Vær glad for at benzin ikke koster 27 kr.

Det kan godt være, at prisen på benzin er steget på det seneste, men faktisk er den ikke specielt høj i forhold til tidligere. I dag skal en dansker arbejde cirka 3,6 minutter for at købe en liter benzin. Kilde: Energi- og olieforum og Danmarks Statistik.
Hvis du i dag kører hen på den lokale tankstation for at fylde brændstof på din bil, koster en liter 95 blyfri benzin dig cirka 11,25 kroner. Det er nærmest fornærmende højt, mener mange bilister, der føler, at smertegrænsen er nået.
Men de 'dyre dråber' er knapt så dyre, hvis man tager lønudviklingen i betragtning.
I dag skal en privatansat lønmodtager arbejde godt 3,5 minutter før skat for at tjene til en liter benzin. Det er mindre end de fire minutter, som er gennemsnittet for perioden 1974-2009.
Dyrt at være bilist i 1980'erne
I firserne skulle en lønmodtager arbejde næsten dobbelt så lang tid som i dag for at købe en liter brændstof (se grafen øverst).
I september 1982 kostede en liter benzin - omregnet til nutidens priser - 13,61 kroner. Til sammenligning kostede en liter benzin i sommeren 2008, da priserne senest steg kraftigt, 11,80 kroner.
Da prisen i starten af firserne pludselig steg kraftigt i forhold til lønudviklingen, svarede det til, at danskernes købekraft målt i benzin på få år blev halveret. Siden 1990 er priserne på benzin ikke steget mere end den generelle lønudvikling.
Kunne have kostet 27 kroner
Mens benzinpriserne over 20 år har holdt sig nogenlunde i ro, kan det samme ikke siges om prisen for at køre med offentlig transport.
En liter benzin skulle i dag koste cirka 27 kroner, hvis prisen de seneste årtier var steget lige så meget som prisen på offentlig transport.
Det er en medvirkende årsag til, at det ikke for alvor er lykkedes at flytte bilister over i togene. En anden er, at bilister faktisk har en ret høj smertegrænse, når det kommer til benzinpriser.
Flertallet af danskere mener nemlig ikke, at en benzinpris på 12 kroner literen er stor i forhold til omkostningerne ved at have bil.
"Bilister er parate til at betale meget for at køre i deres bil," har seniorforsker ved DTU Transport, Mogens Fosgerau, sagt til Information.