Nyheder

Beder minister om penge til busser

Mange af landets busruter nedlægges til næste år på grund af de stigende dieselpriser og den højere rente.

Kun penge fra staten kan forhindre udviklingen, lyder det i et brev fra Trafikselskaberne i Danmark til trans-portminister Carina Christensen (K).

Til næste år vil der mangle ca. 6 pct. af budgettet til busdriften. Movia i hovedstadsområdet venter at skulle spare hver tiende bus, og Nordjyllands Trafikselskab i Aalborg frygter at skulle nedlægge hver femte busrute.

"Og kommunerne er bundet på hænder og fødder økonomisk, ligesom vi ikke må sætte buspriserne tilsvarende op. Derfor er ministeren nødt til at træde til, hvis det her skal løses," siger Thomas Kastrup-Larsen (S), der er formand for NT og rådmand i Aalborg.

Han undrer sig over, at Folketingets politikere siger, at der skal satses på kollektiv trafik, når der så ikke følger tilstrækkeligt med penge med. Det samme gør hans kollega i Århus, rådmand Peter Thyssen (R).

Kollektiv trafik er en statslig opgave

"Den kollektive trafik er i høj grad en statslig opgave, og hører ikke kun til i kommuner og regioner, sådan som ministeren tidligere har meldt ud. Der skal investeres i det på landsplan, sådan som man også gør det mange steder i udlandet," siger Thyssen, der også er næstformand i Midttrafik.

Men selvom trafikministeren tidligere har afvist at give flere penge til busdriften, så forventer trafikselskaberne alligevel, at der bliver fundet en løsning på problemet, når de mødes med ministeren den 19. august.

"Når vi får forklaret Carina Christensen alvoren i denne her situation, så er jeg sikker på, at hun også vil forstå, at der ikke er andre måder at løse det her på end med penge," siger Steen Møller (K), formand for Trafikselskaberne i Danmark og for Fynbus.

"Og heldigvis har vi den ballast med, at der politisk er medvind for, at der skal gøres noget for den kollektive trafik," siger Steen Møller.