Nyheder

Dårlig indlæring i varme klasser

Der er så alvorlige problemer med indeklimaet på de danske folkeskoler, at det mange steder går ud over indlæringen. I sommerperioden er det især varmen, der volder problemer, skriver Jyllands-Posten.

"Der kan blive skræmmende varmt i et klasselokale, når solen skinner ind ad vinduerne, og det er kun få danske sko-ler, der har ventilationsanlæg. Selv om det er en god investering at få det eller få persienner, der skærmer for sollyset," siger lektor Pawel Wargocki, Center for Indeklima og Ener-gi på Danmarks Tekniske Universitet.

Han har foretaget en række forsøg i et laboratorium og i seks klasseværelser, hvor ca. 150 elever i et par uger skulle løse en række sproglige og matematiske opgaver under forskellige temperaturforhold.

Lavere temperatur og udluftning forbedrer præstationer

"For hver én grad temperaturen faldt, blev elevernes præstationsevne forbedret med 2-4 pct. Når udluftningen i lokalet blev fordoblet, steg deres præstationer med 8-14 pct. De løste simpelt hen opgaverne hurtigere og uden at lave flere fejl, når luften var renere og temperaturen lavere," siger Pawel Wargocki.

På skoler, der ligger i større byer eller tæt på trafikerede områder, er det dog ikke altid en god idé bare at åbne vinduerne i klasseværelserne.

"Det er svært at få temperaturen ned med almindelig udluftning, hvis der er 25-26 graders varme udenfor. I større byer er det et problem at åbne vinduerne på grund af luftforurening, dieselpartikler fra bilerne og trafikstøj," siger Pawel Wargocki.

70 pct. af skolerne fik sur smiley

Arbejdstilsynet undersøgte i fjor indeklimaet på 337 folkeskoler. Det resulterede i, at ca. 70 pct. af skolerne fik en sur eller meget sur "Smiley".

Pawel Wargocki anbefaler, at varmen i et klasselokale ikke overstiger en almindelig stuetemperatur på 20-21 grader, men mens skolelærerne er omfattet af arbejdsmiljøloven, er der ingen klare regler for eleverne.

Undervisningsmiljøloven skal sikre, at eleverne "befinder sig i et sikkert og sundhedsmæssigt forsvarligt undervisningsmiljø". Det er dog op til de enkelte skoler at vurdere forholdene, oplyser Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM).

"Undervisningsmiljøloven omfatter ingen standarder. Derfor anbefaler vi landets kommuner og skoler, at de følger de regler, der gælder for lærerne. Elever er også en slags mennesker," siger centerleder Ole Juhl.

DCUM arbejder for at sikre et godt børne- og undervisningsmiljø i dagtilbud, skoler og på uddannelsessteder.

Hver tredje kommune har foretaget under-visnings-miljø-vurdering

Undervisningsministeriet er for tiden i gang med at undersøge, hvorfor kun 35 af landets 98 kommuner har foretaget en undervisnings-miljø-vurdering for alle deres skoler.

Foreningen Skolelederne erkender, at det er i strid med kravene i undervisningsmiljøloven, der trådte i kraft for syv år siden.

"Dels fordi under-visnings-miljø-vurderingerne er påbudt ved lov. Dels fordi de er med til at fremme undervis-nings-miljøet. Uanset om det drejer sig om mobning, dårlige toilet-forhold eller problemer med varmen i klasse-lokalerne," siger formanden, Anders Balle.