Storbyer vil have kørselsafgifter
Betaling for at køre bil i Danmarks største byer kan blive virkelighed i fremtiden. I København har politikerne længe ønsket mulighed for at opkræve bompenge, når bilister kører i city - og nu melder både Odense og Århus også klart ud, at de vil have en lovgivning, der giver dem mulighed for at opkræve afgifter i byerne.
"Jeg mener, det er på tide med en lovgivning, så vi har muligheden. Så kan de prøve det af i København, og vi kan eventuelt komme til senere i Odense," siger Anker Boye (S), by- og kulturrådmand i Odense.
Teknik- og miljørådmand i Århus, Peter Thyssen (R), mener, at der et stort behov for at begrænse den stigende trafik i de store danske byer. Regeringens infrastrukturkommission har fastslået, at biltrafikken vil stige med 70 procent inden år 2030.
Svært at komme uden om afgift
I begge byer er der planer om letbaner med opsamlingssteder uden for byerne, hvor bilisterne så kan stille bilerne. I dag er vejen mod letbaner blevet åbnet, efter at Venstres trafikordfører har udtrykt sig positivt om det. Og herefter vil de enkelte byer så overveje, om der også skal opkræves trængselsafgift.
Mens de tre største byer har svært ved at komme uden om en eller anden form for afgift for at køre i byen, så afviser den ansvarlige rådmand i Aalborg, at det kan blive aktuelt i det nordjyske.
"Jeg mener ikke, at vi har et behov eller vil få det. Vi har meget trafik, men har investeret i den kollektive trafik, og jeg tror, problemerne kan løses uden ekstra afgifter," siger Mariann Nørgaard (V), teknik og miljørådmand.
Skridtet bør tages fuldt ud
Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet mener i stedet, at skridtet skal tages fuldt ud på landsplan, fordi lokale bompenge, kørsels- og trængselsafgifter ikke er nogen holdbar løsning.
"Vi har set i London, at det blot har skabt mere trafik uden for byerne. På den måde skaber det hverken mindre trafik eller gavner miljøet. I stedet for at lave lokale løsning med vejbetaling bør politikerne tage skridtet fuldt ud og kræve kørselsafgifter for alle, der kører bil," siger Harry Lahrmann.