Nyheder

Daka klar med biobrændstoffabrik

Danmarks første biodieselfabrik står nu klar ved Hedensted syd for Horsens.

fakta

Når affald og biprodukter omdannes til brændstof, bliver det 2. generations diesel. 1. generations brændstof er f.eks. raps og roer, råvarer, som det kræver energi at dyrke, inden det skal omdannes til brændstof.

CO2--reduktionen for 1. generation er mellem 35 og 90 procent, mens det for 2. generation er 70--90 procent.

Fabrikken producerer 2. generations biobrændstof, der kan nedbringe CO2-udslippet. Arbejdet har været flere år undervejs.

Daka producerer 55 millioner liter biobrændstof om året. Det kan både anvendes som brændstof til biler og som fyringsolie. Størstedelen af det biobrændstof, som Daka producerer, eksporteres til udlandet på grund af afgifter i Danmark.

"Hvis vores produkt skal ud, skal betingelserne ændres, så der enten kommer en afgiftsnedsættelse, eller det skal være obligatorisk at blande biodiesel i," siger direktør i Daka Biodiesel Kjær Andreasen, der på langt sigt håber på en obligatorisk iblanding. Hvis brændstoffet anvendes til fyringsolie i Danmark, er det dog afgiftsfrit.

I første omgang bliver det østjyderne, der kan tanke det nye biodiesel på bilen. Det kan ske på 65 benzintanke i Århusområdet. Også Region Midtjylland støtter det nye produkt og tanker fem procent biodiesel på de århusianske bybusser. Det sker i et økonomisk samarbejde med Færdselsstyrelsen.