Nyheder

Ny isfri rute sparer rederi penge

Som et af verdens første rederier er danske Torm klar til at sejle den kor-teste vej til Fjernøsten med nyind-købte specialskibe til en værdi af ca. 5 milliarder kroner, skriver Børsen Klima.

Det er klart, at en sådan klimasituation vil være en appelsin i turbanen for rederiet Torm

Klaus Kjærulff

Klimaforandringer smelter isen i Nordøstpassagen og åbner dermed for massive brændstofbesparelser på skibsfart mellem Europa og Asien.

Ruten er 40 procent kortere end den traditionelle rute, og dermed kan Torm spare 1 million kroner og 12 dage pr. tur, skriver Børsen.

Nye muligheder, men kedelig baggrund

"Det er klart, at en sådan klimasitua-tion vil være en appelsin i turbanen for rederiet Torm. Den flåde, vi er ved at bygge op, vil kunne give os en konkurrencefordel," siger Klaus Kjærulff, koncernchef i Torm.

Selvom den globale opvarmning giver rederiet nye forretningsmæssige muligheder, understreger Klaus Kjærulff dog til Børsen Klima, at de nye muligheder er opstået på en kedelig baggrund.