Nyheder

Hård medfart til trafikrapport

Halvt arbejde. Glemt om et år. Uambitiøs. Skadelig for miljøet og kom i gang med en ny rapport.

Modtagelsen var mere end blandet, da regeringens Infrastrukturkommission i dag fremlagde sit bud på, hvordan det trafikale Danmarks-kort skal se ud i fremtiden.

Kommissionen analyserer sig frem til, at trafikken vil vokse mellem 70 og 90 procent over de næste 30 år. Det resulterer i flere køer på vejene, som derfor skal udbygges.

Anbefalingerne går derfor på, at vejene omkring København, i Østjylland og omkring Lillebælt skal være større. Jernbanen skal også udvides, så flere vil stige om bord på toget i fremtiden.

Forholder sig ikke til økonomi

Men flere trafikforskere peger på, at det ikke kan lade sig gøre at bygge sig ud af trafikpropper, og rapporten forholder sig heller ikke til økonomi.

"Fra international forskning ved man, at man i byområder ikke kan bygge sig væk fra trafikkøer. I USA bliver der jævnligt lavet undersøgelser, der måler trængslen, og det er Los Angeles, der topper. Det er den by, der har de fleste og største veje. Hvis man udvider vejene, får man mere kapacitet, men skubber blot rundt på propperne. Det kan man se i den faglige litteratur. De skriver som om, at trængsel er noget, man kan bygge sig ud af," siger trafikforsker ved RUC Per Homann Jespersen.

Mange spørgsmål

Professor Bent Flyvbjerg fra Aalborg Universitet sad med i kommission, men opfordrer allerede nu til at gøre arbejdet om. Kommission måtte ikke se på økonomien i trafikprojekterne, og det betyder ifølge Bent Flyvbjerg, at rapporten ikke kan bruges.

"Det har været lettere surrealistisk at deltage i en kommission besat med førende økonomer og erhvervsfolk og så få direkte forbud mod at diskutere det mest centrale begreb i økonomi, nemlig pris. Nu har vi brug for en Infrastrukturkommission 2.0, som kan svare på spørgsmålet: Hvad er den rigtige pris på transport? Hvordan skal prisen betales? Hvilke konsekvenser vil det have for trængsel og klima, og for behovet for ny infrastruktur?," siger Bent Flyvbjerg.

Per Homann Jespersen bakker op om idéen om at gøre arbejdet om igen.

"Jeg tror, vi har glemt den her rapport om et par år. Den giver for lidt. Vi skal have en ny kommission, der får lov til at se trafikken fra alle de synsvinkler, der er, og ser på, hvordan man kan styre behovet," siger Per Homann Jespersen.