Nyheder

Muslimer skal ind på mediemarkedet

Gennem aktie- og bestyrelsesposter skal muslimske rigmænd være med til at ændre mediernes billede af islam, fore-slår Islamisk Konferenceorganisation.

Som en udløber af Muhammedkrisen og angrebene 11. september 2001 opfordrer ministre fra en række islamiske lande nu muslimske rigmænd til at købe sig ind i verdensomspændende medie-foretagender. Formålet er at ændre det, de opfatter, som anti-muslimske holdninger rundt om i verden.

Ideen blev fremlagt under et møde i Den Islamiske Konferenceorganisation.

Den Islamiske Konferenceorganisation(OIC), er med 57 medlemslande verdens største Islamiske organisation.

Muslimer udsat for bagvaskelse

Medlemmerne er enige om, at Islam har været udsat for bagvaskelse siden angrebene mod World Trade Center den 11. september for fem år siden, hvor 19 arabiske selvmordspiloter dræbte næsten 3000 amerikanske statsborgere.

"Muslimske investorer må sætte deres penge i verdens store medieinstitutioner, der generelt genererer betydelige overskud, så de har mulighed for at påvirke deres politik via bestyrelserne," sagde OIC's chef Ekmeleddin Ihsanoglu under OIC mødet i den saudiarabiske kystby Jeddah.

"Det vil tjene til at rette opfattelsen af islam på verdensplan," sagde han og opfordrede muslimske lande til at oprette flere kanaler på de udenlandske hovedsprog.

Forsmag på hvad der er i vente

Generelt sidder muslimer kun på en meget lille andel af aktierne i de vestlige medier.

En lille forsmag på hvad der kan være i vente, hvis de muslimske rigmænd følger opfordringen fra OIC, fik man, da den franske avise France Soir i februar bragte Jyllands-Postens Muhammedtegninger og tilføjede en ny på forsiden, der forestiller Gud i samtale med Muhammed.

"Slap af Muhammed, vi har alle prøvet at blive karikeret", hed det i teksten, der førte til, at redaktøren den følgende dag blev fyret - Af avisens egyptiske ejer.