Nyheder

Halvdelen af tosprogede "dumper"

Hver anden tosprogede elev i 9. klasse er det man kalder funktionel analfabet.

Som funktionel analfabet kan man både skrive og læse hvert ord. Men man kan eksempelvis ikke forstå almindelige oplysninger i en avis.

Det opsigtsvækkende resultat stammer fra en rapport, der er bestilt af Københavns kommune som en uddybning af den meget omdiskuterede PISA-undersøgelse. I alt 2352 københavnske elever danner grundlaget for det nye resultat.

Da Undervisningsministeriet før jul offentliggjorde den danske del af den internationale PISA-undersøgelse, viste det sig, at hver femte danske elev forlader folkeskolen som funktionel analfabet.

Og i følge den nye uddybning af undersøgelsen, står det endnu værre til for de tosprogede.

Undersøgelsen

Helt præcist 51 procent af de tosprogede er ikke i besiddelse af en funktionel læsefærdighed.

Til sammenligning viser undersøgelsen, at den samlede andel af funktionelle analfabeter på de københavnske skoler er 24 procent.

Undersøgelsen viser også, at det står specielt dårligt til med de tosprogedes egenskaber i naturfag.

Funktionel analfabet

Begrebet dækker over ringe læsefærdigheder.

"En funktionel analfabet kan have vanskeligheder med at læse og forstå indholdet af kursusmaterialer, følge skriftlige instruktioner, skrive møderapporter og andre fagligt informerende tekster, udforme forståelige fejlmeddelelser," forklarer lektor Elisabeth Arnbak fra Danmarks Pædagogiske Universitet.

Begrebet har intet at gøre med at være egentlig analfabet, og der er heller ikke tale om ordblindhed eller andre egentlige læsehandicaps.

Som funktionel analfabet kan man skrive og læse hvert ord enkeltvis.

Men man kan ikke:

  • forstå almindelige oplysninger i en avis
  • forstå dokumenter som eksempelvis sin løncheck eller et landkort
  • forstå, hvordan man på grundlag af en annonce kan finde ud af, hvor mange renter der skal betales for et lån