Ekspertens top fem over valgplakater: Se hvilke han dømmer ude

16x9
Foto: Polfoto

I dag er opskriften på en typisk valgplakat at tage et nært billede af kandidatens ansigt, som herefter skal en tur igennem Photoshop og til sidst pyntes med partiets bogstav.

Men nogle kandidater mener, at en valgplakat også kan bygges op på en anden måde.

Ifølge professor i Statskundskab ved Københavns Universitet Peter Nedergaard kan det som parti have en fordel at skille sig ud fra valgplakaternes stereotypiske billede. Faktisk mener han, at det kan være en fordel at kigge tilbage på, hvordan valgplakater så ud før i tiden.

- Tidligere kunne man komme til at diskutere og studse over plakaterne. Der er nok ikke mange, der studser over en valgplakat, der hænger med et billede af én, man kender i forvejen, siger Peter Nedergaard til TV 2.

Sammen med Elisabeth Aasted har han for nyligt udgivet bogen "Valget er dit", der viser en række markante valgplakater fra de seneste knap 100 års valg i Danmark. 

TV 2 har sendt ham syv valgplakater fra årets valgkamp, som skiller sig ud fra mængden. Herunder kan du se Peter Nedergaards top fem, og hvilke to, han diskvalificerer fra sin bedømmelse.

1. Pind tager dig tilbage til den glemte plakatkunst
Et sort/hvidt billede af Søren Pind fra dengang han var udviklingsminister, indtager Peter Nedergaards førsteplads over dette valgs mest interessante plakater.

- Sådan kunne en valgplakat have set ud for 50 år siden, lyder det fra Peter Nedergaard, som uddyber:

- Han spiller på, at han har været udviklingsminister samtidig med, at der er lidt Chamberlain (Neville Chamberlain, britisk premierminister 1937-1940, red.) over ham, fordi han kommer hjem med flyet.

Ifølge Søren Pind er billedet taget efter en tur fra Sydsudan.

- Jeg ville have en anden slags valgplakat, og jeg er stolt af den tid, jeg havde som udviklingsminister. Så tænkte jeg 'why not'. Og der har overvejende været positive tilbagemeldinger, siger Søren Pind.

2. SF’s lagkageplakat sætter plakatkunsten i et højere gear
Andenpladsen falder på SF’s plakat, som viser en person, der smasker sit ansigt ned i en lagkage.

Ifølge Peter Nedergaard er billedet et udtryk for en plakatkunst, der er ved at komme op i gear.

- Den er sjov og interessant, og man skal lige tænker over, hvad det er for noget, siger Peter Nedergaard.

Målet med plakaten er ifølge SF's gruppeformand, Jonas Dahl, at nå ud til en bredere målgruppe med deres budskab om, at dagpengereformen er et problem.

- Politisk kommunikation handler nogle gange om at finde den skæve vinkel og gøre det lidt sjovt, så folk trækker på smilebåndet, mens de forstår det klare budskab. Det er det, vi har gjort her, siger han.

3. DF er sjov – men det er ikke nyt
Med sin ene hånd skubber DF's kandidat i Aalborg Nordkredsen, Gert Ingolf Johansen, sit ene øre frem for at signalere, at han lytter til vælgerne.

Dén stilling får Peter Nedergaard til at placere Gert Ingolf Johansens valgplakat på en tredjeplads.

- Det her med at han lytter, gør den sjov og interessant. Men det er ikke noget nyt. Danske Folkeparti og Enhedslisten er dem, der har holdt fanerne højt med at lave interessante valgplakater i de seneste 10-15 år, siger han.

Når Gert Ingolf Johansen tidligere har fået taget billeder til valgplakater, har han forsøgt at tage forskellige typer billeder ved at have skjorter i forskellige farver med til fotosessionen.

- Den her gang spurgte jeg, om det ikke kunne være sjovt at sætte hånden bag øret. Det syntes både fotografen og PR-folkene var rigtig godt, fortæller han.

4. og 5. pladsen er delt mellem Alternativet og Radikale
Ved at hægte en lille valgplakat under sine konkurrenters valgplakater, forsøger Alternativet at gøre opmærksom på sig selv.

Imens har Samira Nawa fra Radikale forsøgt sig med en valgplakat, hvor hendes ansigt er skåret ud af plakaten, så borgerne kan sætte sit eget igennem, tage et ’selfie’ og dele på de sociale medier.

Men ifølge Peter Nedergaard er hverken Alternativets eller Radikales valgplakat mere interessant end den anden.

- Jeg synes, de begge to er dybt kedelige. De kører efter standarden, lyder det fra Peter Nedergaard.

Som nyere parti mente Alternativet ikke, at de havde kræfter til at kunne få sine plakater op på de mest eftertragtede steder. Derfor kom de på den lille valgplakat, fortæller pressechef for Alternativet, Magnus Harald Haslebo.

- På den her måde kan vi være godt repræsenteret på masterne. Og så synes vi, at den er rigtig sjov. Den har lidt det glimt i øjet, som vi gerne vil have, siger Magnus Harald Haslebo.

Samira Nawas hensigt med sin valgplakat var netop at få folk til at dele valgplakaten med sit eget ansigt på de sociale medier.

To er diskvalificeret: De har ingen chance
Ved kun at være iklædt hat og pistoletui, forsøger løsgængeren John Erik Wagner ellers at forsøge at bryde med den typiske valgplakat. 

Det samme gør Tom Gillesberg med en mere detaljeret valgplakat.

Men når kandidaten ikke tilhører et parti, kan de skeje så meget ud, som de vil, mener Peter Nedergaard. Derfor ønsker han ikke at bedømme dem.

- De kan larme mere, fordi der ikke er nogen, der tager dem alvorligt alligevel, mener Peter Nedergaard.

Ifølge Tom Gillesberg forsøger han at kommunikere med sin valgplakat.

- Jeg ville selvfølgelig ønske, at jeg havde ligeså meget taletid i medierne, som alle de andre kandidater har. Men det har jeg jo ikke, og så er jeg tvunget til at bruge valgplakaten som kommunikationsmiddel, siger Tom Gillesberg.

TV 2 har uden held forsøgt at få en kommentar fra John Erik Wagner.

Hvis du selv har opdaget anderledes valgplakater, ser vi dem gerne under hashtagget #tv2valg eller send dit billede til bigk@tv2.dk