Forskere opdager gigantisk objekt på Månen

Det blå område viser det såkaldte Aitken-krater på Månens bagside. Cirklen illustrer det objekt, der ligger begravet under krateret. Foto: Nasa/Goddard Space Flight Center/Arizona University

Astrofysiker kalder opdagelsen for "en stor nyhed", der muligvis kan være med til at give en større forståelse af, hvordan Månen er dannet.

Forskere har på Månens bagside fundet et enormt objekt, der ligger begravet under det største, kendte krater i vores solsystem.

Det fremgår af det videnskabelige tidskrift Geophysical Research Letters.

Forskerne anslår, at objektet under det såkaldte Aitken-krater vejer 2,177 trillioner kilo. Det svarer i tal til svimlende 2.177.000.000.000.000.000 kilo.

- Forestil dig, at du begraver en bunke metal, der er fem gange større end Hawaiis Big Island. Det er cirka så meget masse, vi har fundet på Månen, siger Peter James, der er en af forskerne bag artiklen ifølge CNN.

En mulig asteroide

Kristian Pedersen, der er astrofysiker og direktør for DTU Space, kalder opdagelsen af objektet på Månen for "en stor nyhed" over for TV 2.

Det er satellitter kredsende om Månen, som for nyligt har opfanget de nye data om den store genstand under Aitken-krateret.

Astrofysikeren mener, at det ukendte materiale kan være en asteroide, men slår fast, at det endnu er for tidligt at konkludere noget.

- Data fra satellitterne viser, at objektet har en anden materialesammensætning end resten af Månens sammensætning. Når data bliver analyseret og sammenholdt med tidligere viden, kan vi muligvis få en større forståelse af, hvordan Månen er dannet, siger Kristian Pedersen.

Han forventer, at måneeksperter inden for en tidshorisont på et par måneder vil komme med yderligere svar på sammensætningen af den enorme genstand, der formentlig har ramt Månens overflade for omkring fire milliarder år siden.

- Vi har nu den rygende pistol, der kan fortælle, hvad der har dannet det enorme krater på Månens sydpol, siger Kristian Pedersen.

Naturligt laboratorium

Forskeren Peter James siger til CNN, at Aitken-krateret et af "de bedste, naturlige laboratorier til at studere de katastrofale nedslag i den tidlige proces, der skabte de planeter og måner, vi kender i dag".

Henning Haack, der er forsker ved Main Mineral and Gem Museum i USA, siger til TV 2, at han tvivler på, at det nyfunde objekt på Månen er en asteroide.

Han mener i stedet, at der kan være tale om en koncentration af oxider og tunge materialer, som en konsekvens af vulkansk aktivitet efter nedslaget på Månen.

- Dette fænomen er tidligere observeret i forbindelse med dannelsen af andre kratre på Månens forside, siger Henning Haack.

Aitken-krateret findes på Månens bagside og er derfor ikke muligt at spotte fra Jorden.

Det er et par tusinde kilometer bredt og dermed det største, kendte nedslagskrater i solsystemet.