USA's myndigheder finder mulig fejl ved Boeing 737 MAX

Visse 737-fly kan være udstyret med defekte dele, siger FAA. Det er seneste af dårlige meldinger for Boeing.

De amerikanske luftfartsmyndigheder (FAA) siger søndag, at nogle Boeing Co 737 MAX- og NG-fly måske er udstyret med dele, der ikke er fabrikeret ordentligt.

Det vil kræve, at de udskiftes, hedder det i den seneste negative melding for den amerikanske flyfabrik.

Boeing 737 MAX har siden sidste efterår været involveret i to alvorlige ulykker, der har kostet 338 mennesker livet.

Resterne af det Ethiopian Airlines fly, der styrtede kort efter takeoff.
Resterne af det Ethiopian Airlines fly, der styrtede kort efter takeoff. Foto: Baz Ratner / Ritzau Scanpix

Det populære fly har siden marts står stille på jorden verden over, indtil Boeing har fået opdateret softwaren til flytypen og rettet andre eventuelle fejl.

Fejl fra underleverandør

Ifølge FAA er der fundet op mod 148 flaps fabrikeret af en underleverandør til Boeing. De er behæftet med fejl og kan berøre 133 NG og 179 MAX.

Det er ifølge luftfartsmyndigheden ikke en fatal fejl som betyder, at et fly går tabt, hvis dets flaps ikke længere fungerer.

Boeing 737 MAX var Boeings mest populære passagerfly lige til den seneste ulykke i Ethiopien i marts, hvor et fly af denne type fra Ethiopian Airlines styrtede seks minutter efter start fra Addis Abeba med 149 mennesker om bord.

Godt fire måneder tidligere styrtede en Boeing 737 MAX fra Lion Air 13 minutter efter start fra Indonesiens hovedstad, Jakarta. Alle 189 om bord omkom.

På det tidspunkt var der ikke nogen mistanke om teknologiske fejl i det avancerede fly. Men med ulykken i Ethiopien ringede alarmklokkerne, fordi den sorte boks og optagelser af flyets bevægelser indikerede, at det var ude af kontrol og opførte sig, som om piloterne kæmpede med at bemægtige sig herredømmet med flyet, inden det styrtede mod jorden.

En pårørende til en af de dræbte ved det ethiopiske flystyrt.
En pårørende til en af de dræbte ved det ethiopiske flystyrt. Foto: Chip Somodevilla / Ritzau Scanpix

I begyndelsen af april indrømmede Boeing, at MCAS formentlig spillede en rolle i de to flystyrt.

Software skal opdateres

Boeing har siden ulykken i Etiopien i marts arbejdet på at opdatere MCAS-softwaren, så den i fremtiden henter data fra begge AOA-sensorer på 737 MAX i stedet for kun den ene.

I april meddelte FAA, at Boeing har brug for mere tid til at foretage de nødvendige softwareforbedringer i 737 MAX-flytypen.

Det lange forløb med at finde ud af, hvorfor flyene styrtede, og den efterfølgende grounding af flytypen verden over har været en katastrofe for Boeing både økonomisk og for selskabets renommé.

De to flystyrt førte til, at mere end 350 eksemplarer af Boeing 737 MAX verden over, blev sat på stand by på ubestemt tid. Samtidig måtte Boeing også udskyde lanceringen af en efterfølger til den ellers populære 737 MAX, en Boeing 777X, som allerede var solgt 300 eksemplarer af på verdensplan.

På dansk grund var det overvejende Norwegian, der blev ramt af ulykkerne med de amerikanskbyggede passagerfly.18 af Norwegians 163 fly er af Boeing 737 MAX 8.