Spidskandidater vil lukke EU i Strasbourg: - Det er en belastning

Hvert år udleder EU-parlamentet tonsvis af unødvendig CO2, lyder det fra alle spidskandidater til Europa-Parlamentet.

26. maj skal danskerne til stemmeurnerne, når der skal vælges kandidater til Europa-Parlamentet.

Og ligesom til folketingsvalget er klima og miljø nogle af de store emner på dagsordenen.

EU-parlamentarikerne har en række forslag til, hvordan danskerne kan være med til at passe bedre på klimaet. Men de danske politikere sviner selv en hel del – blot ved at være medlemmer af Europa-Parlamentet.

For udover de mange rejser fra Danmark til parlamentet i Bruxelles flytter hele parlamentet én gang om måneden til den franske by Strasbourg. En rejse på mere end 400 kilometer. Men det skal være slut, lyder det blandt andet fra SF.

- EU-parlamentet skulle koncentrere sig om at være i Bruxelles. Det danske folketing kan jo heller ikke ligge både i København og Hornbæk, siger Margrete Auken fra SF.

TV 2 har talt med samtlige spidskandidater på tværs af politiske skel. De er alle enige i, at EU-bygningen i Strasbourg skal lukke.

Udleder 100.000 tons CO2 om året

Europa-Parlamentet har 751 medlemmer. Men samlet set arbejder omkring 7698 tjenestemænd i parlamentet.

Det er derfor en omfattende opgave, når parlamentets medlemmer en gang om måneden rykker til Strasbourg for eksempelvis at stemme om lovforslag.

Det er ikke urealistisk, at EU-parlamentet på et tidspunkt kan blive lagt sammen

Morten Helveg Petersen, Radikale Venstre

Det er nemlig ikke kun personale, der skal frem og tilbage. Også store mængder papir og udstyr skal fragtes med lastbil. Og den opbygning er klodset, siger Morten Helveg Petersen fra Radikale Venstre.

- Der er heldigvis sket noget på klimadagsordenen. Parlamentsmedlemmerne bliver påvirkede af den aktivisme, der sker på området i de her år. Så det er ikke urealistisk, at EU-parlamentet på et tidspunkt kan blive lagt sammen, siger han.

Udover flyrejserne mellem Bruxelles og Strasbourg koster det også på ’klimakontoen’ at drive tre bygninger i tre forskellige byer. Størstedelen af de administrative medarbejdere arbejder nemlig i Luxembourg.

Ifølge EU’s egne tal anslås det, at EU-apparatet udleder tæt på 100.000 tons CO2 om året. Til sammenligning forbruger en almindelig dansker 17 tons CO2 om året, ifølge den grønne tænketank Concito.

En skrækkelig måde at arbejde på, lyder det fra Morten Helveg Petersen.

- Det er en belastning i hverdagen. Men det klimabelaster jo også. Vi skal af med det flyttecirkus. Jeg har selv valgt at købe klima-aflad for mine flyrejser, fordi jeg flyver så meget, siger han og refererer til internetsider, hvor man kan donere penge for at kompensere for CO2-aftryk.

EU-parlamentet skal være mere klimavenligt

I flere år har parlamentarikere på tværs af medlemslandene forsøgt at få samlet parlamentet i Bruxelles og lukke EU-bygningen i Strasbourg, der står øde hen omkring 323 dage om året, da politikerne er der 12 gange om året tre-fire dage ad gangen.

Ifølge den seneste rapport, som EU har lavet på området i 2011, kan man spare omkring 11.000 tons CO2 om året ved at samle alle aktiviteter i Bruxelles.

Herunder kan du se et par eksempler på, hvor EU kan spare på CO2-udledningen ved at tage Strasbourg-bygningen ud af brug og rykke administrationen til Bruxelles.

square to 16x9

De 11.000 tons CO2, der kan spares, svarer til godt 11 procent af EU-parlamentets samlede CO2-forbrug.

Også Venstre mener, at de mange flytninger er uhensigtsmæssige.

Det er klart, at det er endnu et argument for, at vi ikke skal have to sæder

Morten Løkkegaard, Venstre

- Det er klart, at det er endnu et argument for, at vi ikke skal have to sæder. Vi har kæmpet i årevis for at slippe for at rejse to steder hen, siger Venstres Morten Løkkegaard.

Selvom det ikke er noget, der vil løse klimakrisen, er der meget at hente for EU på den grønne dagsorden, mener klimaforsker Sebastian Mernild fra Nansen Center Bergen.

- Det er tydeligt, at EU nemt kan blive mere klimavenligt, hvis man eksempelvis lukkede Strasbourg-bygningen. Man ville kunne spare, hvad der svarede til 650 danskeres årlige CO2-aftryk om året, siger han.

Tallet for, hvor meget EU kan spare på CO2-udledningen, kan reelt set være en del højere. EU henviser til andre rapporter, der viser, at opdelingen af parlamentet koster mellem 11.000 og 19.000 tons CO2 om året.

Både de radikale og SF foreslår, at EU-politikerne får ændret deres rejsemønster, så de for eksempel er ude og hjemme to uger ad gangen. Partierne foreslår også, at man kan nedbringe antallet af flyrejser ved at afholde flere videomøder.

Frankrig hindrer sammenlægning

Selvom mange medlemmer af Europa-Parlamentet er stærkt kritiske over for at skulle pendle mellem to byer, mens de administrative medarbejdere befinder sig et helt tredje sted, er det ikke parlamentarikerne, der bestemmer, om de tre EU-bygninger skal skæres ned til én.

Der er en hel by, der lever af, at EU’s hovedsæde formelt ligger i Strasbourg

Morten Løkkegaard, Venstre

Det er en beslutning, der skal tages i Det Europæiske Råd, hvor landenes regeringsledere sidder. Her skal der være enighed blandt alle landene, før en sammenlægning kan komme på tale.

- Der er en hel by, der lever af, at EU’s hovedsæde formelt ligger i Strasbourg. Og derfor bliver det svært at få franskmændene med præsident Macron i spidsen med på ideen om at lukke det, siger Morten Løkkegaard (V).

Forslaget om at samle EU-parlamentet har været bragt op utallige gange, men det er aldrig blevet til noget. Til trods for at over én million EU-borgere har skrevet under på et borgerinitiativ, der taler for at parlamentet kun skal have ét hovedsæde.

Opdelingen af parlamentet er en konsekvens af en gammel strid mellem Belgien og Frankrig, som ikke kunne blive enige om, hvor parlamentets officielle hovedsæde skulle ligge. Men i Edinburgh i 1992 nåede de to parter til enighed. Strasbourg blev det officielle hovedsæde med 12 årlige såkaldte plenarmøder, mens andre aktiviteter forblev i Bruxelles.

Danskerne skal stemme til Europa-Parlamentet 26. maj.

Spidskandidaterne til Europa-Parlamentet