Ikonisk magasin udkommer for første gang med model i burkini

16x9
Modellen Halima Aden optræder i burkini i magasinet Sports Illustrateds badedragtsudgave. Foto: Scanpix

Den somalisk-amerikanske model Halima Aden følte sig ikke repræsenteret. Nu poserer hun i verdenskendt blad i burkini.

Modellerne er iført badetøj, og kun lidt er overladt til fantasien i den årlige særudgave af det amerikanske sportsmagasin Sports Illustrated.

Men noget er nyt i år. Inde i bladet møder man en model iført en dragt, der kun efterlader ansigtet og fødderne fri. Som den første figurerer modellen Halima Aden iført en såkaldt burkini, og magasinet kalder selv billederne "historiske".

- Vi tror på, at skønhed ikke kender nogen grænser. Jeg beundrer Halima og ser hende som et inspirerende menneske på grund af det, hun bruger sin platform til, siger redaktøren, MJ Day, til si.com.

Halima Aden startede sin modelkarriere som 19-årig.
Halima Aden startede sin modelkarriere som 19-årig. Foto: Ritzau Scanpix

Det særlige nummer af Sports Illustrated kom første gang på gaden i 1964, og siden har der været stor opmærksomhed omkring det, når det er udkommet en gang om året.

Forsiden har været prydet af kendte kvinder som Tyra Banks, Heidi Klum og Beyoncé Knowles. Og den danske tennisspiller Caroline Wozniacki har også været at finde i magasinet hele to gange – senest kun iført body paint.

Var med i skønhedskonkurrence

Det er da også en drøm, der er gået i opfyldelse for den somalisk-amerikanske model, der efter at have boet de første år af sit liv i en flygtningelejr i Kenya kom til USA som syvårig.

Vær ikke bange for at være den første

Halima Aden, model

- Jeg kan ikke engang forklare, hvordan det føles. Da jeg voksede op i USA, følte jeg mig aldrig repræsenteret, fordi jeg ikke kunne bladre gennem et blad og se en pige med en hijab, fortæller den nu 21-årige model i en video, som magasinet har optaget i forbindelse med billedskydningen.

I gymnasiet fik hun første gang et glimt af den hidtil ukendte verden, da hendes klassekammerater tildelte hende den famøse titel som homecoming queen. Det inspirerede hende til at blive den første muslimsk-somaliske elevrepræsentant på universitet og i 2016 som den første at stille op i Miss Minnesota USA i burkini og iført hijab under hele showet.

- Det er ikke en del af min kultur at deltage i skønhedskonkurrencer, men mit budskab har altid været: Vær ikke bange for at være den første, lyder det fra modellen.

Halima Aden nåede til semifinalen, da hun i 2016 deltog i Miss Minnesota USA.
Halima Aden nåede til semifinalen, da hun i 2016 deltog i Miss Minnesota USA. Foto: Matteo Bazzi / Ritzau Scanpix

Et stort skridt

Hvad betyder hijab og burkini?

En hijab er det mest udbredte tørklæde blandt muslimer i Danmark. Den kan bindes på mange måder, men fælles er, at den dækker håret og lader ansigtet være frit.

En burkini kommer af en sammentrækning af ordnene burka og bikini. Det er en badedragt, der er designet til at blive brugt af muslimske kvinder og dækker hele kroppen undtagen hænder, fødder og ansigt.

Billederne af Halima Aden i burkini og hijab side om side med modeller i bikini og badedragter er netop, hvad der skal til for at give et bedre billede af, hvordan virkeligheden er, fortæller Rikke Andreassen, der er professor i kommunikation på Roskilde Universitet og særligt arbejder med køn, etnicitet og mangfoldighed.

Forskning viser, at det kan virke inkluderende - i dette tilfælde for muslimske kvinder - at populærkultur som musik, reklamer og blade afspejler samfundet. Og i den forbindelse kalder Rikke Andreassen billederne i magasinet for "et stort skridt".

- Jeg tror altid, det betyder noget, når populærkultur gør noget. Vi skal ikke være blinde for, at det er mindst lige så vigtigt som medier. Det har en kæmpe betydning, siger hun til TV 2.

De viser et meget ensidigt billede af kvinderne som undertrykte

Rikke Andreassen, professor på Roskilde Universitet

Professoren påpeger dog samtidig, at der nok er en del af det, der handler om at sælge produkter.

- Men der er også en anden side, der handler om vestlige mediers skildring af muslimske kvinder. De viser et meget ensidigt billede af kvinderne som undertrykte. Og det her er med til at vise dem i helt almindelige hverdagssituationer, siger hun.

Fik håbet tilbage efter musikvideo

21-årige Nadin Fawaz fra Randers har selv manglet kvinder med tørklæde at spejle sig i. Hun har en libanesisk-arabisk baggrund og bærer tørklæde til daglig. Og for hende er det ikke kun en del af hendes religion, men også en måde at udtrykke sin personlige stil.

Nadin Fawaz husker derfor tydeligt, da hun for første gang så en musikvideo med det britiske band Maroon Fives nummer 'Girl like you', hvor der er flere kvinder med tørklæde.

- Jeg kan rigtig godt lide skuespil, men har været i tvivl, om man kan det med tørklæde. Videoen fik mig til at tænke, at jeg også har en chance, siger hun.

Nadin fawaz eksperimenterer med sit udtryk og sin stil ved at bære tørklædet på forskellige måder.
Nadin fawaz eksperimenterer med sit udtryk og sin stil ved at bære tørklædet på forskellige måder. Foto: Privatfoto

Af samme årsag blev hun også glad, da hun så Halima Aden i sin Burkini i Sports Illustrated. Det betyder meget, at muslimske kvinder vises i en kontekst, hvor de ikke er undertrykte, lyder det.

- Hun er et forbillede for os med tørklæde, og jeg synes, det er mega fedt. Jeg er stolt af, hvor langt vi er kommet, og hvor åbne folk er for tørklædet, siger hun.

- Det er aldrig nok at gøre det én gang

Der er dog stadig et stykke vej igen, mener Rikke Andreassen.

- Kvinder med hijab og burkini skal ind som en del af den almindelig repræsentation. Det er aldrig nok at gøre det én gang, siger hun.

Professoren håber dog, at Sports Illustrateds eksempel vil inspirere og dermed åbne døren for andre minoritetsgrupper og dem, hun kalder usynlige kvinder.

- Vi har stadig til gode at se nogen med handicap, de ældre og de lidt tykkere. En udvidelse af repræsentation er godt som samfund, siger Rikke Andressen.