Boeing indrømmer nu, at sikkerhedssystem spillede rolle i to næsten identiske flystyrt

16x9
Der bliver stadig arbejdet på ulykkesstedet i Etiopien. Foto: Tony Karumba / Ritzau Scanpix

Besætningen på Boeing 737 MAX fulgte alle regler, men de kunne ikke kontrollere fly.

De to erfarne piloter kæmpede desperat for at få magt over Ethiopian Airlines Flight 302, men flyets anti-stall-system havde taget kontrollen og tvang næsen mod jorden.

Seks minutter efter takeoff fra Etiopiens hovedstad, Addis Ababa, blev det topmoderne Boeing 737 MAX 8-fly knust mod ørkenjorden. 149 passagerer og otte besætningsmedlemmer blev dræbt på stedet.

Torsdag kom den foreløbige havarirapport der konkluderer, at piloterne fulgte alle regler - men tabte kampen mod flyets automatiske styresystem.

Nu kommenterer Boeings topchef Dennis Mullenberg rapporten:

- Den foreløbige rapport indeholder data for de sorte bokse der indikerer, at der kom fejlagtige oplysninger fra flyets angle of attack-sensor, der aktiverede MCAS-systemet. Ligesom det var tilfældet med Lion Air 610 flight, skriver Mullenberg i en pressemeddelelse.

Dermed indrømmer Boeing, at det såkaldte Manoeuvring Characteristics Augmentation System (MCAS) også spillede en rolle i en lignende ulykke den 29. oktober. Her styrtede et fly fra Lion Air ned 13 minutter efter start fra Jakarta-lufthavnen i Indonesien. Samtlige 189 personer om bord omkom.

Pårørende til ofrene for flyulykken i Indonesien i oktober i fjor spreder blomster på havet.
Pårørende til ofrene for flyulykken i Indonesien i oktober i fjor spreder blomster på havet. Foto: Beawiharta Beawiharta / Ritzau Scanpix

MCAS under lup

Den foreløbige rapport nævner ikke specifikt MCAS-systemet, der har været under lup siden de to næsten identiske flystyrt.

MCAS er et automatisk anti-stall-system, der skal forhindre, at flyet mister opdrift. Systemet er baseret på en sensor, der er placeret på flyets yderside. Sensoren viser, hvor højt flyets næse er i forhold til resten af flyet.

Bekymringen er, at sensoren fejler og tvinger flyets næse ned uden grund. Det kan resultere i, at flyet pludselig sætter kurs mod jorden.

Sådan fungerer MCAS-systemet.
Sådan fungerer MCAS-systemet. Foto: The Air Current

Endeligt svar om et år

Få dage efter ulykken i Indonesien i oktober udsendte Boeing selv en skrivelse til en række luftfartsmyndigheder.

På baggrund af skrivelsen udsendte den amerikanske luftfartsmyndighed 'The Federal Aviation Authority' en advarsel til amerikanske flyselskaber med 737 MAX 8 i deres flåde.

Heri stod der, at MCAS ”kan resultere i, at piloterne får problemer med at styre flyet og føre til overdrevet 'næse-ned-holdning', betydeligt højdetab og muligt sammenstød med terræn”.

De to styrt har resulteret i, at samtlige af verdens flyselskaber har valgt at grounde deres 737 MAX-fly, mens Boeing og havarieksperter undersøger detaljerne omkring ulykkerne.

Ifølge den foreløbige rapport er det for tidligt at konkludere med sikkerhed, at MCAS er skyld i de to dødsulykker. Den endelige havarirapport forventes først at være klar om et års tid.

Boeing 737 MAX 8 er styrtet ned to gange på under et halvt år. Video: David Buch