New Zealands leder vil drøfte livestreaming med Facebook

16x9
50 personer har mistet livet efter terrorangrebet i Christchurch. Foto: Martin Hunter / Ritzau Scanpix

Gerningsmanden sendte live fra moskéangrebet i New Zealand. Premierministeren vil drøfte det med Facebook.

En 17 minutter lang video, der blev sendt live og viste mænd, kvinder og børn, der blev skudt på klos hold ved fredagens angreb i New Zealand, hvor foreløbig 50 personer har mistet livet, har fået liv på sociale medier.

New Zealands premierminister, Jacinda Ardern, siger ved en pressekonference tidligt søndag morgen dansk tid, at der er "yderligere spørgsmål, som skal besvares".

De spørgsmål går på, hvad de sociale medievirksomheders rolle er, når det kommer til at fjerne videoen og stoppe den fra at blive delt.

- Det er et emne, som jeg ser frem til at diskutere med Facebook, siger Ardern ved pressekonferencen ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Hun tilføjer, at Facebooks driftschef, Sheryl Sandberg, har sendt en kondolence efter fredagens skudangreb i Christchurch.

- Jeg har haft kontakt med Sheryl Sandberg. Jeg har ikke talt med hende personligt, men hun har rakt ud og vist, at hun ved, hvad der er sket i New Zealand, siger Ardern ifølge Reuters.

Svært at undgå livestreaming

Ifølge Benjamin Rud Elberth, der rådgiver om digitale og sociale medier, har Facebook og andre sociale medier en række værktøjer til at se, hvornår noget bliver set eller delt utrolig meget.

Alligevel er det svært at undgå en livestreaming som den, gerningsmanden sendte i fredags.

- Problemet er, at det er et overraskelsesangreb - både terrorhandlingen og Facebook livestreamingen. Han (gerningsmanden, red.) har ikke signaleret, at han ville livestreame angrebet. Så Facebook har ikke en chance, siger Rud Elberth.

Optimerer regler og teknologi

Facebook har på Twitter skrevet, at de i løbet af de første 24 timer fjernede 1,5 millioner videoer af angrebet globalt.

- Når folk vælger at bruge vores teknologi til noget negativt, så skal vi have begrænset det så meget som muligt og så hurtigt som muligt, siger Peter Münster, der er nordisk kommunikationschef for Facebook.

Han fortæller videre, at Facebook er meget optaget af at optimere regler og teknologi for at undgå, at mediet kan misbruges i lignende sager.

Benjamin Rud Elberth peger på, at det kan være svært gøre uden at ændre på mediet.

- Jeg mener i virkeligheden, at Facebook gør alt det, som de kan i denne her situation, hvis de skal være det sociale medie, som vi gerne vil bruge til det, vi gerne vil, lyder det fra Benjamin Rud Elberth.