Michael Jackson-fans svarer igen med busreklamer

16x9
Begge reklamer henviser til hjemmesiden mjinnocent.com. En side, der opremser en liste af argumenter for, at den omdiskuterede sanger er uskyldig.  Foto: GoFundMe / Privatfoto

Busreklamerne kommer i kølvandet på en dokumentar, der anklager Michael Jackson for have begået overgreb mod børn.

"FACTS DON'T LIE, PEOPLE DO" - Fakta lyver ikke, det gør mennesker.

Sådan lyder ordene på en reklame, der lige nu har plads på siden af nogle af Londons karakteristiske, røde busser. Det skriver CNN

Fremstødet kommer som en reaktion på dokumentaren 'Leaving Neverland', der rejser nye anklager om pædofili mod den afdøde popstjerne Michael Jackson. 

Filmen har fået engelske Michael Jackson-fans til at starte kampagnen #MJINNOCENT, der ifølge britiske Daily Mail begyndte med en onlineindsamling.

En indsamling, der indtil nu har skrabet et beløb svarende til næsten 130.000 kroner sammen til at få reklamebannerne op at hænge på de røde dobbeltdækkerbusser over hele London. 

Hvem står bag?

Reklamerne har to forskellige udtryk. Én med et stort gult banner med teksten "#MJINNOCENT" ved siden af et sort-hvidt foto af den afdøde stjernes ansigt, og én med den føromtalte tekst "Fakta lyver ikke, det gør mennesker" ved siden af det samme sorte-hvide billede af Michael Jacksen - her med et gult banner over munden med ordet innocent (uskyldig, red.). 

Fælles for begge er dog, at de henviser til hjemmesiden mjinnocent.com. En hjemmeside, der opremser en liste af argumenter for, at den omdiskuterede sanger er uskyldig. 

Til Daily Mail siger mandag bag onlineindsamlingen, Seany O'Kane:

- Jeg føler mig som en slags brandmand, der prøver at slukke flammerne af uretfærdighed mod han og hans arv.

Seany O’Kane er manden bag den online-indsamling, der har samlet ind til busreklamerne.
Seany O’Kane er manden bag den online-indsamling, der har samlet ind til busreklamerne. Foto: GoFundMe / Privatfoto

En af de andre personer bag kampagnen er advokat Anika Kotecha. Hun fortæller til CNN, at det er et lille hold, primært fra England, der står bag plakaterne. 

- Vi har i lang tid vidst, at de her beskyldninger ikke er andet end løgne, og vi ønskede at få budskabet ud til offentligheden, siger hun. 

- Jeg forsvarer ham ikke, fordi han kan synge eller danse. Et offer for falske anklager er lige så meget et offer, som et offer for ægte børnemisbrug. 

Hvilken dokumentar?

Plakaterne er blot den seneste reaktion på dokumentaren, der fra fredag kunne streames for første gang i Danmark. Den tre timer lange dokumentar 'Leaving Neverland' fra Channel 4 havde premiere 3. marts på den amerikanske udgave af HBO.

Dokumentaren er et nyt vidnesbyrd mod popstjernen fra to mænd, 36-årige Wade Robson og 40-årige James Safechuck, som begge står frem og fortæller, at de blev udnyttet seksuelt af Michael Jackson, da de var mellem 7 og 14 år gamle.

Michael Jackson er tidligere blevet frikendt for lignende beskyldninger.

Reaktioner på dokumentaren 

Men der har også været andre reaktioner på dokumentaren, som ikke er i den afdøde stjernes favør. 

Eksempelvis har radiostationer i både Australien, Canada og New Zealand droppet at spille Michael Jacksons musik. 

Det samme gør sig gældende for BBC Radio 2, der ikke har spillet en eneste Michael Jackson-sang siden 23. februar.

I Danmark har DR indtil videre afvist at trække Jacksons musik fra radioen.

- I DR arbejder vi ikke med sorte lister over kunstnere, vi ikke spiller på radio, sagde DR's radiochef, Gustav Lützhøft.

- I stedet forholder vi os løbende til musikken og ikke mindst musikkens kontekst og overvejer, om der er omstændigheder, der gør, at vi for eksempel skal undgå at spille konkrete sange i en periode.