Verdens rigeste mand anklager ugeblad for afpresning med nøgenbilleder

16x9
Verdens rigeste mand Jeff Bezos hævder, at mediehuset AMI har afpresset ham. Foto: Jim Watson / Ritzau Scanpix

Amazon-chefen Jeff Bezos beskylder i et opsigtsvækkende blogindlæg ejerne af det kulørte ugeblad National Enquirer for afpresning.

Truslen kom som en email klokken 15.33:

- Ud over selfien fra under bæltestedet, normalt i talesprog kaldet et ”dick pic”, har National Enquirer skaffet sig yderligere ni billeder.

De ni andre billeder kommer vi tilbage til senere, men de indeholder blandt andet en vielsesring, en cigar og et hvidt håndklæde.

Emailen var ikke fra en forsmået elskerinde eller en svindler i Nigeria, men fra en ledende medarbejder i mediehuset AMI, der ejer det kulørte ugeblad National Enquirer.

Det er i hvert fald den historie, som verdens rigeste mand Jeff Bezos fortæller i et blogindlæg.

Når verdens rigeste mand bliver skilt, så trækker det overskrifter i amerikanske sladderblade, og i januar fortalte stifteren af internetgiganten Amazon, Jeff Bezos, at han skulle skilles fra sin kone gennem 25 år.

Jeff Bezos og konen MacKenzie Bezos fortalte i januar, at de skulle skilles efter mange års ægteskab.
Jeff Bezos og konen MacKenzie Bezos fortalte i januar, at de skulle skilles efter mange års ægteskab. Foto: Danny Moloshok / Ritzau Scanpix

Kort efter kunne det kulørte ugeblad National Enquirer fortælle, at Jeff Bezos havde været utro.

Ugebladet afslørede intime tekstbeskeder mellem Jeff Bezos og den tidligere tv-vært Lauren Sanchez. Det skriver avisen The Guardian.

National Enquirer skrev i januar, at Jeff Bezos havde en affære med den tidligere tv-vært Lauren Sanchez
National Enquirer skrev i januar, at Jeff Bezos havde en affære med den tidligere tv-vært Lauren Sanchez Foto: Gabriel Bouys / Scanpix Denmark

Bezos ville undersøge motiv

I sit blogindlæg fortæller Jeff Bezos, at han satte sikkerhedskonsulenten Gavin de Becker, som han havde kendt i 20 år, på sagen.

Rigmanden ville gerne vide, hvordan tekstbeskederne var havnet hos National Enquirer, men sikkerhedskonsulenten skulle også undersøge, hvilke motiver der lå bag National Enquirers afsløringer.

Blogindlægget med titlen ”nej tak, hr. Pecker” er adresseret til mediemogulen David Pecker. Han ejer mediehuset AMI, der driver ugebladet National Enquirer.

Netop AMI har ifølge The Guardian indrømmet, at de har hjulpet Trump-lejren med at lukke munden på Playboy-modellen Karen McDougal, der hævder, at hun havde en affære med præsident Donald Trump.

Det skete ved, at mediehuset købte retten til hendes historie for 150.000 dollars, for så siden aldrig at udgive den. I december indgik AMI en aftale med anklageren i New York om immunitet for at vidne i sagen.

Mediehuset AMI købte den tidligere Playboy-model Karen McDougals historie om en affære med Donald Trump, men den blev aldrig udgivet.
Mediehuset AMI købte den tidligere Playboy-model Karen McDougals historie om en affære med Donald Trump, men den blev aldrig udgivet. Foto: Ethan Miller, Dimitrios Kambouris / Ritzau Scanpix

Jeff Bezos skriver i sit indlæg, at hans ejerskab af avisen Washington Post betyder, at mange ser ham som deres fjende. Det gælder blandt andet den amerikanske præsident Donald Trump, men også Washington Posts dækning af sagen om den myrdede saudiarabiske klummeskibent Jamal Khashoggi har gjort Jeff Bezos upopulær.

Inden sin død havde Jamal Khashoggi skrevet flere kritiske indlæg om Saudi-Arabien i Washington Post.

Ifølge Jeff Bezos har David Pecker netop plejet omgang med folk tæt på det saudiarabiske styre.

Flere kontakter inden email

Inden Jeff Bezos modtog mailen med truslerne om offentliggørelsen af nøgenbillederne, siger han selv, at han blev kontaktet af en ledende medarbejder fra AMI. Medarbejderen fortalte, at David Pecker var rasende over, at Jeff Bezos havde sat en sikkerhedskonsulent til at undersøge sagen.

- Af endnu uvisse årsager, lader det til, at saudi-vinklen rammer en særlig nerve, skriver Jeff Bezos i sit indlæg.

Senere blev Jeff Bezos igen kontaktet. Her fik han verbalt at vide, at der var flere billeder tekstbeskeder og billeder, der vil blive offentliggjort, hvis ikke undersøgelsen blev stoppet.

Rigmandens advokater prøvede at argumentere for, at AMI ikke havde ret til at offentliggøre de intime billeder. Omvendt hævdede AMI ifølge Jeff Bezos for, at billederne havde nyhedsværdi for Amazons aktionærer, da de viste, at Jeff Bezos ”forretningssans er forfærdelig”.

Jeff Bezos blogindlæg er stilet til AMI-direktøren, David Pecker.
Jeff Bezos blogindlæg er stilet til AMI-direktøren, David Pecker. Foto: Stringer / Ritzau Scanpix

Den næste kontakt til AMI var mailen klokken 15.33 den 5. februar.

Den kom ifølge Jeff Bezos fra Dylan Howard, der er indholdschef hos AMI.  Foruden den tidligere nævnte underlivs-selfie kunne Dylan Howard afsløre, at AMI var i besiddelse af ni andre fotos – der blev beskrevet således:

  • Selfie af hr. Bezos ansigt under noget, der ligner et forretningsmøde.
  • Svar af fru Sanchez: Et foto af hende rygende en cigar, så det virker som simuleret oralsex.
  • Hr. Bezos med bar overkrop, hvor han holder sin mobil i venstre hånd med sin vielsesring på. Han har enten sorte tætsiddende cargo-bukser eller shorts på og hans halvt erigerede mandslem gennemtrænger det omtalte klædningsstykkes lynlås.
  • En selfie af hele hr. Bezos krop, mens han kun har et par sorte boksershorts med mobilen i venstre hånd og med vielsesringen på.
  • En selfie af mr. Bezos fuldt påklædt.
  • Et helkropsbillede af hans letpåklædte krop i korte badebukser.
  • En nøgenselfie i et badeværelse, hvor han har sin vielsesring på. Hr. Bezos har ikke andet end et hvidt håndklæde om sig, og det øverste af genitalregionen er synlig.
  • Fru Sanchez iført en rød, nedringet kjole, der afslører hendes kavalergang og et glimt af hendes underliv.
  • Fru Sanchez iført en rød bikini med gylden detalje, der afslører hendes kavalergang.

Hvis AMI gerne ville have Jeff Bezos opmærksomhed, så lykkedes det. Men måske ikke helt som AMI havde forventet. For Jeff Bezos har altså svaret igen ved at fremlægge truslerne fra mediehuset til hele verden.

Var læk politisk motiveret?

I en artikel fra Washington Post tidligere på ugen er sikkerhedskonsulenten Gavin de Becker citeret for at kalde lækket af de tekstbeskeder, der i januar endte i National Enquirers spalter for ”politisk motiveret”.

I en anden mail, som Jeff Bezos fremlægger som dokumentation, skriver AMI lige netop, at de vil have Jeff Bezos og Gavin de Becker til offentligt at afvise, at AMI’s dækning har været politisk motiveret.

Det skal efter AMI’s ønske ske i et gensidigt godkendt nyhedsmedie. Til gengæld vil AMI droppe offentliggrelsen af de 10 føromtalte billeder. Et andet krav er, at aftalen skal holdes fortroligt.

Men sådan gik det ikke. Jeff Bezos’ blogindlæg er i dag tophistorie hos alverdens nyhedsmedier.

- Selvfølgelig vil jeg ikke have personlige fotografier offentliggjort, men jeg vil heller ikke deltage i den velkendte praksis med afpresning, politiske tjenester, politiske angreb og korruption. Jeg står bare frem, vender træstammen og ser hvad der dukker op, skriver Jeff Bezos i blogindlægget.

AMI har ikke kommenteret anklagerne fra Amazon-chefen.