Så hårdt har Brexit-nedtur allerede ramt britiske virksomheder - og det bliver kun værre

16x9
Stribevis af virksomheder i Storbritannien er kommet på en hård nedtur på grund af Brexit – landets farvel til EU. Foto: Christoffer Laursen Hald

Brexit trækker tæppet væk under briternes virksomheder.

Stribevis af virksomheder i Storbritannien er kommet på en hård nedtur på grund af Brexit – landets farvel til EU. De bruger færre penge. De nedkøler investeringer i fremtiden. De har måttet ændre deres planer om at udvikle virksomheden.

Det er de resultater, som førende analyseinstitutter som Deloitte og Institute of Chartered Accountants in England and Wales er kommet til i en omfattende undersøgelse. Her syv uger før Storbritanniens farvel til resten af EU er forventningerne til virksomhedernes indtægter de laveste i tre år.

Tre hovedpunkter:

  • Brexit er den største risiko for virksomheden, siger cheferne i 110 firmaer.
  • Fire af fem virksomheder siger, forholdene forværres af Brexit, og de vil ansætte færre, skriver Deloitte.
  • Tilliden til fremtiden er på laveste niveau i det sidste årti, skriver Chartered Accountants.

Brexit-rouletten

Brexit rouletten bliver ved med at køre rundt, så firmaerne må gætte sig til fremtiden, konkluderer chefen for Chartered Accountants, Michael Izza.

Der er en faretruende liste over de tab, som virksomhederne i Storbritannien allerede har lidt på grund af usikkerheden omkring briternes fremtid i verden.

Dem, der har reageret hurtigst er finansvirksomhederne, som hidtil har gjort London City til verdens største finanscenter.

Dem, der har reageret hurtigst er finansvirksomhederne, som hidtil har gjort London City til verdens største finanscenter.
Dem, der har reageret hurtigst er finansvirksomhederne, som hidtil har gjort London City til verdens største finanscenter. Foto: Tolga Akmen / Ritzau Scanpix

De har flyttet både folk og penge for at være klar i EU27, når grænserne rejser sig omkring Storbritannien.

Der er allerede flyttet over 1.000 milliarder US dollars (6.500 milliarder kr.) til kontinentet og til Irland, siger revisorselskabet EY.

Den mest eksotiske er den kendte leder af Brexit-kampagnen, Jacob Rees-Mogg, (MP), der har flyttet dele af sin virksomhed Somerset Capital Management til Dublin for at slippe væk fra den risiko, som han selv har skabt for resten af briterne.

Top finansvirksomheder som Goldman Sachs, Citibank og Deutsche Bank har flyttet aktiviteter for at være klar i resten af EU efter Brexit den 29. marts.

Det britiske pund har også mistet vægt på kreditmarkederne. Internationale selskaber uden for finansverdenen oplyses i 2018 at have solgt mindre end halvdelen af, hvad de solgte af valutaen i 2017. Det mindsker styrken af valutaen, når den ikke er efterspurgt internationalt.

Bilindustrien i kaos

Bilindustrien er til gengæld den sektor, der synes hårdest ramt. Og reaktionerne har været skarpe.

For 80 procent af deres produktion eksporteres i dag til resten af EU. Så en stor del af bilproduktionen i landet er lukningstruet.

Her er en foreløbig liste:

  • Nissan opgiver produktion af Nissan X-Trail i fabrikken i Sunderland i det nordlige England. Det meddelte selskaber i weekenden.
  • Jaguar, Landrover og BMW planlægger også at flytte en del af deres produktion, oplyser nyhedsbureauet Bloomberg. 
  • Ford oplyser, at det vil koste firmaet over fem milliarder kr., hvis Brexit sker uden en mindelig aftale mellem briterne og EU27.
  • Aston Martin har fyldt sine lagre for at være sikker på at kunne fortsætte produktionen af biler efter Brexit. 
  • Vauxhall fyrede 400 ansatte i 2017 og yderligere 250 i 2018.
  • Honda advarede sidste år om, at de vil øge fabrikkens omkostninger i Swindon med 10 procent, hvis Storbritannien får en dårlig Brexit aftale. Og Toyota, der eksporterer 90 procent af produktionen til EU27, frygter et umiddelbart stop i samme situation.

Bloomberg skriver, at bilproduktionen samlet faldt 50 procent sidste år. Den er den laveste i fem år nu, selv om regeringen nu bruger flere penge for at støtte industrien og har udstedt hemmelige garantier til især de japanske selskaber, Nissan, Honda og Toyota. Garantier, som Nissan tydeligvis ikke tror på.

Der ventes yderligere fald i år, noterer bureauet.

Og inden for flyindustrien har Airbus, der får vingerne til deres fly produceret i landet, truet med simpelthen at lukke fabrikkerne

Skæringsdag for eksporten 

Netop i denne uge er alarmen hos de selskaber, der eksporterer til Fjernøsten, på sit højeste.

Industrien argumenterer, at det tager seks uger at sende deres varer med skib til Fjernøsten. Så de tør ikke sende noget efter den 15. februar. For de risikerer, at Storbritannien slet ikke har nogen handelsaftale med Japan eller Sydkorea, når skibene når frem efter Brexit Dagen - den 29. marts. I givet fald må skibene sejle varerne tilbage til den britiske fabrik. Tabene bliver gigantiske.

Theresa May skal i dag holde tale i Nordirland.
Theresa May skal i dag holde tale i Nordirland. Foto: Peter Nicholls / Ritzau Scanpix

Alt i alt ser det sort ud for investeringerne i Storbritanniens fremtid. Bank of England venter nulvækst, skriver Bloomberg. Og det, der er gået tabt indtil nu, kommer ikke nødvendigvis tilbage, advarer en af lederne i nationalbanken, Michael Saunders.

For at gøre ondt værre, så har briterne netop tabt EU’s medicinal agentur, EMA, som desværre ikke blev flyttet til København, men til Amsterdam. Resultatet for briterne:  Ikke flere ordrer til britiske selskaber. I Danmark regnede regeringen med, at placeringen ville bringe flere milliarder med sig hvert år.

Listen over ulykker er lang.

Husmarkedet nåede sidste år sit laveste i seks år, oplyser Royal Institution of Chartered Surveyors.

De britiske universiteter, der indbringer gigantiske beløb hvert år fra udenlandske studerende, er også ramt. Den norske regering advarede i denne uge norske studerende mod at indlede studier på britiske universiteter. Regeringen finder det usikkert, om de studerende kunne være sikre på ikke at blive udvist efter Brexit.

Universiteter i Edinburgh og i Manchester giver Brexit skylden for, at de har måttet fyre ansatte.

Endelig har en stribe medieselskaber ladet sig registrere og har flyttet aktiviteter til resten af EU. Det gælder Discovery, der flytter folk til Amsterdam, og NBC Universal. Selv briterne eget BBC forhandler ifølge Bloomberg med både Irland og Holland om licens til at sende kommercielt.