Lille flertal af tyskerne vil have danske fartgrænser på autobahn

16x9
Som det eneste land i EU har Tyskland stadig ikke nogen fast fartgrænse på motorvejene. Foto: Lukas Barth-tuttas / Ritzau Scanpix

Farten ned og skatten op. Den tyske regering overvejer muligheden for faste fartgrænser for at begrænse CO2-udledningen

Man skal bare et par hundrede meter syd for den dansk-tyske landegrænse, så er man som bilist ankommet til en helt ekstraordinær zone, der strækker sig fra Padborg i nord til den østrigske grænse i syd, fra Frankfurt/Oder i øst og til Aachen i vest.

En zone, hvor det kun er motorkraften og fornuften, der sætter grænser for, hvor hurtigt man vælger at flyve hen over asfalten.

En zone, der kun undtagelsesvis er forsynet med rødrandede skilte, der begrænser den tilladte hastighed.

Enhver nation har sine besættelser. For tyskerne hedder den fri hastighed

Rene Pfister, leder af Der Spiegels Berlin-kontor

Som det eneste land i EU har Tyskland stadig ikke nogen fast fartgrænse på motorvejene.

På de tyske Autobahner gælder fortsat ”fri hastighed for frie mennesker”, som fartglade tyskere har formuleret det. Men det er en frihed, som er truet.

Flere nye meningsmålinger viser, at der er et lille flertal for at indføre en generel fartgrænse. Men mellem 46 og 47 procent er imod.

Michael Mertens, chefen for Tysklands politiforbund, er en del af flertallet. Han har meldt sig på banen som fortaler for et loft over farten, da han mener, det vil redde menneskeliv.

- I dette land er der nogle folk, der helt lovligt kører 200 eller 250 kilometer i timen. Helt ærligt, det er vanvittigt, siger Mertens i et interview med Süddeutsche Zeitung.

Forslag vækker røre

Forslaget om fartgrænser kommer fra en gruppe nedsat af det tyske trafikministerium, der er kommet med en lang række forslag til, hvordan Tyskland kan opfylde sine klimamål og nedsætte CO2-udledningerne.

Eksperterne vil ikke bare have prisen på diesel op på niveau med benzinpriserne.

Særligt brændstoftørstige biler skal pålægges en straffeafgift, og til gengæld skal staten give tilskud til anskaffelse af elbiler.

Motorvejen er en af de sidste friheder, vi har, mener Ulf Poschardt, chefredaktør for die Welt.
Motorvejen er en af de sidste friheder, vi har, mener Ulf Poschardt, chefredaktør for die Welt. Foto: Welt.de

Og så skal der indføres en generel fartgrænse på 130 kilometer i timen på de tyske Autobahner, foreslår eksperterne.

Med andre ord danske tilstande på de tyske motorveje. Men den holdning falder ikke i god jord hos den tyske bilistorganisation ADAC:

- Efter vores mening så viser fakta, at en hastighedsgrænse hverken hjælper miljøet eller trafiksikkerheden.

Det liberale parti FDPs leder (og Porsche-kører), Christian Lindner, tweetede, at der var tale om ren symbolpolitik:

- Der er brug for kreative løsninger og ikke genopdragelse.

Og fra den konservative avis Die Welts chefredaktør, den også Porsche-elskende Ulf Poschardt, lød det: 

- Nogle vil bare ødelægge det for dem, der har det sjovt.

Sidst, men ikke mindst, erklærede trafikminister Andreas Scheuer fra det bayerske CSU kort og godt, at hans egne eksperters ”tankespil” forbrød sig ”imod al menneskelig forstand”.

I Tyskland bliver der i gennemsnit dræbt tre mennesker om året per 100 kilometer motorvej.
I Tyskland bliver der i gennemsnit dræbt tre mennesker om året per 100 kilometer motorvej. Foto: Michael Horst / Scanpix Denmark

De farlige tyske motorveje

Selv om trafikminister Scheuer var hurtig til at afvise forslagene og oveni købet aflyste ekspertgruppens møde i denne uge, er der mange, der kan se fornuften i at lægge en dæmper på hastigheden på de tyske motorveje.

Hvert år dræbes 3200 mennesker i trafikken i Tyskland, og hvis det tal skal længere ned, er en fartgrænse nødvendig, siger det tyske politiforbunds formand, Michael Mertens, til Deutschlandfunk.

Selvom tilhængerne af den fri hastighed ofte fremhæver de tyske motorveje som meget sikre, siger tallene noget andet.

Fri fart for frie borgere, står der her på en plakat fra det nationalkonservative parti Alternative für Deutschland.
Fri fart for frie borgere, står der her på en plakat fra det nationalkonservative parti Alternative für Deutschland. Foto: AfD.

I Tyskland bliver der i gennemsnit dræbt tre mennesker om året per 100 kilometer motorvej.

Det tal er væsentligt højere end i Storbritannien, Holland, Schweiz, Finland, Frankrig og Danmark.

Her svinger antallet af dræbte mellem 1 og 2,5 dræbte per 100 kilometer motorvej.

De tyske forsikringsselskabers trafikforskere kan fortælle, at hastighedsforskellen tager til på de tyske motorveje.

Hans hoved var skåret af, i hånden holdt han mobiltelefonen, konen skreg stadig hans navn. Friheden kom til en ende

Ambulanceredder om trafikulykke

Mellem yderbanerne, hvor nogle få bilister blæser forbi med hastigheder over 200 kilometer i timen.

Og så de øvrige spor, hvor farten bliver langsommere og langsommere på grund af den tættere og tættere trafik.

I øvrigt viser erfaringen, at hastighedsgrænser faktisk har en stor effekt på trafiksikkerheden.

Da man i 2003 indførte 130 kilometers fartgrænse på en 63 kilometer lang motorvejsstrækning mellem Hamborg og Berlin, faldt antallet af uheld og tilskadekomne med 50 procent.

Angreb på friheden

Som sagt er den frie hastighed på motorvejene noget af en besættelse for mange tyskere. 

Det har de seneste dages ophidsede debat med al tydelighed vist.

Der er dem, der glæder sig over, at en fartgrænse på 130 kilometer i timen ville betyde, at Tyskland sparer klimaet for mellem én og to millioner tons CO2.

Andre glæder sig over, at højere afgifter på benzin- og dieselslugere kan fremskynde overgangen til elbiler.

Og så er der dem, der tager sig til hovedet over dette angreb på det, de betragter som en af de sidste friheder i det ellers så gennemregulerede tyske samfund

Såsom ovennævnte chefredaktør Ulf Poschardt:

- Motorvejen er en af de sidste fristeder, hvor vi kan være mere frie end alle andre i verden. Det er noget, som kun er muligt i Tyskland.

Chefredaktør Poschardt understreger i et interview med Deutschlandfunk Kultur, at han ikke forsvarer dem, der kører aggressivt eller uforsvarligt.

For ham hænger muligheden for at køre stærkt tæt sammen med ”maksimalt ansvar og hensyn”.

I et tweet udtrykker han sig dog lidt mere kontant.

- Den, der bremser, taber. Hastighedsgrænser er vejen til umyndiggørelsen af borgeren.

Den dræbende frihed

Poschardts provokerende udtalelse fik en tidligere ambulanceredder til tasterne. ”Fräulein Read On”, som hun kalder sig, fortæller, at hun efter mange års tjeneste ikke har glemt, hvordan det var at bjærge døde ud af vragene, når bilister kørte galt efter at have rundet de 200 kilometer på speedometret.

Hun tilføjede debatten om fartgrænser et par skrækindjagende eksempler fra sit arbejdsliv:

- Eksempel A. Mand, 42, Landrover, politiet vidste ikke, om han havde kørt 265 eller mere.

- Jeg var den mindste og kunne komme ind i vraget. Hans hoved var skåret af, i hånden holdt han mobiltelefonen, konen skreg stadig hans navn. Friheden kom til en ende.

Om den frie hastighed på de tyske motorveje snart er historie, det er det endnu for tidligt at afgøre.

Ifølge regeringstalsmand Steffen Seibert har regeringen endnu ikke lagt sig fast på, hvordan den stiller sig til forslagene fra eksperterne.

Ekspertgruppen har sit afgørende møde sidst i marts.