Sportsfolk ejer måske ikke deres egne tatoveringer - et problem for computerspil

16x9
Lebron James spiller til daglig i NBA-klubben Los Angeles Lakers. Foto: Harry How / Ritzau Scanpix

Det er blevet et usikkerhedsmoment for udviklerne af sportsspil, at deres karakterer skal være så virkelighedstro som overhovedet muligt.

Når den amerikanske basketballstjerne Lebron James dribler ned af banen, er han en uovertruffen atlet - men også en udstillingsøjle af talrige tatoveringer.

Hans mors navn Gloria står skrevet i en krone på hans højre skulder, og hans underarme bærer et portræt af sønnen LeBron Junior og tallet 330, områdekoden for hans hjemby Akron i delstaten Ohio.

Men selvom disse tatoveringer har personlige forbindelser til Lebron James, er det ikke sikkert, han har råderet over dem, skriver New York Times.

Ifølge amerikansk ophavsret er enhver kreativ illustration, der sidder på "et håndgribeligt medie", nemlig berettiget til ophavsret, hvilket omfatter tatoveringer, fortæller det amerikanske ophavsretskontor til avisen.

Samtidig skulle flere juridiske eksperter sige, at ophavsretten til en tatovering tilhører tatovøren bag og ikke den person, den er tegnet på.

Det er blevet et problem for blandt andet firmaet Take-Two Interactice og datterselskabet 2K Sports, der udvikler computerspil.

I mindst tre sager er de blevet sagsøgt for at have brudt ophavsretten i deres serie af basketballspil NBA 2K. Her er spillerne skabt så virkelighedstro, at deres rigtige tatoveringer er synlige.

Man kan frit kan vise sine tatoveringer offentligt, herunder i tv-udsendelser eller på magasinforsider uden at krænke ophavsretten, men når tatoveringer genskabes digitalt på figurer af virkelige personer i sportsvideoer, kan det blive et problem.

- Computerspil er et helt nyt område. Der er ikke den rigtige Lebron James, men en tegneserieversion af ham, siger Michael A. Kahn, der er advokat med speciale i ophavsret til New York Times.

Et screenshot af Lebron James og tatoveringen af hans søn på venstre underarm fra spillet NBA 2K14
Et screenshot af Lebron James og tatoveringen af hans søn på venstre underarm fra spillet NBA 2K14 Foto: 2K Sports

Tatoveringer ses kun sjældent

Firmaet Solid Oak Sketches erhvervede sig ophavsretten til fem tatoveringer på tre basketballspillere direkte fra tatovørerne - herunder portrættet og områdekoden på Lebron James - inden de i 2016 sagsøgte Take-Two Interactice og 2K Sports, fordi de brugte tatoveringerne i NBA 2K serien.

Det følgende år sagsøgte en anden kunstner firmaerne, fordi tatoveringen på Lebron James med med moderens navn også var med i spilserien.

I april sagsøgte en tredje kunstner firmaerne, fordi hendes tatoveringer på wrestleren Randy Orton havde været med i flere udgaver af spilserien af WWE 2K.

Take-Two Interactive har argumenteret for, at tatoveringerne, som Solid Oak Sketches har retten til, bliver set sjældent og kortvarigt i NBA 2K-spillene, men i marts afviste en dommer et forslag om at ophæve sagen.

Lebron James har i en skriftlig udtalelse forsvaret spiludvikleren.

- Mine tatoveringer er en del af min person og identitet. Hvis jeg ikke bliver portrætteret med mine tatoveringer, ville det egentlig ikke være en skildring af mig, siger basketballstjernen.

Et screenshot fra FIFA 18 med Lionel Messi, der har hele højre underarm tatoveret.
Et screenshot fra FIFA 18 med Lionel Messi, der har hele højre underarm tatoveret. Foto: EA Sports

Populært skydespil også sagsøgt

Før de indledte en retssag, forsøgte Solid Oak sketches af få lidt mere end 5,3 millioner kroner for tidligere overtrædelser og foreslog en aftale på lige over otte millioner kroner for fremtidig brug af tatoveringerne.

Truslen om retssager har fået agenter og spillerforeninger til at rådgive atleter om at få licensaftaler, inden de bliver tatoveret.

Også spiludvikleren Electronic Arts genskaber mere end 100 tatoveringer i sine FIFA- og UFC-spil. Det tæller blandt andet en farverig højre arm på fodboldstjernen Lionel Messi og en gorilla på brystet af MMA-kæmperen Conor McGregor.

Russell Horning, aka. 'Backpack Kid' har mener at Epic Games har stjålet hans dans 'The Floss'.
Russell Horning, aka. 'Backpack Kid' har mener at Epic Games har stjålet hans dans 'The Floss'. Foto: Jean-baptiste Lacroix / Scanpix Denmark

Udviklerne af det ultra-populære spil Fortnite, Epic Games, har i år også fået flere retssager på nakken. Det drejer sig om de danse, som karakterne i spillet udfører.

Skuespilleren Alfonso Ribeiro, der er kendt som 'Carlton' i tv-serien Rap Fyr i L.A. og youtube-fænomenet 'Backpack Kid', hvis borgerlige navn er Russell Horning, har sagtsøgt Epic Games for at stjæle deres bevægelser og bruge dem i Fortnite.

Fortnite har betydet at Epic Games har opnået en værdi på mere end 32 milliarder kroner, siden det blev lanceret i 2017. Fortnite er gratis at spille, men spiludviklerne tjener penge, ved at brugerne køber dansebevægelser og udklædning til deres karakterer.