Prada trækker produkter tilbage efter beskyldninger om racisme

16x9
Sådan ser nøgleringen fra Pradamalia-kollektionen ud. Foto: Prada (Pressebillede)

Fadæsen vil ikke skade det luksuriøse modehus. Tværtimod, vurderer brandingsekspert Frederik Preisler.

I vinduet af Pradas butik i News York-bydelen Soho har der indtil for ganske nyligt stået nogle store figurer, der bedst kan beskrives som abelignende sorte skikkelser med store røde læber. Og i varesortimentet har der været nøgleringe og telefoncovere med figurerne som en del af kollektionen Pradamalia.

Men figurerne er nu fjernet fra både hylderne og vinduerne. Det sker, efter advokaten Chinyere Ezie har delt et opslag på Facebook, hvor hun kritiserer figurerne for at være såkaldte 'blackfaces' - karikaturer på sorte mennesker, der fremstiller dem stereotypt og nedladende.

I don’t make a lot of public posts, but right now I’m shaking with anger. Today after returning to NYC after a very...

Posted by Chinyere Ezie on Thursday, December 13, 2018

Chinyere Ezies opslag er blevet delt og kommenteret flere tusinde gange, og som reaktion på det er figurerene nu fjernet.

- Pradamalia-produkterne viser fantasivæsner, som ikke har til intention at referere den virkelige verden og da slet ikke blackface. Prada Group har aldrig haft en intention om at støde nogle, og vi afskyr alle former for racisme og racistiske billeder, har Prada skrevet i en pressemeddelelse.

Prada lider ingen skade

Selvom det lukseriøse modemærke nu befinder sig i midten af en regulær mediestorm, vurderer brandingekspert Frederiks Preisler fra bureauet Mensch, at det ikke kommer til at skade Prada.

- De vil ikke lide nogen nød. Tværtimod. For dem betyder det jo, at vi nu snakker om deres brand, siger han.

Faktisk mener han, at Prada kan have kalkuleret med, at de sorte figurerer kunne bringe dem i fedtefadet.

- Man vil aldrig få dem til at indrømme, at de har kalkuleret med risikoen. For i dag overvejer alle virksomheder, om en kampagne kan medføre en shitstorm. Derfor går mange virksomheder også på listesko, men Prada har valgt at gøre noget markant, for ellers kan de ikke slå igennem med noget som helst, siger Frederik Preisler.

Netop af den årsag, vurderer marketingseksperten, at kampagnen består af nøgleringe og telefoncovere, da Prada ikke lider særlig stort tab ved at fjerne dem fra sortimentet.

Verden er ikke klar til sorte karikaturer

Faktisk mener brandingeksperten, at det kan vise sig at gavne Prada på den lange bane at have valgt de sorte figurer til deres Pradamalia-kollektion, der blev lanceret i sidste måned.

- Der vil også være folk, der sympatiserer med Prada og mener, at kritikerne er hysteriske og tillægger figurerne alt for meget værdi, siger Frederik Preisler.

Tidligere på året var der en anden sag om en sort karikatur, der netop delte vandene.

En karikaturtegning fremstillede tennisstjernen Serena Williams stereotypt med blandt andet store læber. Det blev nogle stødt over, mens andre hævdede, at hele idéen med en karikaturtegning netop er at fremstille de stereotype træk hos personer.

- Der kommer nok en tid, hvor det vil blive okay at gøre grin med sorte mennesker. Men der er vi bare ikke kommet til endnu, for det er jo sådan i vores nyere verdenshistorie, at det er sorte mennesker, der er blevet undertrykt af hvide mennesker fremfor omvendt. Der er en kollektiv frustration over det, siger Frederik Preisler.