Forstå hvorfor Brexit-aftalen er i vanskeligheder på få minutter

16x9
En aktivist protesterer mod risikoen for grænsekontrol mellem Irland og Nordirland. Foto: Paul Faith / Scanpix Denmark

Hvordan kan man have en effektiv grænse mellem to lande uden bomhuse og mænd i uniform? Det spørgsmål har bragt Brexit-aftalen i vanskeligheder.

Selv om den britiske premierminister Theresa May troede, hun havde forhandlet en aftale om Storbritanniens udtræden af EU på plads, er hun nu alligevel på rundrejse i Europa for at drøfte aftalen igen.

Der er nemlig så stor modstand mod aftalen i det britiske parlament, at Theresa May valgte at aflyse en planlagt afstemning om den tirsdag 11. december. Dermed er Brexit-aftalen kun godkendt af EU - og der skal jo som bekendt to parter til at indgå en aftale.

Premierministeren kunne ikke få flertal blandt politikerne i det britiske underhus, og nu vil hun så tale med de andre EU-landes ledere om Brexit-aftalens såkaldte "bagstopper" i Nordirland.

Artiklen her handler om bagstopperen, som EU's præsident Donald Tusk og kommissionsformand Jean Claude Juncker siger ikke kan genforhandles.

Men hvad er bagstopperen så?

Jo - en af de største knaster i forhandlingerne om Storbritanniens udtræden af EU er grænsen mellem Irland og Nordirland - der er en del af Storbritannien.

Hvor hører Nordirland hjemme?

Grænsen er 499 kilometer lang, og den bliver den eneste grænse over land mellem EU og Storbritannien efter Brexit.

Området var plaget af en voldelig konflikt i 830 år, men siden fredsaftalen mellem de irsk-orienterede katolikker og britisk-orienterede katolikker i 1998 er volden aftaget.

Aftalen betød blandt andet, at områdets vejspærringer og kontrolposter forsvandt.

Da briterne besluttede sig for at forlade EU i 2016, opstod der et problem, for nu var der igen risiko for vejspærringer og kontrolposter på grænsen mellem Irland og Nordirland. 

Og der er frygt for, at volden vil blusse op igen, hvis grænsen bliver lukket.

Den Brexit-aftale, som nu er i vanskeligheder, omfatter Nordirlands grænse, og begge sider forpligter sig til, at der ikke skal indføres fysiske kontrolposter og vejspærringer.

Tre kort forklarer problemet

Og det er her, den såkaldte bagstopper kommer ind i billedet.

Det er nemlig aftalen om bagstopperen, der truer med at få hele Theresa May's forhandlingsresultat til at falde fra hinanden.

Den aftale, som Theresa May har svært ved at få godkendt, beholder i praksis Storbritannien i toldunionen, ind til der er truffet en aftale om den nordirske grænse.
Den aftale, som Theresa May har svært ved at få godkendt, beholder i praksis Storbritannien i toldunionen, ind til der er truffet en aftale om den nordirske grænse. Foto: TV 2
EU foreslog i begyndelsen af forhandlingerne en backstop-aftale, hvor Nordirland var en del af EU, og der kom en grænse til Storbritannien i Det Irske Hav. Forslaget blev afvist af briterne.
EU foreslog i begyndelsen af forhandlingerne en backstop-aftale, hvor Nordirland var en del af EU, og der kom en grænse til Storbritannien i Det Irske Hav. Forslaget blev afvist af briterne. Foto: TV 2
Hvis der ikke træffes en aftale om hvordan Storbritannien kan forlade EU, bliver det nødvendigt at oprette en fast grænse mellem Irland og Nordirland.
Hvis der ikke træffes en aftale om hvordan Storbritannien kan forlade EU, bliver det nødvendigt at oprette en fast grænse mellem Irland og Nordirland. Foto: TV 2

EU og Storbritannien har endnu ikke fundet ud af, hvordan man skal undgå kontrolposter og vejspærringer på den nordirske grænse, når Storbritannien forlader EU.

Derfor har de to parter indført en bagstopper i aftalen. 

Bagstopperen skal garantere, at grænsen forbliver åben ved at opstille et sæt regler, som træder i kraft, hvis EU og briterne ikke har indgået en handelsaftale, der også omfatter Nordirland inden 2020.

Et krav fra EU er, at Nordirland skal forblive i EU's toldunion og store dele af det indre marked, indtil en ny handelsaftale er på plads. Men det er et problem i Storbritannien.

Hvad bliver Nordirlands rolle i fremtiden?

Hvis Nordirland forbliver i EU's toldunion, skal Storbritanniens grænse for told og afgifter pludselig tegnes ude i Det Irske Hav, og varer, der sendes fra Storbritannien til Nordirland, skal kontrolleres og leve op til EU's standarder.

Derfor ser flere britiske parlamentsmedlemmer bagstopperen som skadelig for Storbritannien og det britiske herredømme over Nordirland.

Den britiske premierminister, Theresa May, sagde selv tidligere på året, at en bagstopper kunne true "Storbritanniens forfatningsmæssige integritet".

Men 14. november i år kunne premierministeren fortælle, at hendes regering var blevet enig med EU's ledere om en aftale, der involverede Nordirland, og at aftalen omfattede en bagstopper.

Og bagstopperen betyder, at Nordirland i praksis forbliver delvist i EU's indre marked, hvis der ikke kan findes en løsning på grænseproblemet inden december 2020.

Samtidig vil hele Storbritannien være underlagt fælles regler vedrørende konkurrenceregler, statsstøtte og miljøstandarder, så de britiske virksomheder ikke får mulighed for at underbyde deres konkurrenter fra EU.

Derudover står der i aftalen mellem EU og briterne, at bagstopperen kun kan ophæves, hvis både Storbritannien og EU ønsker det.

Aftalens kritikere påpeger, at hele Storbritannien dermed tvinges til at forblive i EU's toldunion.

Britiske soldater ved en kontrolpost i Belfast i 1976.
Britiske soldater ved en kontrolpost i Belfast i 1976. Foto: Scanpix Denmark

Og nu ser det altså ud til, at aftalen hænger i en tynd tråd.

Hvis EU og briterne ikke bliver enige om en aftale - og hvis briterne ikke fortryder - forlader Storbritannien unionen 29. marts 2019, og så er EU og briterne nødt til at opsætte kontrolposter og vejspærringer i Nordirland, selv om ingen af parterne ønsker det.