Sådan kan Trumps fyring af justitsministeren påvirke Rusland-undersøgelsen

16x9
Her ses den særlige anklager Robert Mueller, der er sat til at undersøge Ruslands mulige forbindelser til Trump-lejren. Foto: SAUL LOEB / Scanpix Denmark

Trumps fyring af Jeff Sessions som justitsminister kan skabe problemer for Roberts Muellers igangværende Rusland-undersøgelse.

Præsident Trumps beslutning om at fyre justitsminister Jeff Sessions og udpege tidligere stabschef Matthew Whitaker til fungerende justitsminister har rejst spørgsmålet om, hvad det kommer til at betyde for specialanklager Robert Muellers såkaldte Rusland-undersøgelse.

Hvad betyder udnævnelsen for Rusland-undersøgelsen?

Donald Trumps træk betyder, at Matthew Whitaker overtager tilsynet med undersøgelsen fra den stedfortrædende justitsminister Rod Rosenstein.

Jeff Sessions erklærede sig selv inhabil i forhold til at føre tilsyn med sager, der havde forbindelse til præsidentvalget i 2016, da Jeff Sessions var en erklæret Trump-støtte under valgkampen.

Derfor har Rod Rosenstein haft det øverste ansvar for den undersøgelse, der skal afgøre, om personer fra Donald Trumps stab spillede en rolle i den påståede russiske indblanding i USA's præsidentvalg – om præsident Trump selv har forsøgt at blande dig i den efterfølgende Rusland-undersøgelse.

Men fordi Matthew Whitaker ikke er inhabil i forhold sager vedrørende præsidentvalget, overtager han nu tilsynet med Rusland-undersøgelsen. Samtidig går Rod Rosenstein tilbage til at passe sit job med daglige gøremål i Justitsministeriet.

Rod Rosenstein skal ikke længere føre tilsyn med Rusland-undersøgelsen.
Rod Rosenstein skal ikke længere føre tilsyn med Rusland-undersøgelsen. Foto: Jim Watson / Ritzau Scanpix

Hvad er Matthew Whitakers holdning til Rusland-undersøgelsen?

I august 2017, før Matthew Whitaker blev en del af præsident Trumps stab, skrev han i en klumme hos CNN, at Robert Muellers efterforskning gik for vidt ved at granske Trump-organisationens regnskaber og undersøge om Trumps nærmeste medarbejdere havde pletter på straffeattesten.

I sin klumme skrev Matthew Whitaker blandt andet:

- Det kræver ikke en advokat eller en tidligere føderal anklager som mig selv at konkludere, at en undersøgelse af Trumps eller hans families pengesager intet har at gøre med hans valgkampagne i 2016, endsige beskyldninger om at hans kampagne skulle være koordineret med Ruslands regering eller nogen som helst andre.

Whitaker argumenterede for, at Rod Rosenstein som tilsynsførende med undersøgelsen burde tøjle Robert Mueller, så Rusland-undersøgelsen ikke blev en ”politisk fiskeekspedition”, som han kaldte det.

Matthew Whitaker, Trumps justitsminister efter fyringen af Sessions.
Matthew Whitaker, Trumps justitsminister efter fyringen af Sessions. Foto: Allison Shelley / Ritzau Scanpix

Hvordan kan Whitaker begrænse Muellers Rusland-undersøgelse?

Den fungerende justitsminister fastlægger den særlige anklagers budget og jurisdiktion. Derfor kan Matthew Whitaker i realiteten bede Robert Mueller om at stoppe undersøgelser af specifikke anliggender. Han kan også afslå, hvis specialanklageren ønsker at udvide sin undersøgelse.

Desuden kan Matthew Whitaker beslutte at begrænse de økonomiske resurser til den særlige anklagers kontor. Det vil betyde, at Robert Mueller kan blive nødsaget til at fyre medarbejdere og dermed begrænse sin undersøgelse.

Endelig kan den fungerende justitsminister blokere for, at Robert Mueller tager efterforskningsmæssige skridt, såsom at stævne Donald Trump, eller udstede nye tiltaler.

Skulle Matthew Whitaker vælge at blokere for Robert Muellers efterforskningsskridt, skal Kongressen have besked.

Robert Mueller leder den såkaldte Rusland-undersøgelse.
Robert Mueller leder den såkaldte Rusland-undersøgelse. Foto: Saul Loeb / Ritzau Scanpix

Kan Matthew Whitaker fyre Robert Mueller?

Da Rod Rosenstein som stedfortrædende justitsminister udpegede Robert Mueller, lavede han et regulativ, der gør det svært at fyre ham som leder af Rusland-undersøgelsen. Ifølge regulativet kan Justitsministeren kun fjerne den særlige anklager, hvis der for eksempel er foregået en form for tjenesteforseelse, altså ikke efter forgodtbefindende.

Den fungerende justitsminister kan dog bestemme sig for, at Robert Mueller har gjort sig skyldig i embedsmisbrug og fyre ham. Eller Whitaker kan tilbagerulle den beskyttelse af den særlige anklager, som regulativet indeholder.

Jeff Sessions er færdig som justitsminister.
Jeff Sessions er færdig som justitsminister. Foto: Saul Loeb / Ritzau Scanpix

Kan justitsministeren omstøde Muellers rapport?

Når Robert Mueller er færdig med sin undersøgelse, skal han ifølge loven aflevere en rapport til justitsministeren.

Det er så op til den fungerende justitsminister – Matthew Whitaker – at afgøre, om rapporten skal overdrages til Kongressen eller holdes hemmelig.

Bekymring for Rusland-undersøgelse i Washington

TV 2s USA-korrespondent Jesper Steinmetz fortæller, at der med udnævnelsen af Matthew Whitaker som øverst ansvarlig for Robert Muellers Rusland-undersøgelse nu i Washington heftigt bliver spekuleret i, hvad der skal ske med den igangværende efterforskning.

- Robert Muellers undersøgelse kan fremadrettet blive obstrueret. Der er grund til at være bekymret for undersøgelsen i den form, som den har nu. For ressourcerne til at gennemføre efterforskningen og Muellers budget kan blive så decimerede, at undersøgelsen i princippet går i stå og bliver "kvalt" på en elegant måde, siger Jesper Steinmetz.

I et interview med CNN fra juli 2017 har Matthew Whitaker spekuleret i netop dette scenarie.

Smart træk af Trump

Matthew Whitaker kan ifølge CNN maksimalt sidde omkring 200 dage på posten som justitsminister, fordi han ikke tidligere er blevet godkendt af Senatet. 

Og det er et smart træk fra Donald Trump, mener Jesper Steinmetz, da Rusland-undersøgelsen bør være færdig inden for et halvt års tid:

- Matthew Whitaker er tjekket grundigt igennem af Trump. Præsidenten ved nøjagtigt, hvad han får med Whitaker, og at den nye justitsminister kæmper for Trump og er loyal over for ham.

Kilde: New York Times.