Træt af at høre om Trump: Her er, hvad demokraterne har talt om

16x9
Demokraterne har kørt en kampagne med sundhed forrest. Foto: Alex Wong / Scanpix Denmark

Det er ikke den mest tydelige historie i midtvejsvalget, men demokraterne har kørt en konsekvent kampagne: Tal om sundhed og så mere om sundhed.

Det er ikke altid, at statistik fortæller hele historien. Men når det gælder Det Demokratiske Partis prioriteter i midtvejsvalget, så er svaret netop i tallene.

Af alle pro-demokratiske tv-reklamer i 2018-valgkampen har mere end 54 procent berørt sundhedspolitik ifølge tal fra The Wesleyan Media Project. Beskyttelse af resultaterne fra Obamacare, beskyttelse af patienter med eksisterende sygdomme.  

Det er det emne, som selv de mest sårbare demokrater forsøger at overleve på.

Demokraten skyder argumentet hjem

Tag West Virginia – en stat som Trump i 2016 vandt med overbevisende 67,9 procent af stemmerne – hvor en 30 sekunders tv-reklame fortæller alt, du har brug for at vide om det demokratiske parti i 2018.

Den demokratiske senator, Joe Manchin, taler til vælgere i Bridgeport, West Virginia forud for midtvejsvalget.
Den demokratiske senator, Joe Manchin, taler til vælgere i Bridgeport, West Virginia forud for midtvejsvalget. Foto: Joshua Roberts / Ritzau Scanpix

Den siddende demokratiske senator, Joe Manchin, går over en mark iført jagttøj og fortæller om det, han kalder en trussel mod West Virginia – et sagsanlæg støttet af hans republikanske modstander, som, Manchin siger, vil fjerne sundhedsforsikring fra folk med eksisterende sygdomme.  

- Han tager dødsens fejl, og det kommer ikke til at ske, siger demokraten og løfter geværet, han har gået med under armen.

Ikke et ord om Ruslandsundersøgelsen eller Trump. I stedet tager Manchin sigte mod et papir med en kopi af sagsanlægget og blæser det i småstykker.

I Missouri har senator Claire McCaskill (D) ligefrem gendøbt sin kampagne som ’din sundhedsforsikring, dit valg'.

Eller hvad med North Dakota. Her har den måske mest sårbare demokrat i landet, senator Heidi Heitkamp, holdt sit fokus stringent: Obamacare – og ikke mindst beskyttelse af folk med eksisterende sygdomme, som risikerer at blive nægtet dækning.

Den demokratiske senator i North Dakota, Heidi Heitkamp, er måske den demokratiske politiker i landet med størst risiko for ikke at blive genvalgt.
Den demokratiske senator i North Dakota, Heidi Heitkamp, er måske den demokratiske politiker i landet med størst risiko for ikke at blive genvalgt. Foto: Aaron Bernstein / Ritzau Scanpix

I en stat, hvor Trump vandt med 35 procentpoint, har en tv-reklame med en kvinde, der har overlevet en hjertefejl og nu risikerer at miste sin sundhedsforsikring, været den pressede demokrats mest effektive våben. Heidi Heitkamp – som ikke glemmer at nævne, at hun selv har overlevet brystkræft – har besluttet sig for, at det budskab er hendes bedste chance for at overraske i en traditionel republikansk stat. Sundhed, ikke Trump, ikke Rusland, sundhed.

ObamaCare er blevet en god historie

Det er et demokratisk pitch til vælgerne, der går igen i stat efter stat, distrikt efter distrikt. ’Vi vil beskytte jeres sundhedsforsikringer – republikanerne vil tage dem fra jer.’

Ikke overbevist? Okay, sammenlign antallet af pro-demokratiske tv-reklamer fra 2018, der nævner sundhed, med de seneste valg og konklusionen står skåret i neon.

2018 – 54 procent

2016 – 10 procent

2014 – 7 procent

2012 – 7,6 procent

Hvor demokraterne i de seneste valg har været presset af dårlige meningsmålinger omkring deres håndtering af særligt Obamacare, er billedet i dag helt anderledes. Demokraterne har god grund til at tro, at sundhed er et vinderemne for dem. Meningsmålinger viser, at vælgerne anser sundhedspolitik for at være det vigtigste emne. Og vælgerne stoler med stort flertal mere på demokraterne end republikanerne, når det kommer til det spørgsmål.   

En meningsmåling fra Fox News viste, at 49 procent af amerikanerne tror, at demokraterne vil gøre et bedre stykke arbejde end republikanerne (34 procent), når det kommer til sundhedspolitik.

En måling fra CBS News/YouGov fandt, at 70 procent af vælgerne i kongresdistrikter, som ser ud til at blive tætte ved midtvejsvalget, havde sundhed som et emne, der var meget vigtigt for, hvordan de stemte.

Ikke fordi det er svært at finde vælgere, der stemmer republikansk, alene fordi de blev ramt af de negative konsekvenser af ObamaCare – stigende priser, dårligere dækning – men det er et mindretal. Flertallet er over de seneste år blevet omvendt. Hvor ObamaCare og sundhed i 2012 og 2014 var en hæmsko for demokraterne, er det i dag en vindersag.

Det officielle slogan

Det er den store historie om demokraterne i 2018 valgkampen.

Den anden er ’For Folket’, det officielle slogan præsenteret af demokraterne tidligere på året. En platform, som i sin enkelhed har tre kernepunkter: sundhed, lønforhøjelser og et projektørlys på republikansk korruption.

- Jeg tror ikke, at nogen af os påstår, det er særskilt poetisk eller budskabet over dem alle, sagde det demokratiske kongresmedlem Cheri Bustos fra Illinois, da sloganet blev præsenteret.

- Det er simpelthen en hurtig og simpel måde at give svaret på, hvad vi står for som parti.

Demokraterne har længe kæmpet med at finde et samlende budskab for partiet efter nederlaget i 2016. De har fundet det i sundhed.

Mens republikanerne har haft Trump forrest i den nationale dialog omkring midtvejsvalget, har demokraterne haft et budskab, de har hamret igennem ved hver eneste lejlighed. I interviews, i tv-reklamer, ved valgmøder. Ikke modstand mod Trump – som kun fungerer som taktik nogle steder i landet. Ikke Rusland – som kun få vælgere reelt mener har en betydning for deres fremtid. Men sundhed.

At deres fokus så nok også bliver et andet efter midtvejsvalget, hvis de lykkedes med at vinde flertallet i et eller begge kamre, det er åbenlyst. De har gået mere stille med det i valgkampen, men undersøgelser af præsidenten og muligvis et kig i hans skattepapirer, alt det er på tegnebrættet – det er bare ikke det, de har solgt på øverste hylde til vælgerne.