Dette skilt vil skabe kaos i tyske storbyer - ingen adgang for diesel-biler

16x9
En vejskilt der begrænser adgangen for dieselbiler. Foto: Felipe Trueba / Ritzau Scanpix

Der er et forbud mod ældre dieselbiler på vej i Berlin. Checkpoint Charlie, en af Berlins kendteste seværdigheder, bliver omfattet.

Engang var Berlins Friedrichstrasse mellem Kochstrasse og Leipziger Strasse lukket land for de fleste.

Det var dengang i den kolde krigs tid, da betonpiller, pigtråd og bistre østtyske soldater med licens til at dræbe skulle forhindre, at DDR-borgerne tog sig den frihed at spadsere over til Vestberlin.

En industri kan forsvinde hurtigere, end mange tror

Herbert Diess, chef for VW

I fremtiden risikerer dette monument over den kolde krig igen at blive lukket land, dog ikke for mennesker, men for køretøjer af den kategori, der betjener sig af dieselteknologien. Det er konsekvensen af en afgørelse tidligere på ugen i Berlins ”Verwaltungsgericht”, den administrative domstol, der beskæftiger sig med myndighedernes gøren og laden.

- Det er en god dag for renere luft, lød det straks fra Jürgen Resch fra miljøorganisationen Deutsche Umwelt-Hilfe, DUH, som havde anlagt sagen, mens bilistorganisationen ADACs talskvinde Sandra Hass talte om ”en dom, der rammer dieselkørere i Berlin og pendlere udefra hårdt”.

De dræbende gasser

Med dommen slutter Berlin sig dermed til rækken af tyske storbyer, der er blevet tvunget til at tage det drastiske skridt at begrænse kørslen med dieselbiler for at nedbringe luftforureningen, først og fremmest med de giftige NOX’er.

65 tyske byer har problemer med at overholde grænseværdien for NOX-gasserne, og den største synder er dieselbilerne. Det gælder i Stuttgart, Düsseldorf, München, Frankfurt - og nu også i Berlin.

Udledningerne rammer især mennesker med luftvejs- og hjerteproblemer og menes alene i Tyskland at være skyld i 6000 menneskers død.

Ældre dieselbiler bliver i fremtiden udelukket fra en lang række tyske byer.
Ældre dieselbiler bliver i fremtiden udelukket fra en lang række tyske byer. Foto: Hannibal Hanschke / Ritzau Scanpix

Myndighederne i Berlin havde ellers håbet at kunne afværge et kørselsforbud ved at indføre en 30-kilometers fartbegrænsning på nogen af de hårdest belastede gader, men retten vurderede, at det ikke var effektivt nok. Så derfor er man nu tvunget til at lave en ”luftrensningsplan”, der skal ligge klar senest til juni næste år og også vil indeholde kørselsforbud for ældre dieselbiler.

Det tyske kludetæppe

ADAC vurderer, at omkring 265.000 bilister fra Berlin og omegn fremover ikke vil kunne bevæge sit frit i den tyske hovedstad, fordi de er indehavere af en NOX-svinende dieselbil. En lang række gader og strækninger vil nemlig blive forsynet med ”Diesel forbudt”-skilte.

Forbuddet ventes dog ikke at ramme den allernyeste generation af diesel-biler, Euro 6 klassen, men udelukkende dieselbiler til og med Euro 5 klassen, og nogen af dem er kun et par år gamle. I første omgang har myndighederne i Berlin kig på 11 strækninger på i alt otte gader, deriblandt Friedrichstrasse og den meget trafikerede Leipziger Strasse, en af de vigtigste trafikårer mellem Øst- og Vestberlin. Derudover skal myndighederne kigge nærmere på 120 andre gadestrækninger på i alt 15 kilometers længde, hvor der også er problemer.

Situationen i Berlin kommer dermed til at minde om det, der også vil blive billedet i resten af Tyskland. Nemlig, at der fremover vil være et kludetæppe af zoner, hvor det vil være forbudt at køre ind med en dieselbil, der er mere end et par år gammel.

Hamborg var den første by, der indførte et forbud mod ældre dieselbiler på to vejstrækninger først på sommeren, men mange flere kommer til at følge efter.

Bilindustri under pres

Kravet om dieselforbud i Berlin kommer på et tidspunkt, hvor den ellers så mægtige tyske bilindustri i forvejen er under pres. Senest på grund af EU-beslutningen forleden  om at kræve CO2-udledningen fra nye biler sænket med 35 procent i perioden fra 2020 til 2030.

Herbert Diess - den øverste chef for VW
Herbert Diess - den øverste chef for VW Foto: Tobias Schwarz / Ritzau Scanpix

Det fik VWs øverste chef Herbert Diess til over for Süddeutsche Zeitung at advare om, at hvis EU vedtager for høje miljøkrav, så kan det føre til massive tab af arbejdspladser:

- Jeg beder politikerne tænke sig om. Sådan en industri kan forsvinde hurtigere, end mange tror. Se bare på bilindustrien i Italien eller Storbritannien. Den eksisterer stor set ikke længere.

Oven i udfordringen med at begrænse CO2-udledningen kommer så striben af diesel-forbud, som rammer en teknologi, netop de tyske bilfabrikanter har satset stærkt på, godt hjulpet på vej af politikere, for hvem denne industrigrens ve og vel altid har haft høj prioritet.

Kompromisset, der gik op i røg

Lige siden domstolene sidste efterår slog fast, at storbyerne med alvorlige luftforureningsproblemer bliver nødt til at ty til kørselsforbud, så har diesel stået på dagsordenen ved utallige krisemøder i Angela Merkels ”Bundeskanzleramt”, og det i en sådan udstrækning, at Angela Merkel ”nærmest må have kvalificeret sig til at være diesel-specialist”, som Der Spiegel lidt spidst har formuleret det.

Politikerne er tvunget til handling efter flere års laden stå til, og i sidste uge lykkedes det så at strikke et diesel-kompromis sammen. Det skulle én gang for alle tage hånd om problemet. Regeringen lover, at de 14 værst ramte storbyer vil få støtte til at ombygge busser og lastbiler såvel som håndværks- og transportkøretøjer, så de lever op til luftforureningskravene.

Når det gælder privatkøretøjer i de berørte storbyer, så besluttede man at satse på, at bilfabrikanterne vil tilbyde attraktive rabatter, så mange bilejere vil vælge at skifte deres gamle dieselbil ud med en ny.

De, der ikke har råd til at anskaffe en ny og er indehaver af en de nu forældede Euro 5-dieselbiler, skal ifølge regeringens plan kunne lade ombygge deres køretøjer ombygge til den nyeste renseteknologi, og det vel at mærke for bilfabrikanternes regning. Netop det er det springende punkt, for indtil videre har ingen fabrikanter sagt ja til at punge ud og dermed acceptere den løsning.

Politikerne har altså gjort regning uden vært. Det meget omtalte kompromis, der skulle demonstrere handlekraft før efterårets vigtige delstatsvalg i Bayern og Hessen, ”har vist sig at være tom luft”, som Süddeutsche Zeitungs medarbejder Michael Bauchmüller konstaterede.

Ikke nok med det. At den tyske hovedstad nu også er havnet på listen over storbyer, der er blevet tvunget til at spærre for adgangen for ældre dieselbiler på udvalgte strækninger, er kommet bag på mange. Ikke mindst regeringen, som ellers ikke havde sat Berlin på listen over storbyer, der har behov for støtte til omstillingen til renere dieselkøretøjer.

Men den er god nok. Friedrichstrasse er ligesom en stribe andre vigtige færdselsårer i Berlin kandidat til at få et ”Diesel forbudt”-skilt sat op.

På landsplan regner man med, at 11 millioner bilister kan blive berørt af dieselforbuds-zonerne, så meget tyder på, at Angela Merkel og hendes regering igen bliver tvunget til at fordybe sig i dieselteknologien og dens problemfyldte fremtidsudsigter.