Amerikansk og kinesisk krigsskib var tæt på at støde sammen

16x9
Den amerikanske destroyer USS Decatur (tv) og den kinesiske destroyer Lanzhou var sekunder fra et sammenstød, da det kinesiske krigsskib tvang det amerikanske til at ændre kurs. Foto: US Navy

USA og Kina giver hinanden skylden for en farlig situation i det omstridte Sydkinesiske Hav. Ingen af parterne vil give sig i striden om Spratly-øerne

Den politiske nervekrig i Det Sydkinesiske Hav var søndag tæt på at få et kinesisk og et amerikansk krigsskib til at støde sammen.

Det viser fotos af den tilspidsede situation, der blev taget fra et fly fra den amerikanske flåde. Det er ikke den amerikanske flåde, der har offentliggjort billederne fra episoden. De blev offentliggjort på hjemmesiden gCaptain, der varetages af en gruppe af flådefolk. Den amerikanske flåde har imidlertid bekræftet billedernes autencitet, og både USA og Kina har bekræftet konfrontationen.

Ifølge en erklæring fra den amerikanske flåde var de to destroyere blot 41 meter fra hinanden, da kaptajnen på den amerikanske destroyer USS Decatur valgte at slå fuld bak og dreje skarpt til styrbord for at undgå en kollision.

På det tidspunkt havde den kinesiske destroyer Lanzhou overhalet USS Decatur på bagbords side og var svinget ind foran den amerikanske destroyer for at tvinge den til at ændre kurs.

I erklæringen fra den amerikanske flåde gennemførte den kinesiske destroyer "en række stadigt mere aggressive manøvrer, samtidigt med at man advarede Decatur om, at man skulle forlade området".

- Sekunder fra en kollision

En tidligere amerikansk flådeadmiral vurderer overfor tv-stationen CNN, at de to skibe var "sekunder fra en kollision", og at det kinesiske skib helt indiskutabelt overtrådte søfartens "færdselsregler".

Den kinesiske flåde siger til gengæld, at man har tilbagevist en amerikansk "provokation":

- Kinesisk militær vil udføre sine forsvarsopgaver beslutsomt og vil fortsætte med at gøre alt, hvad der er nødvendigt, for at beskytte vores suverænitet og freden og stabiliteten i området, sagde talspersonen Wu Qian tirsdag.

Striden om Stratly-øerne

Bag konfrontationen ligger en gammel konflikt om, hvem øgruppen Spratly-øerne i Det Sydkinesiske Hav tilhører.

Øgruppen omfatter en række ubeboede koralrev, skær og småøer, hvoraf mange kun er synlige ved lavvande. Øernes værdi ligger især i deres strategiske betydning og i havområderne omkring øerne, der både er rige på fisk og menes at indeholde store olie- og gas-reserver.

Kina annekterede øgruppen i 1995 og har siden fastholdt, at øgruppen er kinesisk territorium, og at havet inden for en 12 sømilegrænse omkring de mange små øer og rev derfor er kinesisk farvand.

Omverdenen har dog ikke anerkendt  det kinesiske krav, og lande som Malaysia, Filippinerne, Vietnam, Brunei og Taiwan har gjort krav på dele af området. Gennem årene har det ført til adskillige væbnede sammenstød mellem landene omkring det Sydkinesiske Hav. Det værste sammenstød fandt sted i 1988, hvor kampe mellem kinesiske og vietnamesiske soldater kostede op mod 70 menneskeliv. Ved andre lejligheder har flådefartøjer fra Kina, Filippinerne og Vietnam skudt på fiskerbåde fra de andre lande og tilbageholdt fiskere.

Dette satellitfoto fra 2017 viser kinesiske militæranlæg på Fiery Cross Reef, en af småøerne i Spratly-øgruppen (Kilde: CSIS Asia Maritime Transparency Initiative)
Dette satellitfoto fra 2017 viser kinesiske militæranlæg på Fiery Cross Reef, en af småøerne i Spratly-øgruppen (Kilde: CSIS Asia Maritime Transparency Initiative) Foto: Handout / Scanpix Denmark

I 2015 understregede Kina sit krav på øerne ved at bygge militæranlæg på nogle af de små øer, der blev udvidet med beton, så der var plads til at anlægge landingsbaner og senere også opstille missiler på øerne.

USA anerkender ikke det kinesiske krav om suverænitet over Spratly-øerne og mener, at farvandet omkring øerne er internationalt farvand. Ruten gennem det Sydkinesiske Hav er en af otte sejlruter på verdensplan, som det amerikanske forsvarsministerium har udnævnt til at have størst strategisk betydning, og som det er af størst betydning at holde åben for fri sejlads. For at markere dette synspunkt sejler amerikanske krigsskibe med jævne mellemrum gennem Det Sydkinesiske Hav og tæt på øerne.

Mischief Reef, en af de nye kunstige øer i Det Sydkinesiske Hav på et luftfoto fra 2017
Mischief Reef, en af de nye kunstige øer i Det Sydkinesiske Hav på et luftfoto fra 2017 Foto: Scanpix Denmark