Trump ville hjælpe Harley Davidson, men nu må de i stedet fyre folk

Straftold får nu de berømte motorcykler til at rykke ud af hjemlandet, men alle taber i handelskrigen, mener TV 2s korrespondent Svenning Dalgaard.

Igennem mere end 100 år har Harley Davidson leveret lyden af benzindrevne drømme made in USA. Men den igangværende handelskrig mellem USA og Europa får nu de berømte motorcykler til at sætte kurs mod det europæiske kontinent for at kunne producere og levere dem billigere.

-  Europa er et afgørende marked for Harley Davidson, skriver selskabet i en meddelelse til den amerikanske børs, hvori det også fremgår, at EU's nyindførte told anslås at koste selskabet 90-100 millioner kroner.

Harley Davidsons ledelse lægger ikke skjul på, at det er af bitter nød, man nu nedlægger arbejdspladser i hovedsædet i Wisconsin for ikke at miste sin position på det europæiske marked.

- Øget international produktion er ikke selskabets præference, men er den eneste bæredygtige måde at gøre selskabets motorcykler tilgængelige for kunder i EU og have en fornuftig forretning, lyder det videre.

Handelskrig trådt ind i ny fase

Ifølge Harley Davidson har den nye told betydet, at tolden for at importere motorcykler fra USA til EU er steget fra 6 til 31 procent. Det øger den gennemsnitlige pris på en af selskabets motorcykler med 2200 dollars - svarende til 14.000 kroner - i EU. Sidste år solgte Harley Davidson 40.000 motorcykler i Europa alene, og det gør EU til det næststørste marked uden for USA med en andel på 16 procent af den samlede produktion.

Med Harley Davidsons udflytning af produktionsapparat fra USA til Europa, er den relativt nye handelskrig mellem USA og Europa trådt ind i en ny fase. Og det er ikke en krig, hvor der ser ud til at kunne kåres andet end tabere.

- Der findes faktisk ikke nogen vindere i det her spil. Selv republikanerne har klaget til Donald Trump over konsekvenserne af den handelskrig, han har indledt med EU og Kina, siger Svenning Dalgaard.

Trump fremhævede Harley Davidson

Donald Trump blæste til angreb på handelsbalancen, fordi han mente, Kina og EU var med til at dumpe prisen på især stål og aluminium. Det førte til amerikansk særtold på en række importerede varer, hvorefter EU svarede igen ved at sætte ekstra told på eksempelvis Harley Davidson motorcykler. Og peanutbutter, cigaretter, cowboybukser, tranebærjuice og majsprodukter for blot at nævne en håndfuld af de mest tilgængelige varer fra USA.

Ironisk nok var Harley Davidson et af de amerikanske firmaer, Donald Trump i januar 2017 fremhævede som bevaringsværdige arketyper, man skulle sætte alt ind på at hjælpe.

- Vi vil gøre det nemmere at skabe jobs, så der kan komme flere fabrikker og industri i USA, og I er et strålende eksempel på det, sagde Trump ifølge Bloomberg.

Lukkede i Kansas

Ikke desto mindre måtte Harley Davidson tidligere på året lukke en afdeling i Kansas. Og efter at handelskrigen er kommet i gear, har brandet bag Peter Fondas ikoniske Easy Rider-maskine kørt i mere tomgang end topfart.

- Det er rigtig skidt for amerikansk industri, mener TV 2s korrespondent Svenning Dalgaard, der forventer at se lignende reaktioner fra nogle af de amerikanske bilfabrikker og ikke mindst et vælgerkorps, der stik imod forventningen kan miste arbejdspladser.

Paradoksalt nok fordi Donald Trump iværksatte handelskrigen for netop at skabe bedre vilkår for dele af den amerikanske industri og dermed skabe nye arbejdspladser.

- Mest af alt er det forbrugerne og aktionærerne, der taber på det her. Også i USA, hvor bilproduktionen også kommer under pres. Både BMW og Mercedes har store fabrikker i USA, hvor de samler biler, som så eksporteres til Europa og Kina. Grunden til, at vi handler med hinanden, er, at de andre kan gøre det billigere, end vi selv kan, og når vi lukker ned for handel, taber både forbrugere, industri og aktionærer penge, siger Svenning Dalgaard.