Flyselskab vil fjerne alle vinduer på sine fly

16x9
Vinduerne er blevet erstattet af fiberoptiske kameraer. Foto: Niels Ahlmann Olesen / Scanpix

Det er endnu kun en enkelt kabine, der bruger den nye vinduesløse teknologi, men Emirates mener, at der er masser af potentiale i fremtiden.

Flyver man på første klasse på et af flyselskabet Emirates nye fly, så vil selv dem, der sidder på de midterste sæder føle, at de har fået vinduespladsen.

De vil nemlig kunne følge direkte med, når jorden forsvinder under fartøjet, og flyet bryder op gennem skyerne, via en skærm. Den viser en præcis virtuel gengivelse af takeoff fra fiberoptiske kameraer på ydersiden af flyet. 

Det er den teknologi, der ifølge Emirates skal bane vejen for helt at fjerne alle vinduer i sine fly i fremtiden, skriver BBC

Skal man tro administrerende direktør i selskabet, så kan passagererne ikke se forskel på det virtuelle 'vindue' og et rigtigt vindue indefra.

- Forestil dig en fuselage (flyets skrog red.), der ikke har nogen vinduer, når du boarder, men når du kommer ind i flyet, så er der vinduer, siger administrerende direktør i Emirates, Tim Clark, til mediet.

Det vil gøre flyet betydeligt lettere, hvis vinduerne skrottes, og derfor vil det spare brændstof. Der er dog en række hager ved de nye virtuelle 'vinduer', lyder det fra ekspert.

Kan skræmme folk

Det mere strømlignede og stabile fly vil også give et løft til sikkerheden, fortæller Emirates, men den engelske flysikkerhedsekspert Graham Braithwaite fra Cranfield University mener, at der kan opstå farlige situationer, hvis noget går galt.

- Det er nødvendigt for flypersonalet at kunne se ud af flyet under nødsituationer. Det kan være, hvis de iværksætter en evakuering, og det brænder udenfor, siger han til BBC og tilføjer:

- Det er sandsynligvis også svært at få det godkendt af en flysikkerhedsregulator, når det har brug for strøm for at virke, siger han.

Derudover forestiller han sig, at det vil påvirke folks flyskræk, hvis der ikke er vinduer. 

- Et fly kan være meget klaustrofobisk for mange - det er i forvejen skræmmende at flyve for mange, siger han.

Agentur står inde for sikkerhed

Det modsatte kan dog også være gældende, lyder modargumentet.

Så sent som i april omkom den 43-årige amerikaner Jennifer Riordan, da hun blev delvist suget ud af et fly efter ruden blev smadret. En motordel fra Southwest Airlines-flyet ramte vinduet og resulterede i, at lufttrykket faldt voldsomt, hvormed hun blev suget ud. 

Det europæske flyveagentur, som er ansvarlig for passagersikkerhed på europæiske fly, afviser også, at der vil være kompromisser på sikkerheden med den nye teknologi.  

- Vi ser ikke nogle særlige uoverkommelige udfordringer med at sørge for, at sikkerhedsstandarden er det sammen som ved fly med vinduer i kabinen, skriver agenturet i en udmelding.

TV 2 har kontaktet SAS, Nowegian og Ryanair - de tre største selskaber i Københavns Lufthavn -  for at høre, hvordan de forholder sig til den nye teknologi, men har endnu ikke fået svar.