Facebook: 87 millioner menneskers data kan være videregivet

Oprindeligt lød det, at 50 millioner menneskers data var blevet delt.

Antallet af personer, hvis Facebook-data virksomheden Cambridge Analytica kan have indsamlet, er nu steget til 87 millioner. Det skriver Mike Schropfer, som er teknologichef hos Facebook. 

Informationerne skal angiveligt være delt med Cambridge Analytica via apps, som de involverede selv eller deres venner har benyttet. Teknologichefen skriver, at der hovedsageligt er tale om data fra amerikanske brugere.

Oprindeligt lød antallet på 50 millioner.

Indsamlede data fra uvidende vælgere

Analyseselskabet Cambridge Analytica arbejdede for Donald Trumps kampagne under den amerikanske præsidentvalgkamp.

Siden er det kommet frem, at selskabet har indsamlet data om 50 millioner uvidende vælgere via deres Facebook-profiler. Nu går Facebook ud og siger, at der kan være tale om 87 millioner mennesker. 

Indhentningen af data skete uden brugernes tilladelser, og Facebook vil den 9. april informere de brugere, hvis data kan være delt med Cambridge Analytica. Informationen vil brugerne få via et banner i toppen af deres egen profil. 

Resultater solgt til kampagnestab

Ifølge New York Times blev oplysningerne indhentet for at kunne udarbejde et program, der kunne påvirke vælgerne og direkte forudsige, hvor de ville sætte deres kryds. 

Resultaterne, som de hev ud fra det program, blev ifølge avisen solgt videre til Donald Trumps kampagnestab. 

Da dataskandalen kom frem, faldt Facebooks aktier, og der kan blive tale om en bøde på et større milliardbeløb.

Lækket af oplysninger har også medført, at Facebooks grundlægger og direktør Mark Zuckerberg den 11. april skal vidne i den amerikanske kongres. Her skal han afgive forklaring om, hvordan Facebook bruger data fra deres brugere, samt hvordan de beskytter det. 

Mangler overblik om omfanget

Nyhedsmediet AP skriver, at Mark Zuckerberg under et telefonopkald onsdag siger, at han har begået en "kæmpe fejl" ved ikke se bredt nok på, hvad Facebooks ansvar egentlig er.

Han forklarer, at det ikke er nok, at Facebook tror på udviklerne af diverse apps, når de siger, at de følger reglerne. De bliver nødt til at sikre, at de rent faktisk gør det.

Ifølge ekspert i sociale medier Benjamin Rud Elberth er det faktuelt ligegyldigt, at tallet nu er på 87 millioner.

- Hele sagen er blæst utroligt meget op. Der er intet nyt under solen, men problemet er, at Facebook ikke har haft styr på deres data, siger han til TV 2.

Den seneste udmelding i sagen vidner ifølge Benjamin Rud Elberth om, at Facebook ikke har styr på omfanget af lækket. 

- Der er rigtig mange mennesker, der har fået et chok over, hvad deres data bliver brugt til. Det er simpelthen ikke lykkedes Facebook at forklare deres brugere det ordentligt, og det er en stor udfordring for dem nu, siger han.

Samtlige Facebook-brugere vil mandag modtage et link, som vil give dem et overblik over, hvilke informationer de har delt. Desuden vil en ny genvej gøre det lettere for brugere at ændre i deres privatindstillinger. Det kan du læse mere om her

Disse data indsamler Facebook om dig

Hvornår du logger ind og ud

Facebook registrer alt om, hvor og hvornår du er online: Datoen, tiden, hvilken enhed, du bruger, IP-adressen, maskinens cookies og din browser-information. 

Din bopæl og arbejdsplads

Facebook gemmer al info om dig, som du selv giver tjenesten. Et eksempel er siden 'Om mig', hvor du kan registrere din arbejdsplads, dit uddannelsessted, din nuværende bopælsby, din hjemby, din fødselsdato, din civiltilstand og dine familiemedlemmer. 

Din tidslinje og dine søgninger

Alt, du deler på din tidslinje af statusopdateringer, billeder, videoer og artikler, bliver en del af den data, Facebook gemmer om dig. Det samme gør det, andre deler med dig eller tagger dig i. Derudover registerer Facebook også, hvad du søger på i tjenestens søgefelt.  

Dit ansigts karakteristika

Dit ansigt har fået en unik kode i Facebooks systemer. Den er lavet ved at sammenligne alle de fotos, du er tagget i, og koden gør det muligt for Facebook at hjælpe andre med at tagge dig i deres billeder. 

Dine kontaktoplysninger

Har du tilføjet en eller flere email-adresser til din profil, husker Facebook dem. Selv hvis du fjerner oplysningerne igen. Derudover registrerer det sociale medie også, hvis du oplyser dit telefonnummer. 

Dine kreditkortoplysninger

Facebook registrerer dine kreditkortoplysninger, hvis du køber noget gennem tjenesten eller de apps, du kan installere gennem din profil. 

Dine beskeder og begivenheder

Facebook registrerer alle de samtaler, du har gennem tjenestens chatfunktion. Derudover gemmes der også informationer om de begivenheder, du bliver inviteret til og angiver, at du "deltager" i. 

Lister over dine (u)venner

Facebook gemmer oplysninger om, hvem du er venner med, og hvem du har været venner med, men efterfølgende har slettet igen. ​Derudover registrerer tjenesten også, hvis du skjuler noget i dit news feed - for eksempel opslag fra bestemte venner eller sider, du synes godt om. 

Dine prik og likes

Facebook husker alt, hvad du synes godt om - og hvem der har liket nogle af dine opslag. Derudover gemmes også informationer om, hvem du har prikket til, og hvem der har prikket til dig. 

Din interesse for annoncer

Facebook gemmer informationer om, hvilke annoncer du klikker på. Derudover registreres datoen og tidspunktet for, hvornår du trykker på dem. Samtidig bruger Facebook dine likes, interesser og andre data fra din tidslinje til at udforme en liste over annonceemner, der kan målrettes dig.