Danskerne vil have billige Kinavarer - kineserne vil have kvalitet fra Danmark

Kinesiske forbrugere bliver mere kvalitetsbevidste og betaler gerne ekstra for danske produkter, når de handler online.

Danmark har verdensrekord i forbruget af økologisk mælk, og danske forbrugere er kendt som kvalitetsbevidste.

Alligevel er danskerne tilsyneladende vilde med at købe billige, ofte risikable, kinesiske varer på nettet. Således er den store kinesiske handelsplatform Wish.com blevet den femte mest populære hjemmeside, når danskerne køber ind på nettet, til trods for at mange af varerne er kopier og ikke lever op til sikkerhedskravene i EU.

På den ene side vil danskerne have økologi og god kvalitet, på den anden side vil man gerne spare 20 kroner og så købe det billigste junk i Kina

Niels Ralund, Administrerende direktør, Foreningen for Dansk Internethandel

Det er ifølge Niels Ralund, administrerende direktør i Foreningen for Dansk Internethandel, paradoksalt, fordi der blandt kinesiske forbrugere er en voksende efterspørgsel efter sikre danske produkter, som ofte koster mere i Kina.

- Det er et kæmpe paradoks. Danmark er en nation af krejlere. På den ene side vil danskerne have økologi og god kvalitet, på den anden side vil man gerne spare 20 kroner og så købe det billigste junk i Kina. Problemet er, at de her produkter slet ikke har været gennem dansk kvalitetskontrol, siger Niels Ralund.

For godt til at være sandt?

På Wish.com kan man købe et par øretelefoner for 7 kroner, en kjole for 31 kroner og et mobilcover for 7 kroner.

Det er så billigt, at det næsten er for godt til at være sandt. Måske er det årsagen til, at der i gennemsnit lander 40.000 pakker fra Kina om dagen i Københavns Lufthavn.

Problemet med mange af disse produkter er, som Forbrugerrådet Tænk har advaret om, at sikkerheden og kvaliteten er for ringe. Det betyder, at man kan risikere, at der går ild i opladeren, eller at cremen indeholder skadelige kemiske stoffer. 

Kineserne begynder at være mere kvalitetsbevidste. Der oplever jeg, at der er opstået et rigtig godt momentum for danske produkter

Nicolai Prytz, Generalkonsul i Shanghai

På den anden side oplever danske virksomheder en voksende interesse for dyre danske kvalitetsprodukter i den hurtigtvoksende kinesiske middelklasse. Forklaringen på dette paradoks vender vi tilbage til.

- Kinesiske forbrugere bliver mere og mere kritiske. Der er stadig mange, der køber det billigste og gerne køber kopivarer. Men jeg kan se, bare i de fire år jeg har været her, at kineserne begynder at være mere kvalitetsbevidste. Der oplever jeg, at der er opstået et rigtig godt momentum for danske produkter, siger Nicolai Prytz, generalkonsul i Shanghai.

Den danske
Den danske "pavillion" på handelsplatformen Tmall er et udstillingsvindue for danske brands, som i stigende grad er efterspurgte i Kina. Foto: Screendump
Jack Ma, stifter af Alibaba Group, der blandt andet har handelsplatformen Tmall, på scenen i storbyen Schenzen under en online shoppingfestival i 2016.
Jack Ma, stifter af Alibaba Group, der blandt andet har handelsplatformen Tmall, på scenen i storbyen Schenzen under en online shoppingfestival i 2016. Foto: Str / Scanpix Denmark

Det er baggrunden for, at Nicolai Prytz har taget initiativ til at skabe en dansk ”pavillon” på Tmall, som er en af de mange platforme, som drives af den kinesiske internetgigant Alibaba. Her kan kinesiske forbrugere opleve et udstillingsvindue til Danmark, der spiller på placeringen som et af verdens lykkeligste folk, det rene miljø og lækkert dansk design.

Kvalitet hitter

Det er godt et år siden, at den danske pavillon blev lanceret, og der er cirka 20 danske virksomheder, som bliver eksponeret på platformen mod at betale abonnement. Heriblandt Ecco, B&O, Kjeldsen Butter Cookies, Anthon Berg og Arla.

I forbindelse med kinesisk nytår i februar gennemførte Danish Crown en stor kampagne for dansk svinekød på den danske pavillon, hvor kinesiske forbrugere kunne bestille dansk svinekød direkte fra en af Danish Crowns andelshavere på Langeland.

Her kunne interesserede kinesiske forbrugere blandt andet læse historien om svineproducenten på Langeland, og man kunne se en video fra det sted, hvor grisen voksede op. Det lyder måske underligt i en dansk kontekst, men Kina er notorisk kendt for sine mange fødevareskandaler. Ikke mindst melaminskandalen i 2008, som gjorde mere end 300.000 syge og kostede seks børn livet.

Mindst seks babyer døde og 300.000 børn blev syge efter at have indtaget modermælkserstatning, hvori der var blandet det giftige stof melamin.
Mindst seks babyer døde og 300.000 børn blev syge efter at have indtaget modermælkserstatning, hvori der var blandet det giftige stof melamin. Foto: Frederic J. Brown / Scanpix Denmark

Det viste sig dengang, at hele mejeribranchen var præget af den omfattende snyd med det skadelige kemikalie, som blev tilsat mælk for at få det til at se ud, som om proteinindholdet var højere.

Siden har de kinesiske myndigheder arbejdet hårdt for at komme problemerne til livs, men det er ikke usædvanligt at læse historier om falsk oksekød, som i virkeligheden er æselkød, der er farvet mørkt, eller affaldsolie fra restauranter, som bliver filtreret og hældt på nye flasker.

Radio Free Asia lavede i 2013 et indslag, der illustrerer, hvordan det foregår.

Men så sent som sidste år blev en restaurantkæde i det østlige Kina, ifølge South China Morning Post, afsløret i at bruge affaldsolie.

Derfor ser Nicolai Prytz også et stort potentiale for danske fødevarer.

- Jeg tror, at potentialet for fødevarer er stort. Kineserne er villige til at betale en højere pris for danske fødevarer. For det første fordi vi har et godt image, når det gælder fødevaresikkerhed i Danmark. Vi har et rigtig godt kontrolsystem, og vi har været gode til at fortælle den historie i Kina. Det er det, man køber sig ind i, når man køber danske varer på Tmall, siger Nicolai Prytz.

Flere faktorer spiller ind

Men hvad er årsagen til paradokset om, at et stigende antal danskere samtidig er begyndt at købe de helt billige og ofte usikre varer på nettet i Kina?

Svaret er sandsynligvis, at det er blevet muligt på grund af internethandlen, men også fordi danskerne er opdraget anderledes, mener Niels Ralund fra Foreningen for Dansk Internethandel.

- Kineserne ved, at de selv skal være opmærksomme, men vi er vokset op i et samfund, hvor vi er vant til, at myndighederne passer på os. Så vi har en form for blind tiltro til samfundet og dermed også til, at det samme er gældende, når vi køber ind på egen hånd ude i verden. Vi er på en måde dejligt naive.

Kineserne ved, at de selv skal være opmærksomme, men vi er vokset op i et samfund, hvor vi er vant til, at myndighederne passer på os. (...) Vi er på en måde dejligt naive

Niels Ralund, Administrerende direktør, Foreningen for Dansk Internethandel

En anden årsag til at Wish.com er blevet så populær i Danmark, er at konkurrencen ikke er fair i forhold til de danske netbutikker.

Det skyldes, at kinesiske virksomheder kan sende varer til danskerne, der har en værdi på under 80 kroner, uden at betale moms og told af det. Derfor er det ofte præcis det beløb, der står anført som pakkens værdi – uanset hvad der er i den.

Når en dansk virksomhed importerer en vare fra Kina, som udbydes i en dansk webbutik, skal der betales afgifter, og det mener Foreningen for Dansk Internethandel er konkurrenceforvridende. Derfor arbejder man nu på at overbevise danske politikere om, at grænsen skal sættes ned til 0 kroner, ligesom man for nyligt har gjort i Sverige.