Frankrig forbereder sig på omfattende strejker

16x9
Frankrigs præsident Emmanuel Macron går endnu engang til kamp mod de franske fagforeninger. Foto: Geoffroy Van Der Hasselt / Scanpix Denmark

Den franske præsident vil modernisere overenskomster fra 1909. Mandag indledes store strejker fra Frankrigs svar på DSB.

I Frankrig kan togpersonale som konduktører, lokomotivførere og servitricer gå på pension som 50-årige. 

Den fordelagtige pensionsalder stammer blandt andet fra aftaler indgået tilbage i 1909, men nu må det være nok med det tidlige otium. 

Det mener i hvert fald Frankrigs præsident, Emmanuel Macron, der har varslet reformer af det franske svar på DSB, SNCF. 

Hos SNCF har man dog ikke tænkt sig at privilegierne droppes uden kamp. Derfor indledes en strejke fra mandag aften - og de næste tre måneder.

Hver ottende hurtigtog, TGV, og hver femte regionaltog aflyses. Der vil også være massive aflysninger på Frankrigs svar på S-toget. 

Og ifølge chefen for SNCF, Guillaume Pepy, vil man sprede strejken ud, så det bliver i to ud af fem hverdage, at togene holder stille frem til den 28. juni. 

- Tre dage efter at den normale service er blevet genoptaget, vil en ny strejkeperiode gå i gang, advarer han Frankrigs 4,5 millioner pendlere. 

Strejken fortsætter tirsdag, og her vil 48 procent af lokoførerne deltage i strejken. Onsdag vil hele 77 procent strejke, lyder det fra SNCF.

- Uholdbare pensioner

Ifølge Jørn Boisen, der er leder af Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet, giver reformen af SNCF fin mening.

De franske statsbaner giver underskud og betjener ikke yderområderne særlig godt. Samtidig har de ansatte uholdbare pensionsordninger, hvor den pension, der udbetales er tre fjerdedele af gennemsnittet af de sidste tre års løn, siger han:

- Det er sjældent muligt at have sparet så meget op, og derfor ender pensionen med at blive betalt over skatten. 

Taktikken fra SNCF er at få deres kamp for togpersonalet bredt ud til en mere principiel kamp for arbejdstagerne, påpeger Jørn Boisen.

- De franske statsbaner prøver at få det her til at handle om, at de er de første, der står for skud i et ønske fra Macron om at privatisere. Statsbanerne siger, at de bare er de første i rækken for at samle opbakning, og her skal Macron sørge for, at SNCF ikke rotter sig sammen med andre branchegrupper, for så kan det blive rigtig farligt for Macron.

Ifølge en meningsmåling foretaget af Ifop har Macron en snæver folkelig opbakning til reformen af SNCF. 51 procent af de adspurgte bakker præsidenten op. 

Flypersonale, studerende og renovationsarbejdere vil følge trop

Offentlige protester er langtfra noget unikt fænomen i Frankrig. Da Emmanuel Macron vedtog sin første arbejdsmarkedsreform tilbage i september 2017, var det også med store demonstrationer til følge. 

Togpersonalet er imidlertid langtfra de eneste, som vil vise deres utilfredshed med Macrons ønske om at effektivisere arbejdsmarkedet. Tirsdag vil renovationsarbejderne gøre SNCF selskab på gaden - de vil insistere på retten til at gå på pension som 60-årige og ikke som 62-årige, som Macron ønsker det. 

Også flypersonale fra Air France samt medarbejdere på de franske public service-kanaler har varslet, at de dropper arbejdet til fordel for strejker i ugens løb.

De studerende vil også lade høre fra sig. I Frankrig er der frit optag på universiteterne, og der trækkes efterfølgende lod mellem ansøgerne på de mest populære steder. Det skal også være slut, mener præsidenten. 

- Det er et tabu at pille ved adgangskravene, men man har i dag universiteter, hvor flere slet ikke er kvalificerede, siger Jørn Boisen.

Politisk let - men gadens parlament skal ikke undervurderes

Strejkerne er allerede nu vurderet til at blive de største i Macrons regeringsperiode.

Fra politisk side har han dog ikke grund til at frygte de store udfordringer, vurderer Jørn Boisen. Macrons parti, La Republique En Marche, sidder med et solidt flertal i det franske underhus, og ifølge Jørn Boisen har Macron heller ikke grund til at frygte Senatet. 

Til gengæld kan den menige borgers indflydelse påvirke Macrons ønske om reformer.

- Oppositionen fylder ikke noget, men det gør gadens parlament. Og fransk politik er irrationel, så hvis nok mennesker kommer i gaderne, kan det blive en udfordring for Macron. 

Hos den største fagforening, CFDT, har lederen, Laurent Berger, da indtil videre også forholdt sig køligt til Macrons udspil. Han har gentaget, at hans forhandlingstaktik fortsat vil være: 

- Du snakker, jeg bestemmer.