Fem ting du skal vide om enormt misbrug af Facebook-data

Millioner af menneskers Facebook-data er blevet misbrugt. Her kan du danne dig et overblik over sagen om Facebook og Cambridge Analytica.

Det sociale medie Facebook og analysefirmaet Cambridge Analytica er lige nu indblandet i en spektakulær sag om misbrug af personlige data samt forsøg på at påvirke præsidentvalget i USA og den britiske afstemning om EU.

Sagen indeholder beskyldninger om datamisbrug, psykologisk manipulation og brug af ukrainske prostituerede.

Firmaet i centrum for hele sagen er Cambridge Analytica, mens Facebooks rolle primært handler om, at de ikke foretog sig nok.

Både Facebook og Cambridge Analytica nægter at have gjort noget forkert, men de to firmaer undersøges nu af myndigheder i flere lande.

Senest har en britisk parlamentskomite bedt direktøren for Facebook, Mark Zuckerberg, om at møde op og afgive forklaring om "fake news" og forholdet til Cambridge Analytica. 

Her er fem ting du skal vide om sagen.

Fem ting du skal vide om Facebook og Cambridge Analytica

Det begyndte med en app

Facebook har oplyst, at de gav en psykologiprofessor på Cambridge universitetet tilladelse til at udvikle en app til Facebook, der kunne benyttes til psykologisk forskning.
Professoren Aleksandr Kogan fik app'en 'thisisyourdigitallife' lagt ud på det sociale netværk.
Det lille program indeholdt en personlighedstest, men brugerne gav også tilladelse til noget andet, når de hentede app'en.
De gav nemlig professoren lov til at indhente data om deres geografiske placering, hvad de havde trykket like til - og oplysninger om, hvad deres venner havde trykket like til.
På den måde kunne han indsamle data om folk, der ikke anede at app'en "thisisyourdigitallife" eksisterede.
Intet af det var dengang i strid med Facebooks regler.

Personlige oplysninger blev givet videre

Psykologiprofessor Aleksandr Kogan brød Facebooks regler.
Ifølge avisen New York Times videregav han personlige data fra mere end 50 millioner profiler til firmaet Cambridge Analytica, der var i gang med at udvikle en teknik til at påvirke vælgere via sociale medier.
Facebook har oplyst, at firmaet bad Cambridge Analytica om at slette sine data i 2015.
Det skete ikke, og Facebook foretog sig ikke noget videre for at undersøge, om den store mængde data faktisk var slettet.
Cambridge Analytica har selv oplyst, at de personlige oplysninger fra Facebook ikke blev brugt i Donald Trumps valgkampagne, men ifølge en tidligere programmør i Cambridge Analytica er det løgn.
Programmøren Christopher Wylie tog kontakt til aviserne The Observer og New York Times for at fortælle, hvordan den uskyldigt udseende personlighedstest pludselig blev et værktøj, som kunne bruges til at målrette politiske kampagner.
270.000 mennesker tog personlighedstesten, men de 270.000 havde cirka 50 millioner venner i alt. Og disse venners likes kunne Cambridge Analytics bruge.

Dine likes fortæller, hvem du er

Ud fra 30 - 40 likes fra en tilfældig person kunne Cambridge Analytics ifølge Christopher Wylie nemlig ret præcist beregne om en person er mand eller kvinde, om vedkommende er skilsmissebarn, om vedkommende er i risikozonen for at blive stofmisbruger og en lang række andre ting.
Men ved grundigt at analysere de store mængder data, kunne Cambridge Analytics mere end det.
Pludselig kunne man se sammenhænge mellem ting, som ellers ikke er åbenlyse.
For eksempel kan et like til curly fries - altså spiralformede pommes fritter - give en indikation om en persons intelligens - og hvis man trykker like til Hello Kitty kan det sige noget om en persons politiske ståsted. Det havde et forskerhold allerede offentliggjort en artikel om i 2013 - den kan læses her.
Men afsløringerne af det store datalæk er ikke den eneste sag, der belaster Cambridge Analytics.

De ukrainske prostituerede

Den britiske tv-kanal Channel 4 har nemlig sendt en forklædt journalist til møde med chefen for Cambridge Analytics, Alexander Nix.
Den britiske journalist foregav at være en forretningsmand fra Sri Lanka, der ville påvirke et lokalvalg.
Mødet blev optaget på video, og på filmen fortæller Alexander Nix, hvordan hans firma kan iværksætte smædekampagner og gøre politikere sårbare ved at sætte fælder op med ukrainske prostituerede eller tilbyde dem bestikkelse og filme det.
- Den form for taktik er meget effektiv, siger han på videoen.
Cambridge Analytics har efterfølgende afvist, at firmaet bruger den slags metoder og hævdet, at journalisterne fra Channel 4 har manipuleret med materialet.

Facebook og Cambridge Analytica undersøges

Nu har politikere i såvel Europa som USA krævet en officiel forklaring på, hvordan Cambridge Analytics kunne få fat på brugerdata fra Facebook, og hvorfor Facebook ikke fulgte op på sagen, da firmaet blev bekendt med, at deres data var blevet videregivet.
- Vi ser på, hvorvidt Facebook sikrede og værnede om personlige oplysninger på deres platform, og om de kom med en stærk reaktion, da de fandt ud, af at deres data var blevet stjålet. siger Elizabeth Denham, der er chef for Storbritanniens informationskommission til BBC Radio.
Desuden er Facebooks aktier faldet markant efter afsløringerne.