Sorte tirsdag i Tyskland - forbud mod dieselbiler er lovligt

En domstol i Tyskland har afgjort, at flere byer i Tyskland kan forbyde dieselbiler.

Dieselbiler må nu udelukkes fra 70 tyske byer.

Det har en forbunds-forvaltningsdomstol i Leipzig i Tyskland i dag afgjort.

Sagen handler om et forbud mod at køre med dieselbiler i centrale bydele for at nedbringe luftforureningen.

Den tyske miljøorganisation DUH førte sagen mod byerne Stuttgart og Düsseldorf, for at tvinge dem til at indføre sanktioner og kørselsforbud mod forurenende dieselbiler for at nedbringe udledningen af skadelige partikler.

De tyske delstater, hvor byerne ligger, Baden-Württemberg og Nordrhein-Westfalen, har anket sagerne, og dermed var det op til domstolen i Leipzig at komme med en afgørelse.

Det er en utålelig situation, som myndighederne er nødt til håndtere hurtigt

Uffe Dreesen, Korrespondent, TV 2 Nyhederne

I 70 tyske byer, heriblandt München, Køln, Kiel, Hamborg, Dortmund, Frankfurt, Nürnberg og hovedstaden Berlin, viser målinger forhøjede værdier af sundhedsskadelige partikler, og derfor kan udfaldet af dagens dom få omfattende konsekvenser for byer i hele landet.

- Der er et reelt problem i det her byer, og noget skulle der gøres. Det er mere eller mindre en bureaukratisk beslutning i dag, for de lavere retsindstanser har allerede afgjort, at kørselsforbud er et reelt værktøj, der kan tage i brug for at begrænse udledningen. Nu skal byerne så beslutte, hvad de vil gøre, siger TV 2's korrespondent i Tyskland, Uffe Dreesen.

Han fortæller, at tyske medier har kaldt dagen i dag for ”sorte tirsdag”.

- Bilejerne har ikke anet, om de kan se frem til, at deres biler bliver mindre værd. Så der er også stort pres på regeringen for at gøre noget, siger Uffe Dreesen.

- Det er en utålelig situation, som myndighederne er nødt til håndtere hurtigt, siger han.

En afgørelse var allerede forventet torsdag i sidste uge, men dommeren Andreas Korbmacher valgte at udsætte afgørelsen.

Ifølge Uffe Dreesen er årsagen, at det er en meget kompliceret sag. For selvom det besluttes, at det er lovligt at indføre et decideret kørselsforbud for dieselbiler i de udsatte byer, skal det efterfølgende oversættes til lov.

- Der er pres på regeringen for at finde en løsning, for Tyskland har også en EU-retssag hængende over hovedet for ikke at overholde udledningsgrænserne, siger Uffe Dreesen.

På grund af luftforurening vil en række byer indføre forbud mod diesel-biler. Video: Lars Hjort Kristensen

Flere muligheder på bordet

Den tyske bilindustri og den tyske regering vil gerne undgå et forbud, og lægger op til at modificere flere dieselbiler for at gøre dem mere miljøvenlige, da et forbud mod at køre dieselbiler i de centrale dele af så mange tyske byer vil have voldsom effekt for de tyske dieselbilejere.

Af de 15 millioner dieselbiler på de tyske veje, er kun 2,7 millioner udstyret med den nyeste udledningsbegrænsende teknologi EURO-6, skriver Reuters.

Det er på ingen måde nyt med begrænsninger for forurenende biler I Tyskland. Der er krav om katalysator, krav om miljømærker i bilerne, og tidsbegrænset adgang for varebiler i bymidter.

De tyske myndigheder arbejder nu på at indføre midlertidige kørselsforbud på flere strækninger, og offentlig transport kan i hårdt ramte byer blive gratis.

Danskere skal holde øje

Ifølge Uffe Dreesen kan et nyt miljømærke komme i spil.

- For øjeblikket kræver mange byer, at biler har det grønne mærkat. Miljølobbyen i Tyskland advokerer for et blåt mærke, der kun kan gives til miljøvenlige biler, men det bliver svært at administrere, siger Uffe Dreesen.

Uanset, hvad udfaldet bliver, skal danske dieselbilejere nok også holde et vågent øje med udviklingen i Tyskland, for fremtidige regler vil også gælde udenlandske biler og dermed også de tusindvis af danskere, der hvert år kører til Tyskland.

Men Uffe Dreesen beroliger de grænsehandlende.

- Flensborg er endnu ikke på listen over de udsatte byer. Og det er grænsebutikkerne heller ikke, siger han.