Dinosaur fra forsvunden dal identificeret

Et billede af, hvordan to diluvicursor pickeringier angiveligt har set ud. Foto: HANDOUT / Ritzau Scanpix

Efter 12 års undersøgelser har forskere samlet puslespillet efter et fossil, der blev fundet i en 113 millioner år gammel klippe.

Tilbage i 2005 blev fossilet af en fod og en hale opdaget i Cape Otway nær Australiens sydspids.

Og nu har forskere endelig samlet brikkerne og fundet frem til en hidtil ukendt dinosaur-art. Det skriver britiske The Guardian.

Den nye art har fået det meget mundrette navn Diluvicursor Pickeringi. Det betyder Pickerings flodløbende dinosaur, angiveligt fordi der er tale om en art, der blev båret rundt på to stærke bagben.

På størrelse med en kalkun

I modsætning til mange andre af fortidens dyr, var Diluvicursor Pickeringi dog ikke den største af sin slags. Faktisk menes den at have vejet mellem tre og fire kilo, og beskrives som en planteæder på størrelse med en kalkun.

Men netop den nye arts lille statur gør fundet til noget særligt. Det mener Matt Herne fra University of Queensland's School of Biological Sciences. Han påpeger, at opdagelsen har været med at fastslå diversiteten i dinosaurernes liv i den urgamle dal, som for millioner af år siden forbandt Australien og Antarktis.

- Det viser for første gang, at der var mindst to forskellige kropstyper blandt de tæt relaterede andenæbsøgler, små tobenede og planteædende dinosaurer, i denne del af Australien, siger han, ifølge The Guardian.

De to dinosaurtyper, som Matt Herne refererer til, er Leaellynasaura, som var lettere bygget med en ekstremt lang hale, samt Diluvicursor, den nyopdagede mini-dinosaur, som var mere solidt bygget og med en langt kortere hale.

Koldt eller varmt

Området som i sin tid forbandt Australien og Antarktis menes at have været ekstremt grønt og frugtbart. Men derudover er forskerne dybt uenige.

Nogle mener nemlig, at det samtidig var ganske koldt på grund af beliggenheden tæt på den arktiske cirkel, mens andre - heriblandt Matt Herne - mener, at der var tale om et langt varmere klima, muligvis et klima som minder om nutidens Sydney i Australien.

Flere fossiler kan vise vejen

Opdagelsen af den nye art har således givet anledning til andre ubesvarede spørgsmål, og derfor er håbet at finde flere fossiler i den 113 millioner år gamle klippe, hvor Diluvicursor Pickeringi blev opdaget i 2005.

Tidligere er der også fundet pattedyr på størrelse med gnavere, skildpadder samt arter, der muligvis stammer fra flyvende reptiler.

- At forstå økosystemet hos disse dinosaurer, hvad de spiste, hvordan de bevægede sig, hvor de befandt sig - baseret på samspillet mellem anatomi og miljø - er en meget spændende udfordring for fremtidig research, slutter Matt Herne.