H&M fjerner billede efter kritik

16x9

Svenske H&M får kritik og modtager trusler om boykot.

Det er langt fra gået ubemærket hen, at det svenske tøjmærke H&M søndag lagde et billede op på sin britiske hjemmeside, hvor kunder kunne erhverve sig en grøn hættetrøje til børn.

Modellen i hættetrøjen, som har teksten "Coolest monkey in the jungle" påtrykt, var nemlig en sort dreng, og det er faldet rigtig mange for brystet.

- Rimelig sikker på, at H&M har en del at forklare, skriver Twitter-brugeren Derrick Rose.

- H&M, denne sweatshirt er en skændsel, I burde skamme jer, skriver en anden på Twitter.

Anklages for racisme

Mandag ved frokosttid er den grønne hættetrøje fortsat til salg på H&M's webshop.

Men billedet af den lille, sorte dreng iført hættetrøjen er ikke længere at finde.

- Dette billede er nu blevet fjernet fra alle H&M's kanaler, og vi undskylder over for enhver, som det må have stødt, siger en talsperson fra H&M til britiske Evening Standard.

Historien har dog lynhurtigt bredt sig, og på flere sociale medier er der kras kritik af den svenske tøjgigant, som anklages for racisme.

- Mere hyggeracisme fra H&M. Der er intet nyt i dette, når det kommer til firmaer som Abercrombie og Tommy Hilfiger, der har en lang historie med racistiske produkter, skriver en Twitter-bruger, Makkim77.

Trusler om boykot

Flere andre brugere har truet med at boykotte tøjmærket på grund af hættetrøjen med påskriften om "den sejeste abe i junglen".

- Jeres 'coolestmonkeyinthejungle'-hættetrøje er lige så racistisk, som hvis man brugte et hvidt barn til at reklamere for en hvid hættetrøje med en spids hat og et rødt kors foran. Køber aldrig et produkt hos jer igen, skriver endnu en bruger på Twitter, Small1ldy. 

Det er bestemt ikke første gang, at et globalt brand er blevet anklaget for racisme i en kampagne.

Sidste år kom tyske Nivea i modvind, efter en reklamekampagne blev lanceret med sloganet "White is Purity".

Også i 2017 røg skønhedsfirmaet Dove i uføre på grund af en reklame, hvor en sort kvinde forvandles til en hvid kvinde efter at have brugt firmaets produkt.

Og i 2016 skete det samme for et andet tøjmærke, Gap, der sendte en reklame ud med et billede af en høj hvid dreng, der læner sig op ad en lav sort pige.