NASA bekræfter: Dette 180 meter lange objekt kommer fra et andet solsystem

En kunstner tilknyttet NASA giver her sit bud på, hvordan det interstellare objekt Oumuamua tager sig ud tæt på. Foto: ESO/M. Kornmesser / HANDOUT / Scanpix Denmark

Objektet blev observeret den 19. oktober fra et teleskop på Hawaii og har fået navnet ’Oumuamua’, som betyder ’den første til at tage kontakt’.

NASA bekræfter nu, at en asteroide, der blev opdaget i oktober, som ventet var et såkaldt interstellart objekt - et objekt, der ikke stammer fra vores solsystem.

Det er første gang nogensinde, at astronomer opdager et fremmed himmellegeme i vores solsystem, mens det er på gennemrejse. Det skriver National Optical Astronomy Observatory.

Forskerne fortæller, at objektet har form som en brandslukker – en kæmpe en af slagsen. Objektet menes at være 30 gange 30 gange 180 meter – eller dobbelt så høj som Frihedsgudinden.

Opdagelsen af det fremmede objekt har fået forskerne til at udvikle nye teorier om, at der er flere interstellare objekter i vores solsystem, som vi bare ikke lægger mærke til. Det skriver videnskab.dk.

Uvist hvor objektet stammer fra

Samtidig giver opdagelsen mere tyngde til teorier om, at solsystemer slynger objekter ud, når de bliver dannet.

- Hvis et objekt skal kastes ud af et solsystem, skal det have et ordentligt ’los bagi’ – ellers vil objektet blive ved med at være indfanget i sit oprindelige solsystem på grund af stjernens tyngdekraft. Præcis ligesom Jorden og de andre planeter i vores eget solsystem bliver ved med at være indfanget og kredse rundt om vores stjerne, Solen, forklarer Kjartan Kinch, som er lektor ved afdelingen for Astrofysik og Planetforskning ved Niels Bohr Instituttet på Københavns Universitet.

Det er uvist, hvor objektet kommer fra. Beregninger tyder på, at det kan komme fra et sted ude omkring en gruppe af yngre stjerner, som kan ses i stjernebillederne Duen og Kølen.

- Det er det første objekt, vi nogensinde har identificeret, som stammer fra et sted uden for Solsystemet. Derfor har det fået det hawaiianske navn ’Oumuamua’, som betyder ’den første til at tage kontakt’, sagde astronom ved University of Hawaii Jonathan Williams tidligere på måneden til videnskab.dk.

Ikke en trussel mod Jorden

Objektet blev observeret den 19. oktober fra et teleskop på University of Hawaii i Haleakala. Rob Weryk, forsker på universitetet, var den første, der så det, og han var straks klar over, at der var noget specielt over det.

- Dets bevægelser kunne ikke forklares ved at bruge et normalt kredsløb for en asteroide eller komet i vores solsystem. Dette objekt kommer fra uden for vores solsystem, siger Rob Weryk.

Men uanset hvad det er, er det ikke en trussel mod Jorden.

Ifølge NASA passerede objektet den 14. oktober vores verden i en afstand af over 24 millioner kilometer - hvilket svarer til cirka 60 gange afstanden fra jorden til månen. NASA mener, objektet nu er på vej mod stjernebilledet Pegasus og på vej ud af vores solsystem.

- Det her er det mest ekstreme kredsløb, jeg har set. Det rejser enormt hurtigt og med den bane, det har, kan vi med stor sikkerhed sige, at objektet er på vej ud af vores solsystem, og at det ikke kommer tilbage, siger David Farnocchia fra NASA's center for studier af nærgående objekter.