Blev kendt for 'Magisk Ild' - nu skal de værne om det tyske valg

61 millioner tyskere går til valg efter fire terrorangreb, 21 døde og 70 sårede. Nationens sikkerhedsstyrker i højeste alarmberedskab.

Godt 61 millioner stemmeberettigede tyske vælgere kan stemme ved valget den 24. september. Landet har 299 valgkredse og der stemmes om i alt 598 pladser i den tyske forbundsdag.

For politiet, efterretningstjenesterne – såvel nationalt, som i den enkelte bundesländer, – er det en enorm sikkerhedsopgave.

Flere hunderede af nogle verdens mest effektive og toptrænede politifolk er på vagt, og de er alle medlemmer af GSG9 – tysk politis eliteenhed.

Gennem årtier har de bevist, at de kan håndtere selv de mest udfordrende opgaver – ofte med minimal brug af magt – men andre gange med maksimal magtanvendelse. Flere hundrede mennesker skylder GSG9 deres liv.

Det gjaldt også de 91 mennesker, der var ombord på et tysk Lufthansafly i 1977.

Kapringen

Fire medlemmer af den palæstinensiske terrorgruppe PFLP slog til den 13.oktober 1977. De var ombord på Lufthansa flyet LH 181 med navnet ”Landshut” på vej fra Las Palmas, Mallorca til Frankfurt.

Flyet lettede fra Las Palmas kl.11.00 lokal tid. Ombord var 86 passagerer, fem besætningsmedlemmer og de fire flykaprere, to mænd og to kvinder.

Kl.11.30 da flyet befandt sig over Marseille, trængte de to mænd, Zohair Yusif Akache og Wabil Harb, begge 23 år, ind i cockpittet.

De trak deres pistoler og begyndte at råbe og skrige. hvorefter de hev co-piloten op af sædet og hev ham ud af cockpittet.

Imens tvang de to kvindelige kaprere Suhaila Sayeh og Hind Alameh, begge 22 år, de tre stewardesser ned i bunden af økonomiklassen sammen med passagererne fra første klasse.

Alle fire kaprere var iført T-shirts med billedet af den kendte socialistiske oprørsleder Che Guevara.

Kvinderne havde smuglet seks håndgranater og tre pistoler ombord sammen med halvandet kilo sprængstof.

Våben og sprængstoffet var, ifølge weaponsandwarfare.com, gemt i en make-up taske og en stor transistorradio, de havde med som håndbagage.

Akache løb skrigende og råbende op og ned gennem flyet. Passagererne skulle skræmmes til at makke ret. Det lykkedes ifølge bogen Death Before Dishonour.

GSG9 standby

I Tyskland havde regeringen alarmeret GSG9. 30 mand fra gruppen var tilkaldt til at møde op på Hangelar flyveplads tæt på den daværende regeringsby Bonn.

De samlede deres udstyr og afventede ordrer fra regeringen. Det fire år gamle antiterrorkorps stod foran en enorm opgave, som fik navnet ”Operation Feuerzauber” – Operation Magisk Ild.

GSG9 operatørerne havde anmodet om assistance fra britiske SAS. To mand fra eliteenheden rejste til Tyskland for at slutte sig til GSG9. Med sig havde de nogle helt nyudviklede granater. De såkaldte flash bang-granater. De var ikke dræbende, men eksploderede med ekstremt høje brag af lys og lyd og lammede alle i nogle sekunder indenfor få meters afstand af granaten. De blev afgørende for operationen mod kaprene i LH 181.

GSG9 fik stillet et andet Lufthansa fly LH 1231 til rådighed, og de begyndte at læsse flyet med alt deres udstyr.

Efter få timer var de klar til at blive sendt ud for at løse deres hidtil største og sværeste opgave. At befri de 91 uskyldige mennesker, som netop i disse timer bad for deres liv, mens de var i fire nådesløse flykapreres vold.

Og hver enkelt politimand i GSG9 vidste, at opgaven ikke alene var farlig for gidslerne og besætningen, men også for dem selv.

Skabt efter massakre

Kapringen af LH 181 skete 5 år efter katastrofen i München i 1972 – under sommer-OL.

11 israelske sportsfolk blev likvideret af en enhed fra den palæstinensiske terrorgruppe PFLP, der kaldte sig Sorte September. De trængte ind i den Olympiske Landsby under de Olympiske Lege, dræbte to af sportsfolkene og tog 9 andre som gidsler. De andre ni døde under en ildkamp mellem terroristerne og politiet.

Angrebet og Israels efterfølgende hævn er skildret nøje i filme München, der er instrueret af Steven Spielberg. 

Navnet tog de, fordi enheden gennemførte deres blodige aktion 5. september 1972.

Alle gidseltagerne bar masker under hele gidseldramaet.
Alle gidseltagerne bar masker under hele gidseldramaet. Foto: AP

Den korte udgave er, at de tyske myndigheder slet ikke var forberedt på sådan et angreb. Tysk politi havde ikke en enhed, der var trænet til at blive sat ind mod sådan et angreb, og grundet Anden Verdenskrig forbød den tyske lovgivning, at tyske hærenheder blev indsat på tysk jord.

Derfor kunne man for eksempel ikke anvende de skarpskytter, som den tyske hær faktisk rådede over.

Tysk politis aktion endte i katastrofe.

Politiet forsøgte at nedkæmpe terroristerne – uden held.

De ni israelske sportsfolk blev dræbt samtidig med en tysk politimand. Fem gidseltagere døde også.

Alle gidsler blev dræbt Video: Nina Brorson
Den udbrændte helikopter var komplet ødelagt, efter granaten var detoneret.
Den udbrændte helikopter var komplet ødelagt, efter granaten var detoneret. Foto: Reuters

For Tyskland var det en katastrofe. Efter landets nazister havde likvideret seks millioner jøder under Anden Verdenskrig, døde ni jøder i deres land - fordi de ikke havde værktøjerne til at gribe ind.

På dette tidspunkt havde Tyskland otte grupper af særligt uddannede grænsepatruljer underlagt politiet. De skulle beskytte især den vesttyske grænse mod DDR. Nu var der brug for en niende gruppe med helt særlige evner.

Det var utænkeligt, at tysk militær skulle råde over en elitenhed til indsættelse på vestysk jord.

Der var en frygt for, at enhver kommandoenhed risikerede at blive ligesom eller minde om Shutzstaffel – SS – som var et afgørende værktøj, da Hitler kom til magten.

Derfor blev det grænsebeskyttelsesgruppe 9, der skulle trænes til at kunne bekæmpe terrorister på tysk jord.

Enheden var dermed underlagt tysk politi.

Den samme udvikling så vi i øvrigt også i Danmark. Efter München besluttede Danmark at oprette AKS – politiets Aktionsstyrke.

17.april 1973 blev GSG9 skabt. Det skulle vise sig, at enheden få år efter reddede adskillige liv – heriblandt passagererne på LH 181 ”Landshut”.

Terror i Tyskland

Tyskland har været plaget af voldelige terrorister i årtier. I halvfjerdserne var det de venstreradikale Rote Arme Fraktion, som henrettede deres gidsler. På det seneste er det især militante islamister, der har haft Tyskland som mål.

Landet har også været ramt af ny-nazistiske gruppers vold og især én gruppe, der henrettede over 10 indvandrere gennem flere år før de blev afsløret.

Det kommende valg vil måske også være mål for militante islamister som terrorgruppen IS eller Al Qaida eller sindsforvirrede personer.

Det seneste år har landet været udsat for fire store angreb - tre fra islamister og et fra en ung mand, der var fascineret af massedrab. 21 er døde og mindst 67 såret alene ved de fire angreb.

Nylige terrorangreb i Tyskland
2016
18. juli
En 18-årig afghansk flygtning gik amok med en økse og huggede ud efter passagererne på det tog i det sydlige Tyskland. Fire blev alvorligt sårede. Han blev skudt og dræbt da politiet ville anholde ham. IS påtog sig ansvaret.
22. juli
En 18-årig tysk/iransk mand, som angiveligt handlede på egen hånd, dræbte ni mennesker i München. Han havde ingen kendte islamistiske forbindelser, men var besat og fascineret af massedrab. Angrebet fandt sted på årsdagen for Anders Breiviks drab på 77 mennesker i Norge.
24. juli
En syrisk mand sårede 15, da han sprængte sig selv i luften ved en musikfestival i Ansbach det sydlige Tyskland. IS hævdede de stod bag.
19. december
En lastbil pløjede sig gennem menneskevrimlen på et julemarked i det centrale Berlin. 12 blev dræbt og 48 sårede. En 24-årig tuneser Anis Amri blev identificeret som gerningsmanden. Terrorgruppen IS frigav en video, hvor han svor troskab overfor IS. Han blev fire dage senere opdaget af italiensk politi i Milano 23. december og blev dræbt i ildkamp.

Men Tyskland er ikke kun truet af terrorangreb – russiske hackere har i lang tid arbejdet sig ind i kritiske tyske IT-systemer. Det vender vi tilbage til. En helt ny trussel i forhold til, hvad der truede tyskerne i 1977 i Mogadishu, hvor GSG9 skulle vise sig at være redningen.

Rædselsrundtur i Europa

Vi skal tilbage til kapringen 13.oktober 1977.

De kommende dage tvang kaprene flyet rundt i Europa, Nordafrika og Mellemøsten.

Først befalede Akache, at kaptajnen Jürgen Schumann skulle flyve til Roms lufthavn for at tanke, skriver Special-Ops.org.

Den tyske regering havde opfordret italienerne til at skyde mod flyets dæk, så det ikke kunne lette igen. Det afviste italienerne. De var nervøse for, at kaprerne så ville sprænge flyet i luften. I stedet for tankede de flyet op, så det kunne flyve videre.

LH 181 ”Landshut” i lufthavnen i Rom 13.oktober 1973. Uden at kaprene opdagede det, smed kaptajnen 4 friske cigarer ud af cockpit-vinduet. De blev fundet efter flyet var lettet.
LH 181 ”Landshut” i lufthavnen i Rom 13.oktober 1973. Uden at kaprene opdagede det, smed kaptajnen 4 friske cigarer ud af cockpit-vinduet. De blev fundet efter flyet var lettet. Foto: AP

Kaprene krævede, at 11 medlemmer af Rote Arme Fraktion – RAF – en tysk terrorgruppe, skulle løslades fra tyske fængsler, og at to palæstinensiske terrorister skulle løslades fra et tyrkisk fængsel. Derudover krævede de 15 millioner dollars i løsesum.

- Alle disse krav skal imødekommes senest klokken 8 i morgen tidligt (søndag, 16.oktober, red.) ellers sprænger vi flyet i luften, lød kravet.

Det lykkedes kaptajn Schumann at smide fire ubrugte cigarer ud af cockpitvinduet. De blev fundet af myndighederne, efter flyet var lettet. Man tolkede det som et signal om, at der var 4 kaprere ombord.

Samme dag fløj de videre østover til til Larnaca på Cypern, hvor flyet igen blev tanket.

GSG9 rykker ud

Næsten samtidig var flyet med GSG9 på vej mod Cypern.

Men de kom for sent.

Flight 1231 landede i Larnaca lufthavn næsten samtidig med at kaprernes fly lettede, ifølge analysen fra Georgetown University.

Lufthansa LH 181 var nu blevet en varm kartoffel for alle lande. Ingen ønskede, at det skulle lande i deres land, for derved stod de med ansvaret for, hvad der videre skete. Og ingen ønskede at imødekomme terrorister.

Fra Cypern fløj kaptajn Schumann mod Beirut, Libanon. Men de sagde nej og placerede soldater på landingsbanen.

Herefter lukkede Kuwait, Irak og Syrien deres luftrum for flyet.

Schumann fløj videre til Bahrain. Her afviste kontroltårnet landingstilladelse, men Schumann vidste, at der kun var brændstof nok til meget kort tid. Han landede i Bahrain.

Da flyet holdt stille, åbnede terroristen Akache den forreste fly dør, trak Schumann med sig og holdt sin pistol mod hans hoved. Hvis ikke Bahrain tillod optankning, ville han dræbe kaptajnen. Bahrain føjede sig.

I Bahrain tvang lederen af kaprene kaptajn Schumann til at sidde i døråbningen, rettede en pistol i mod ham og krævede, at Bahrain tankede flyet op med brændstof. De føjede ham.
I Bahrain tvang lederen af kaprene kaptajn Schumann til at sidde i døråbningen, rettede en pistol i mod ham og krævede, at Bahrain tankede flyet op med brændstof. De føjede ham. Foto: AP

Det viste sig senere, at der kun var brændstof nok til yderligere tre minutters flyvning, da LH 181 landede i Bahrain.

Fra golfstaten Bahrain fløj de videre mod Dubai i De Forenede Arabiske Emirater.

Her gentog historien sig. Kontroltårnet afviste landing, kaptajnen gjorde det alligevel.

I Dubai mistede flyet strømmen og forholdene ombord blev for alvor ulidelige. Temperaturen var 50 grader udenfor, toiletterne var fyldte, og flyet havde ingen mad og vand – passagererne var desperate, og især de ældre led under de rædselsfulde forhold.

Skjult signal

Søndag den 16.oktober lettede flyet pludseligt – uden varsel - 40 minutter før det tidspunkt, hvor kaprene havde sagt, at de ville sprænge det i luften.

Det blev afvist at lande i Oman. Så fløj det videre mod Aden i Yemen, og selvom de også afviste flyet, landede det alligevel, med brændstof til kun 10 minutters flyvning tilbage i tankene. Forholdene i kabinen blev stadig forværret time for time.

Passagerne måtte ikke bruge toiletterne, og da elforsyningen svigtede, og airconditionen ikke fungerede i heden, havde mange gidslerne taget deres tøj af, så de sad kun i ført undertøj.

Henrettelsen

Kaprenes leder Akache, der kaldte sig Kaptajn Mahmoud, blev mere og mere urolig og ophidset.

Hans humør gik fra at småsludre med nogle af passagererne til at råbe og skrige og true med at dræbe passagerer og besætningen.

Den rigtige kaptajn Schumann bad om tilladelse til at checke flyet udefra, som en sædvanlig rutine. Han fik lov at gå ud nogle minutter.

Da han vendte tilbage, beordrede Akache ham ind på første klasse og tvang ham til at knæle på gulvet.

Akache skød kaptajn Jürgen Schumann i hovedet.

Han var død på stedet.

Jürgen Schumann var kaptajn på den kaprede Lufthansa maskine LH 181. Han blev offer for en koldblodig henrettelse. En af kaprene skød ham i hovedet.
Jürgen Schumann var kaptajn på den kaprede Lufthansa maskine LH 181. Han blev offer for en koldblodig henrettelse. En af kaprene skød ham i hovedet. Foto: AP

Schumann betalte prisen for at have signaleret antallet af kaprere til myndighederne i Dubai.

Nu var Akache nervøs for, at de yemenitiske myndigheder ville storme flyet efter at have hørt skuddet. Han beordrede co-piloten Jürgen Vietor til straks at lette. og flyve videre til Mogadishu i Somalia. 

Det skete om morgenen den 17.oktober. Rute LH 181 landede klokken 6.22 i lufthavnen i Mogadishu.

GSG9 fulgte efter.

Lærte af SAS og israelerne

Ifølge closequartercombat.net og mange andre kilder, blev GSG9’s taktikker og uddannelse baseret på erfaringerne fra det britiske SAS og Israels eliteenhed Sayeret Matkal.

Som så mange SWAT-teams (Special Weapons And Tactics) har GSG9 lært meget af de britiske Special Operations enheder fra Special Air Service SAS – og israelske kommandoenheder.
Som så mange SWAT-teams (Special Weapons And Tactics) har GSG9 lært meget af de britiske Special Operations enheder fra Special Air Service SAS – og israelske kommandoenheder. Foto: GSG9

GSG9 har omkring 400 ansatte. Det er dog slet ikke utænkeligt, at tallet er vokset de seneste år. Hvor mange af dem, der er operatører, er hemmeligt.

GSG9 er bygget op omkring det ,de selv kalder Almindelige Operationer. Grupperne indsættes i alt fra gidselstagninger, anholdelser af bevæbnede kriminelle, særlige observationer og til antiterrorsager.

Derudover er der særlige afdelinger, der står for operationer på søen og i luften – især faldskærmsudspring og landsætning fra helikopter.

Dertil kommer en lang række støttefunktioner til at opretholde enhedens fortrin i forhold til våben, kommunikation, ammunition, sprængstoffer, overvågningsudstyr.

Adgang kræver erfaring

Ethvert medlem af det tyske forbundspoliti og andre tyske politienheder med mindst to års tjeneste kan i princippet søge om at blive medlem af GSG9.

Men som i alle andre lignende enheder både i militæret og politiet, er det kun ganske få der kan leve op til deres fysiske krav og måske især kravene til en ekstrem stærk psyke.

Du se styrkens officielle video her.

Blandt de mange personer, jeg gennem årene har mødt indenfor samme branche som GSG9, er der stor respekt overfor enheden. Der er ikke mange indenfor de såkaldte antiterrorkorps, SWAT-teams og special operations enheder, der ikke kender til ”Operation Magisk Ild”.

Men i den branche overholder langt de fleste den kodeks, der forbyder dem at udtale sig til citat. Og de fleste af dem ønsker det heller ikke. Enhver autoritativ udtalelse om evner og muligheder anses for at være en potentiel sikkerhedsrisiko.

Chefen for det for det israelske grænsepoliti kaldte i 1977 kaldte GSG9 – ”en af de bedste antiterrorenheder i verden”.

Den titel konkurrerer mange om.

GSG9 vandt i konkurrence med andre SWAT-enheder World Challenge alle priser i 2005 og slog dermed 17 andre enheder. Flere af dem var dog lokale SWAT enheder og havde dermed ikke den nationale opbakning og adgang til ressourcer som GSG9 har.

De vandt igen i 2006.

Og de kan se tilbage på en af historiens mest succesfulde befrielser af gidsler – i lufthavnen i Mogadishu, Somalias hovedstad.

Forberedelse til angreb

I Somalia var repræsentanter for den tyske regering tilstede. I spidsen var viceminister Hans-Jürgen Wischnewski, som chefforhandler.

Viceminister Hans-Jürgen Wischnewski til venstre i billedet var tæt på kansler Helmut Schmidt og en højt begavet forhandler. Han stod i flyverledertårnet i Mogadishu og styrede forhandlingerne med de desperate terrorister.
Viceminister Hans-Jürgen Wischnewski til venstre i billedet var tæt på kansler Helmut Schmidt og en højt begavet forhandler. Han stod i flyverledertårnet i Mogadishu og styrede forhandlingerne med de desperate terrorister. Foto: AP

De meddelte kaprene, at man var indstillet på at løslade de 11 Rote Arme Fraktion terrorister fra fængslet og flyve dem til Mogadishu.

Akache sagde at han var indstillet på at udsætte deadline for at sprænge flyet i luften til den næste morgen 18.oktober klokken 02.45.

Hvad han og de tre andre kaprere ikke så inde fra det kaprede fly var, at GSG9-flyet med slukkede lanterner landede på den yderste del af landingsbanen. Så snart motorerne var slukket, begyndte GSG9 folkene at losse al deres udstyr – det tog flere timer.

Tyskland havde ingen intention om at løslade RAF fangerne.

Efter landingen og losningen, tog GSG9 folkene sig tid til endnu en gang at gå angrebsplanen igennem.

Chefen for GSG9 Ulrich Wegener og hans næstkommanderende havde forinden rekognosceret området og flyet, så vidt det kunne lade sig gøre uden at blive opdaget af kaprene, ifølge George Washington University.

Finskytter

Som mørket sænkede sig, indtog GSG9 finskytterne og deres observatører sine positioner i ly af mørket.

I kontroltårnet fortsatte de tyske forhandlere dialogen med Akache. De gentog, at den tyske regering var gået ind på kravene – de ville løslade RAF fangerne og de andre PFLP fanger, forhandlerne havde pengene med, 15 millioner dollars. Modkravet var, at alle gidsler blev løsladt uskadte.

Forhandlernes vigtigste opgave var at trække tiden ud, uden Akache mistede tålmodigheden.

Akache krævede nu, at at han ville have sikkerhed for, at fangerne var fri, og at pengene var i Mogadishu.

Forhandlerne sagde, at de var enige. At de faktisk havde pengene med sig, men at det ville tage nogle timer at få fløjet RAF-medlemmerne og PFLP-folkene frem til Mogadishu.

Det kunne vare indtil den kommende morgen. Alt handlede nu om at holde Akache fokuseret på forhandlingen – mens GSG9 gjorde sig klar.

Inde i flyet fortsatte terroren. Mange af gidslerne fik deres hænder bundet bag på ryggen med kvindernes nylonstrømper og tvundet ned i sæderne, hvor kaprene så spændte dem fast med sikkerhedsselerne.

- De tog alle spiritusflaskerne ud fra de toldfrie skabe. Så hældte de spiritus ud over mange af os. Så ville vi brænde bedre, sagde de, fortalte co-piloten Vietor senere til Frankfurter Rundschau mange år senere den 12.okober 2007.

Skyd for at dræbe

GSG9 havde nu finskytter og observatører på plads. 28 operatører klædt i civilt tøj og med sortmalede ansigter nærmede sig flyet bagfra, udenfor kaprenes synsfelt. De skulle bevæge sig mere end 1000 meter frem ad landingsbanen for ikke at blive opdaget.

- Helt frem til få hundrede meter fra flyet, var det som enhver anden øvelse. Men pludselig stor ”Landshut” foran os. Det meste af lyset ombord var slukket, flyet virkede helt spøgelsesagtigt, fortalte én af GSG9 politifolkene Stefan Hirner til avisen Merkur i Tyskland i 2012.

De kom tæt på flyet og kunne se hvor co-piloten befandt sig.

Ordren var: Skyd for at dræbe.

Kaprene havde henrettet flyets kaptajn. Der var ingen nåde. Gidslernes sikkerhed stod først.

De etablerede partier i Tyskland

Samtidig fortsatte forhandlerne fra flyveledertårnet dialogen om de praktiske foranstaltninger omkring udvekslingen af RAF- og PFLP-fangerne og pengene.

I Somalia var alt klar til at sætte angrebet ind.

Kl.02.05 – kun 40 minutter før deadline – gik GSG9 i gang.

Somaliske soldater satte ild til et enormt bål 100 meter foran flyet. Det gjaldt om at fjerne kaprenes opmærksomhed fra befrielsesaktionen.

To af kaprene var i cockpittet og i gang med at forhandle med kontroltårnet. Branden skulle holde kaprenes fokus, så GSG9 kunne komme så langt som muligt uden at blive opdagede..

Mens to af kaprene talte i radio og vurderede det store bål, lykkedes det GSG9 folk ved hjælp af sortmalede og gummibelagte stiger at komme op på vingerne og sætte sig lige udfor nødudgangene.

De havde også placeret sig under flyet ved nødlugerne.

Kl.02.07 sprængte GSG9 nødudgangene åbne og smed flere chokgranater ind i kabinen.

Granaterne eksploderede med ekstreme lydbrag og blændende lysglimt.

Samtidig kastede de to medlemmer af SAS flere lys og chockgranater ind foran vinduerne i cockpittet for at maksimere afledningen.

GSG9 havde skabt total forvirring blandt terroristerne.

Håndgranater

GSG9 trængte ind gennem nødudgangene og de bagerste døre, mens de skreg til gidslerne, at de skulle lægge sig ned.

- Passagererne var som marionetter. De reagerede heldigvis på vores ordre, de havde ingen egen vilje længere, fortalte GSG9 politimanden Stefan Hirner til Merkur.

- Deres øjne var fyldt med skræk. Der ar meget varmt i kabinen, der stank af lort og affald, fortalte Hirner

Akache blev totalt overrasket. Men det lykkedes ham at smide to håndgranater, inden han blev skudt ned og dræbt.

Granaterne trillede ind under to flysæder på første klasse, der afbødede en del af eksplosionen og de livsfarlige fragmenter fra granaten.

Én af de kvindelige terrorister løb bagud i flyet, men blev skudt ned med det samme. Den anden mandlige terrorist blev dødeligt såret af skud, da han forsøgte at løbe ud fra cockpittet.

Den sidste terrorist, en kvinde, løb også ned til den bagerste del af flyet og forsøgte at barrikadere sig på toilettet. Hun blev ramt af flere skud fra en maskinpistol, men overlevede.

Største succes 

Mange gidsler slap ud af flyet under forvirringen og efter kampen holdt op, kom de sidste ud.

Tre gidsler var sårede, men ingen alvorligt.

En stewardesse var skudt i benet, og en GSG9-mand ramt af et skud i halsen, som ikke var livstruende.

På landjorden stod tyske læger, sygeplejersker og psykologer klar til at tage sig af passagerne og besætningen.

Operationen sluttede 02.12

Det var og er stadig den mest succesfulde gidselredning nogensinde.

GSG9 vandt – terrorgruppen PFLP havde tabt – alt.

Aktionen i Mogadishu gjorde med et slag GSG9 verdensberømte. Ingen civile tab, tre terrorister dræbt og én overlevende.

Dengang gik man åbenbart ikke så meget op i at holde sine operatører skjult. Så billedet af GSG9 og deres leder, der blev modtaget af forbundskansler Helmut Schmidt, gik jorden rundt.

På dette officielle foto modtager forbundskansler Helmut Schmidt GSG9 og deres chef, oberst Ulrich Wegener, efter den succesfulde operation i Somalia.
På dette officielle foto modtager forbundskansler Helmut Schmidt GSG9 og deres chef, oberst Ulrich Wegener, efter den succesfulde operation i Somalia. Foto: Den tyske forbundsregering

Den succesfulde operation medførte blandt andet dannelsen af den ultrahemmelige enhed Delta Force i USA. Først mange år senere fik offentligheden kendskab til Delta Force.

1500 aktioners erfaring 

Fra sin skabelse i 1973 og frem til 2002 har GSG9 deltaget i 1.500 aktioner. De har angiveligt kun affyret deres våben fem gange, ifølge closequartercombat.net.

Af nogle af deres operationer kan nævnes:

  • I 1993 anholdt de flere terrorister fra RAF – Rote Arme Fraktion – blandt andet Wolfgang Grams. Han døde under anholdelsen. En undersøgelse viste sidenhed, at han havde begået selvmord.
  • Senere i 1993 greb GSG9 ind, da et KLM fly fra Tunesien til Amsterdam kapret og dirigeret til Düsseldorf. Kaprene blev taget uden et skud blev løsnet.
  • I 1995 blev de involveret i Operation Lyn og Storm der skulle befri et område i Kroatien besat af kroatiske serbere.
  • 2011 deltog de i anholdelse af to spioner i Hamborg.
  • I 2003 udførte de personbeskyttelse i Bagdad for fire medlemmer af en tysk national hjælpeorganisation der skulle udbedre skaderne på vandforsyningen i Irak.
  • Året efter deltog de i beskyttelse af ansatte og bygninger tilhørende den tyske ambassade i Bagdad.
  • Tirsdag den 4.september 2007 anholdt GSG9 3 mænd som var mistænkt for at ville gennemføre terrorbombeangreb mod mål i Tyskland. Teknikere vurderede, at bomberne ville være kraftigere end dem der dræbte næste 200 i Madrid og over 50 i London.

Listen bliver ved.

GSG9 er klar.