Domstol skrider ind i sag om skrumpende flysæder

16x9
Sæderne og pladsen mellem stolerækkerne bliver fortsat mindre hos nogle flyselskaber. Foto: Lucas Jackson / Scanpix Denmark

Passagergruppe mener, at de skrumpende sæder og den svindende benplads udgør en sikkerhedsrisiko.

Flyrejsende vandt fredag en foreløbig sejr i kampen om pladsen på flysæder.

En passagerforening havde hevet de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, i retten, da myndighederne har afvist at fastsætte regler for, hvor store flysæder og afstanden mellem stolerækkerne skal være.

FAA havde afvist kravet med henvisning til, at der alene er tale om et spørgsmål om komfort og ikke sikkerhed.

Men ved en føderal appeldomstol i Washington fastslog tre dommere fredag, at FAA's afgørelse beror på forældede eller irrelevante tests og undersøgelser. Derfor skal luftfartsmyndigheden nu fremlægge bedre argumenter, lød det ifølge The Guardian.

- Vi er glade rettens afgørelse, og vejen til større sæder er pludselig blevet en smule bredere, siger talskvinde Kendall Creighton fra passagerforeningen Flyers Rights til den britiske avis.

Forening: Mindre plads udgør risiko

Foreningen har argumenteret for, at smalle sæder i tætte rækker forsinker evakueringen i tilfælde af en nødsituation og desuden øger risikoen for, at rejsende skal udvikle blodpropper. Derfor udgør det en sikkerhedsrisiko for passagererne, lyder det.

En af de tre dommere i appeldomstolen kalder det i sin skriftlige afgørelse for "sagen om det utrolige, skrumpende sæde". 

- Som mange uden tvivl har lagt mærke til, så bliver flysæder og afstanden mellem dem mindre og mindre, mens amerikanske passagerer er vokset i størrelsen, skriver dommeren Patricia Millett.

En talsmand for FAA, Ian Gregor, oplyser ifølge The Guardian, at luftfartsmyndigheden tager afgørelsen til efterretning og nu vil overveje næste skridt. Han understreger dog, at FAA tager højde for afstanden mellem sæderækkerne, når de tester, om fly kan evakueres på en sikker måde.

Kræver lovgivning mod svindende benplads

Mange flyselskaber har gennem årene gradvist gjort sædepladsen mindre, og den manglende benplads er sikkert et velkendt irritationsmoment for mange flyrejsende.

Ifølge foreningen Flyers Rights er den gennemsnitlige bredde på et flysæde skrumpet fra 47 centimeter for 10 år siden til omkring 43 centimeter i dag. 

Flyindustrien har dog gentagne gange sat sig op mod passagerernes ønske om, at der skal fastsættes krav til sædestørrelsen.

Ifølge The Guardian kan sagen ende i Kongressen, hvor nogle politikere også har foreslået at lovgive på området. Heriblandt den demokratiske senator Charles Schumer fra delstaten New York, der i flere år har argumenteret for, at grænsen er nået, og at passagerer i dag sidder som "sardiner i en dåse".

- Det er ikke nogen hemmelighed, at luftfartsselskaber er på udkig efter flere måder at sænke omkostningerne, men de bør ikke skære flere centimeter af benpladsen og sædebredden i processen. Det er på tide, at FAA træder i karakter og stopper dette problem i at fortsætte, sagde han sidste år ifølge CNN.