Volvos selvkørende bil har fået et kænguruproblem

16x9
Foto: WILLIAM WEST / Scanpix Denmark

Kænguruer hopper, og det forvirrer førerløse Volvoer. Men bilen skal nok lære at genkende kænguruer, lover Volvo.

Volvos selvkørende bil er i stand til at opdage og undvige større dyr, der løber ud foran den på vejen.

Bilen er udstyret med et såkaldt ’Large Animal Detection system’ der gør den i stand til at identificere hjorte, elge og rensdyr. Men bilen har en udfordring med kænguruer.

Det skriver australske ABC.

Det forvirrer den selvkørende bil, at kænguruen hopper. Den kan simpelthen ikke tilpasse sig kænguruens bevægelser, har man fundet ud af under testkørsler i Australien.

Volvo: Problemet bliver løst

Systemet bruger vejen som referencepunkt. Så når kænguruen hænger i luften mellem dens hop, kan bilen ikke bedømme afstanden. 

- Når den er i luften, ser det faktisk ud til, at den er længere væk. Så lander den, og så ser den ud til at være tættere på, siger David Pickett, der er teknisk direktør ved Volvo Australien, til ABC.

Volvo lover dog at have løst kænguruproblemet, inden den selvkørende bil forventes på markedet i 2020.

- Autonome biler er fortsat under udvikling. En førerløs bil eksisterer ikke, og udviklingen af teknologi til at genkende kænguruer er en del af den udvikling, siger Volvo Australiens administrerende direktør, Kevin McCann, til The Guardian og tilføjer:

- Vi udvikler en bil, der kan genkende kænguruer.

Mange kænguruuheld

Volvos system til genkendelse af store dyr er udviklet i bilfabrikantens hjemland, Sverige, hvor den også er blevet testet på elge. For halvandet år siden blev testkørslen rykket til kænguruland i et naturreservat i Canberra.

Den selvkørende Volvo er langt fra den første bil til at støde på kængururelaterede udfordringer. Der sker hvert år 16.000 kollisioner med kænguruer på australske veje, skriver ABC.

Det hoppende pungdyr står således for omkring 90 procent af alle sammenstød i landet mellem køretøjer og dyr, skriver The Guardian.