NASA opdager 219 nye planeter og 10 af dem minder om Jorden

Kepler-rumteleskopet blev opsendt i 2009 for at studere exoplaneter, som er planeter, der minder om Jorden. I alt har Kepler-rumteleskopet identificeret 2.335 exoplanter. Foto: NASA/JPL-Caltech

Den amerikanske rumfartsadministration, NASA, har netop offentliggjort sine fund, som giver os en bedre forståelse af rummet.

Rumteleskopet Kepler blev sendt ud i rummet med en mission om at finde, identificere og analysere fjerntliggende planeter, der kunne have de samme proportioner som vores egen jordklode - såkaldte exoplaneter.

Disse planeter kredser om en anden stjerne end Solen i cirka samme afstand som Jorden og har dermed nogle af de samme betingelser for liv.

På et pressemøde i dag i NASA's Ames Research Center i Silicon Valley i Californien, USA, offentliggjorde NASA Keplers seneste fund på dets nu fireårige mission.

Teleskopet har fundet 219 planeter, hvoraf 10 planeter ligger i en passende afstand og kredsløb om en stjerne, som muliggør flydende vand på planeten. Opdagelserne tyder også på, at planeterne hovedsageligt består af klipper.

- Data fra Kepler er helt unikt. Det er den eneste optegnelse over planeter med samme størrelse og kredsløb som Jorden, siger ledende forsker på Kepler-programmet Mario Perez.

Det er ottende gang, at NASA frigiver informationer fra Keplers opdagelser, som er medvirkende til at tegne et intergalaktisk kort over planeter, som ikke er i vores eget solsystem.

- Kataloget er byggestenen til at besvare en af astronomiens største spørgsmål: Hvor mange planeter i galaksen minder om Jorden? siger Kepler-forsker Susan Thompson.

Kepler-rumteleskopet ses her inden det samles. Til venstre ses bagsiden af solcellerne og til højre ses selve teleskopet. Teleskopet har fået navn efter den tyske astronom Johannes Kepler. Foto: NASA / Scanpix

200.000 stjerner

Inden man begynder at forestille sig fjerne planeter med dyreliv, så definerer NASA også exoplaneter som store kolde gasplaneter, varme gasplaneter, oceanplaneter, isplaneter og lavaplaneter.

Opdagelsen af de nye planeter føjes til Keplers katalog over planeter, hvor der i skrivende stund er fundet 4.034 planeter, hvoraf 2.335 er exoplaneter. 30 af dem er verificeret for deres potentiale for liv.

Siden sin opsendelse i 2009 har Kepler observeret 200.000 stjerner i et bestemt område af himlen for at spotte exoplaneter.

Kepler-missionen slutter i oktober.