Mistede to tænder og brækkede næsen: Nu ændrer flyselskab reglerne

David Dao blev fjernet fra flyet for at gøre plads til medarbejdere. Fremover skal medarbejderne tildeles sæder senest en time før afgang.

En brækket næse og to mistede fortænder.

Det gik hårdt ud over passageren David Dao, da han sidste søndag blev slæbt ud af et overbooket fly fra United Airlines.

Flyselskabet har siden fået hård kritik for den voldsomme udsmidning, der blev filmet og efterfølgende delt på nettet. Og nu har United Airlines besluttet at ændre sine booking-regler.

Det skriver flere internationale medier heriblandt BBC og The Guardian

Medarbejdere kan ikke få plads i sidste øjeblik

David Dao blev tilfældigt udvalgt og bedt om at forlade det overbookede fly, fordi der skulle gøres plads til flere af flyselskabets medarbejdere.

Men for at forhindre lignende situationer, har United Airlines besluttet, at medarbejdere, der ikke er på arbejde, fremover skal tildeles sæder senest en time før afgang.

På den måde håber flyselskabet formentlig at undgå situationer, hvor passagerer først får besked om overbookingen, når de sidder i flyet.

Vrede mod United Airlines

Da David Dao nægtede at forlade flyet, blev flere lufthavnsbetjente tilkaldt. De hev hårdt fat i den modvillige passager og slæbte ham ud af flyet, mens flere chokerede medpassagerer så til.

Efterfølgende beklagede flyselskabet "omflytningen" af kunder, men United Airlines undlod at nævne den voldsomme episode, og det skabte vrede på nettet.

Mange skrev, at de ville boykotte flyselskabet, og i en underskriftsindsamling på nettet har 124.000 personer krævet, at selskabets direktør træder tilbage.

Flyselskabet undskylder

Efter at have været centrum for shitstormen i et par dage, valgte United Airlines så at undskylde over for David Dao.

I en erklæring på sin hjemmeisde skrev flyselskabet i torsdags, at United Airlines skal lære af den "skrækkelige situation", og at lufthavnsbetjente for fremtiden ikke vil blive tilkaldt, medmindre det handler om sikkerhed.

Det fremgik også af erklæringen, at United Airlines øverste direktør, Oscar Munoz, har ringet til David Dao adskillige gange for at udtrykke "dybfølte" undskyldninger.

- Det må ikke ske igen, og det vil ikke ske igen, lød det fra Oscar Munoz.

Trods undskyldningen har David Dao valgt at lægge sag an mod United Airlines.

Alle passagerer ombord på flyet har fået refunderet billetten.