Skal vi nu til det pirateri igen?

16x9
Det danske skib Maersk Alabama blev kapret i 2009. Det blev senere til en film med Tom Hanks i hovedrollen som den amerikanske kaptajn Richard Phillips. Foto: ROBERTO SCHMIDT / Scanpix Denmark

Det gik lige så godt. Ikke en eneste kapring i fem år, men det sluttede i denne uge.

Somaliske piraters kapring i mandags af et tankskib udfor Somalias kyst har sendt nervøse trækninger gennem dele af skibsfartsindustrien.

Indtrykket var ellers, at man var kommet uvæsenet til livs. Der har ikke været en kapring af betydning siden 2012, og nu diskuteres det, om rederierne er blevet lullet ind i en opfattelse af, at alt var godt og derfor slækkede på forholdsreglerne.

Kapringen i denne uge gik ud over tankeren ”Aris 13”, der var på vej fra Dibjuti til Somalias hovedstad Mogadishu. Ifølge BBC fulgte tankeren ikke den anbefalede - længere - rute men forsøgte sig med en genvej. Det blev åbenbart fatalt.

Skibet blev kapret 17 kilometer fra kysten, da to hurtigtgående speedbåde med bevæbnede pirater overtog kontrollen med det.

Det er fra hurtigtgående små både som den her, at piraterne kaprer handelsskibene. Nu er betingelserne for pirateri i Somalia ved at være til stede igen.
Det er fra hurtigtgående små både som den her, at piraterne kaprer handelsskibene. Nu er betingelserne for pirateri i Somalia ved at være til stede igen. Foto: HO / Scanpix Denmark

Piraterne har i alt 16 gidsler

De otte besætningsmedlemmer fra Sri Lanka og skibet blev bragt til den selvudråbte republik Puntland, hvorfra der forhandles om en løsesum. Med de otte srilankanere er det samlede antal gidsler i Somalia oppe på 16. Piraterne havde i forvejen otte iranere.

Neptune Maritime Security er et firma, der tilbyder sikkerhed ombord på skibe i området, der kaldes HRA, High Risk Area. I øjeblikket har firmaet bevæbnede vagter på ca. 70 skibe.

- Når et skib passerer så tæt på kysten uden at have bevæbnet beskyttelse ombord, viser det en form for sløvhed overfor de farer, der lurer, siger en talsmand for firmaet.

Ifølge BBC er der mange rederier, der sparer på sikkerheden, fordi de synes, at det er for dyrt at købe sig til sikkerhed, ofte i skikkelse af tidligere soldater.

Krigsskibene er ingen garant for sikkerhed

I piraternes storhedstid blev de bedre og bedre til at komme fra deres små både og op på kæmpestore skibe, der sejler med 15 knob (ca. 28 kilometer i timen). Også selv om kaptajnen lavede undvigelsesmanøvrer, der skabte store bølger, der kan kæntre piraternes små både.

I årevis har der været en international flådestyrke i området for at tage kampen op mod piraterne og for at tilbyde eskorte af handelsskibene. Danmark har deltaget i flere omgange med fregatten Absalon, og den militære indsats har haft stor succes.

Men havområdet er så stort, at man ikke kan beskytte alle. Og når først piraterne er kommet ombord på et skib, er der tale om en gidselsituation, som flådefartøjerne ikke har bemyndigelse til at gøre noget ved.

 - Det er godt med flådebeskyttelse, men det er nu engang bedst med bevæbnede vagter ombord, siger John Steed fra søfolkenes gruppe, Oceans Beyond Piracy.

–  Det skib, der blev kapret i denne uge, havde så lavt et fribord og sejlede så langsomt, at der ikke var noget for besætningen at gøre, siger han.

Betingelserne for en ny bølge af kapringer er til stede

Så nu er spørgsmålet, om det er begyndelsen til en ny bølge af kapringer. Piraterne har tjent millioner på denne gesjæft, også på at kapre danske skibe.

Hvem husker ikke den langtrukne og pinefulde affære med de to danske søfolk Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez og deres filippinske kolleger, der sad som gidsler i to år, tre måneder og 18 dage, inden de blev forhandlet fri i 2013 for en løsesum og overdraget til danske specialstyrker på en strand i Somalia?

De tidligere gidsler Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez.
De tidligere gidsler Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez. Foto: Simon Læssøe / Scanpix Denmark

De betingelser, der for ti år siden drev mange somaliere til at gå ind i pirateri-branchen, er desværre ved at være til stede igen. Landet er erklæret for hungersnødsområde på grund af en langvarig tørke, ekstrem fattigdom er udbredt, og der er ikke mange jobmuligheder for unge mennesker. Nogle ser derfor pirateri som den eneste udvej.