Neandertaler-kranie afslører: Brugte både penicillin og aspirin

Kæben af den unge neandertaler, der afslører, at han har lidt af en slem tandbyld. Samtidigt har hans tænder haft nok plak til, at det kunne DNA-analyseres og afsløre, hvilke medicinske urter han har spist. Foto: Scanpix

Neandertalere havde et avanceret kendskab til naturens lægemidler. Det afslører kraniet af en ung mand, der har behandlet sig selv for en tandbyld.

Allerede for 50.000 år siden brugte neandertal-mennesker primitive former for penicillin og smertestillende medicin, viser ny forskning.

Den nye viden stammer fra kraniet af en ung neandertal-mand, der er fundet i El Sidron i det nuværende Spanien, skriver det franske nyhedsbureau AFP onsdag.

Kraniet afslører, at den unge mand led af en alvorlig tandbyld. Undersøgelser af hans tænder afslører samtidigt, at han har selvmedicineret sig selv. Han har spist en svampeart med en antibiotisk virkning og blade fra poppeltræet, der indeholder acetylsalicylsyre, som er det aktive stof i Aspirin.

Kendte til medicin

- Neandertalerne har tilsyneladende haft et godt kendskab til medicinske planter og deres betændelses-bekæmpende og smertestillende egenskaber. Og det lader til, at de har selvmedicineret, siger en af forskerne, Alan Cooper fra University of Adelaide i Australien, der er ekspert i DNA-arkæologi.

- Det er helt sikkert, at vores opdagelse gør op med det forenklede, folkelige billede af vores forhistoriske slægtninge, siger han.

Neandertaler (en rekonstruktion fra Neandertal Museum i Tyskland) Foto: Scanpix

Udkonkurreret

Til gengæld supplerer den nye opdagelse en anden, der blev offentliggjort i 2012. Dengang afslørede en anden forskergruppe, at neandertalerne kendte til og brugte medicinske urter som røllike og kamomille.

Neandertalerne levede i Europa og Mellemøsten, indtil de uddøde for omkring 40.000 år siden – sandsynligvis udkonkurreret af vores egen menneskeart, Homo Sapiens.