Bragte falsk historie om kronprins Frederik: Wikipedia boykotter stort engelsk medie

Den britiske tabloidavis Daily Mail er ifølge Wikipedia ikke til at stole på, og derfor må den ikke længere bruges som kilde.

Den engelsksprogede udgave af onlineleksikonet Wikipedia har netop besluttet at forbyde brug af Daily Mail som kilde.

Årsag: Den britiske tabloidavis med over 8,5 millioner følgere på Facebook og et dagligt oplag på næsten 1,6 millioner er upålidelig, sensationel og løgnagtig.

Dermed kommer Daily Mail ikke længere til at have plads i den ellers store gruppe af medier, Wikipedia anser som pålidelige kilder.

- Baseret på anmodninger i kommentarsektionen er gruppen af frivillige redaktører hos den engelsksprogede Wikipedia blevet enige om, at Daily Mail generelt er utroværdig, og at brug af mediet som reference generelt bliver forbudt. Specielt når der eksisterer mere troværdige kilder, skriver Wikimedia Foundation, der driver men ikke kontrollerer Wikipedia redaktionelt, ifølge The Guardian i en pressemeddelelse.

I pressemeddelelsen står der desuden, at der vil blive sat et redigeringsfilter op, som skal advare redaktører, der forsøger at bruge Daily Mail som kilde.

Påstod kronprins Frederik havde købt en ø

Forbuddet mod brugen af Daily Mail som kilde kommer i en tid, hvor der tales meget om falske nyheder og alternativ fakta.

For lidt over to uger siden bragte netop Daily Mail en opsigtsvækkende historie om kronprins Frederik, som ifølge tabloidavisen skulle have købt en australsk ø til kronprinsesse Mary i 45 års fødselsdagsgave.

Daily Mail citerede det australske magasin New Idea for, at kronprinsen havde brugt hele 10 millioner dollars – svarende til næsten 70 millioner kroner på øen.

Ifølge Daily Mail ligger øen med de smukke sandstrande og laguner ud for Tasmaniens kyst, og kronprins Frederik skulle angiveligt have døbt den ”Isle May”. I artiklen fra det britiske medie var der sågar også en kommentar fra en unavngiven kilde i Kongehuset.

- Mary bor på den anden side af jorden, men hun taler om Australien og Tasmanien hele tiden. Hun er stolt af sine rødder, skulle kilden have sagt. 

Der gik dog ikke længe, før Kongehuset dementerede historien.

- Det passer ikke. Det kan vi klart afkræfte, oplyste Kongehusets pressetjeneste til TV 2.

Hvorvidt den falske historie om kronprinsen har haft indflydelse på forbuddet, melder historien ikke noget om.

Ingen danske medier på listen

Steen Thomassen, der er formand for Wikimedia Danmark, fortæller torsdag til TV 2, at ingen danske medier er boykottet af Wikipedia.

Det store onlineleksikon bliver dagligt overvåget af mange redaktører, men selvom Steen Thomassen ikke 100 procent kan afvise, at falske nyheder bliver brugt som kilder, bliver der gjort meget for at forhindre det, siger han.

- Sandsynligheden for, at der er nogle, der er skeptisk over for en oplysning, er efterhånden ret stor. Der er jo mange øjne, der kigger på redigeringerne, og de har efterhånden et ret skarpt øje for at finde de problematiske, siger Steen Thomassen.

Medier som eksempelvis det statskontrollerede Russia Today og det konservative Fox News er fortsat tilladt som kilder hos den engelsksprogede Wikipedia.