Over 10 år har 'Elphi' ladet vente på sig, men nu kan Hamborg måle sig med danske Jørn Utzon

I årevis blev det kaldt et skandalebyggeri, men med syv års forsinkelse kan Hamborg nu indvie et nyt koncerthus, der er ét af verdens dyreste.

I videoen herover kan du se en 3D-grafik, der viser det nye koncerthus i Hamborg.

Det ligner en mellemting mellem den flyvende hollænder og Orange Scene i gråblå gevandter, et sejlskib, blæst op på toppen af et af murstens-pakhus med et bølgende tag, der er holdt oppe af usynlige teltpæle.

Hamborgs nye vartegn, Elbphilharmonien, ligner noget, der er tegnet af arkitekter på tossetobak, for hvordan kan man ellers finde på at lade koncertsal, hotel og luksusboliger tårne sig op over i over 30 meters højde over den forblæste kajkant.

Bygningsværket bliver allerede omtalt som et ”vidunder” og sammenlignet med Jørn Utzons Sydney Opera House, som også vakte skandale i sin tid men nu omtales som et af arkitekturens store mesterværker.  Den slags sammenligninger har de ikke noget imod i Hamborg.

16x9
Det store bygningsværk blev væsentligt dyrere end beregnet. Foto: JOHN MACDOUGALL / Scanpix Denmark

Næsten 10 år skulle det tage havnebyen ved Elben at nå så langt, og undervejs har der været stridigheder mellem bystyret, arkitekterne, bygherren og borgerne, ja, på et tidspunkt blev byggeriet sat helt i stå, mens entreprenør og arkitekter skændtes om holdbarheden af tagkonstruktionen.

Alt imens løb omkostningerne løbsk, og indvielsesdatoen udskydes og udskydes.

Oprindeligt var det meningen, de første koncerter i Elbphilharmonien skulle have fundet sted i 2010, men det sker altså først her først syv år senere. Koncertbygningen var en vaskeægte skandale, og Hamborg var til grin.

Men trods alle genvordighederne, så har hamborgenserne taget den flyvende hollænder til sig, så meget, så bygningsværket allerede har fået et kælenavn. ”Elphi” lod vente på sig, men hun var åbenbar værd at vente på!

Fra kakao og tobak til kulturelt fyrtårn

I dag har alle involverede travlt med at fremhæve arkitekturen, koncertsalene og ikke mindst akustikken som enestående. Men enestående er også prisen for hele herligheden.

Den nåede at blive over ti gange så stor, som oprindeligt anslået. Fra 77 millioner Euro i de første overslag til en slutpris på omkring 870 millioner euro, eller over 6,5 milliarder danske kroner, og stort set det hele finansieret af det offentlige. ”Skøn udsigt, økonomisk et stort hul i jorden”, som det tyske manager-magazin tørt konstaterer.

16x9
Koncertsalen i 'Elphi' er imposant. Foto: JOHN MACDOUGALL / Scanpix Denmark

Selve ideen med at forvandle det tidligere kakao-pakhus til koncertbygning stammer fra ægteparret Alexander Gérard og Jana Marko. Først var modtagelsen i senatet, Hamborgs bystyre, temmelig kølig, men da det lykkedes initiativtagerne at få koblet de to schweiziske stjernearkitekter Jacques Herzog og Pierre de Meuron med på projektet, så lykkedes det at overbevise politikerne og offentligheden. 

Det var nok allerede her, det gik galt, har man senere erkendt, for i virkeligheden besluttede politikerne sig for et projekt, som nok var overbevisende i kraft af sin arkitektoniske dristighed men byggeteknisk slet ikke gennemarbejdet, og det betød blandt andet, at mange løsninger måtte opfindes undervejs.

På et tidspunkt var det ret faretruende.

Jacques Harzog

Elbphilharmonien udviklede sig til en kæmpeskandale med stjernearkitekterne og entreprenørfirmaet i skurkerollerne.

Arkitekt Jacques Herzog, der sammen med makkeren Pierre de Meuron også har stået bag det olympiske stadion i Beijing og kunstmuseet Tate Modern i London, indrømmer, at intet andet af mange projekter har været så omstridt som koncerthuset i på kajkanten i Hamborg.

- På et tidspunkt var det ret faretruende, fortæller Jacques Harzog i et interview med Der Spiegel.

Men ”Schwamm drüber”, som man siger på tysk. Alle er tilgivet.

Nu står hun der, Elphi, i al sin kølige pragt og lyser op 110 meter op over ”HafenCity”, den nye bydel, som hun er en del af.

Ikke kun for eliten

Det var tilbage i november måned, entreprenøren endelig kunne overdrage bygningen til byen og skrive ”Fertig” - færdig på facaden. Siden da har Elphi været noget af et tilløbsstykke.

Alle ville have et glimt af koncertsalene, der altså befinder sig i den luftige del af bygningen oppe over pakhus-fundamentet sammen med et luksushotel med 244 værelser. For blandt andet at sikre akustikken i koncertsalene, så hviler hele glasdelen af bygningen på stålfjedre, de er igen fastgjort til 1745 støttepiller, der er banket solidt ned i havnebunden.

Som udgangspunkt er Elbphilharmonien bygget til klassiske koncerter, der jo i sagens natur kun tiltrækker et snævert publikum, men for at undgå at bygningen kun bliver forbeholdt den finkulturelle elite, så er der offentlig adgang til den såkaldte ”Plaza” i 37 meters højde, hvorfra der også er en fantastisk udsigt over havnen.

Plazaen nås med en 82 meter lang rulletrappe, og det har tusindvis af hamborgensere allerede benyttet sig af.

Mon ikke de også har forstået budskabet, for Elbphilharmonien er og bliver et selvbevidste ”statement” fra den velstående handels- og havneby: Her i Hamborg vil vi kun det allerbedste – og vi går ikke i små sko!

Hr. Toyotas fornemmelse for lyd

Det gælder også på lydsiden. Her hyrede man en af verdens mest kendte akustikere, japaneren Yasuhisa Toyota.

Han har stået for lyd-indretningen af mere en 50 koncertsale verden over, deriblandt renoveringen af Sydney Opera House, som i sin oprindelige udformning havde elendig akustik.

Yasuhisa Toyotas gik systematisk frem og fik blandt andet fremstillet en 1:10 model af koncertsalen for at kunne teste sig frem til det bedste lydbillede. Afgørende er resonanstiden, eller genklangen, den tid, lyden bliver ”stående” i rummet.

Ved klassisk musik skal resonanstiden helst være omkring 2 sekunder. Lyden må ikke bare forsvinde men heller ikke runge for længe.

For at opnå det perfekte lydbillede, så har Toyota blandt andet ladet væggene beklæde med 10.000 individuelt udformede gipsplader, der reflekterer lyden på hver sin måde.

Men trods sin fornemmelse for lyd, så er Hr. Toyota en beskeden mand.

Jeg håber, at musikerne vil være tilfredse.

Yasuhisa Toyota

Han er forberedt på, at der i begyndelsen vil være kritik af akustikken, sådan er det næsten altid, når en ny koncertsal tages i brug, men en koncertsal i verdensklasse, det kan hamborgenserne godt indstille sig på, mener han.

Men som Yasuhisa Toyota forklarede i der Spiegel: Når først man har foretaget målingerne i koncerthus-modellen og foretaget sine justeringer i koncertsalen, så er der kun tilbage at bede en bøn:

- Og ja, jeg har bedt. Og jeg håber, at musikerne vil være tilfredse, siger han til der Spiegel..

Festlig indvielse

Hvordan lydbilledet så er blevet i Hamborgs ”flyvende hollænder” bliver stadig bevaret som en hemmelighed, men ifølge de første beretninger ud, så var musikerne ”meget begejstrede” efter de første prøver.

Offentligheden kan få et indtryk af koncerthusets kvaliteter, når den officielle indvielsesfest går i gang i klokken 18.30 i aften. Koncerten med NDR Elbphilharmonie Orkester bliver transmitteret både på TV og radio og overværet af en lang række politikere og kulturpersonligheder fra Hamborg og hele Tyskland sammen med 1.000 heldige vindere af en international lodtrækning om gratis billetter.

Hamborgs kulturelle flagskib skal sejle i nat, og Elphi er trukket i festskruddet.