Ny efterforskning: Russisk missil skyld i 298 menneskers død

Da MH17 blev skudt ned over Ukraine i 2014, blev der brugt et russisk missil, som var transporteret over grænsen til Ukraine.

Missilet som ramte det malaysiske passagerfly MH17 i det østlige Ukraine i 2014, blev affyret fra et transportabelt russisk missilsystem. Nedskydningen kostede 298 mennesker livet.

Det viser en international kriminalefterforskning, hvor mellem 100 og 200 efterforskere har været i gang i over to år, med at klarlægge hændelsesforløbet ved nedskydningen. Efterforskningen er ledet på hollandsk initiativ, og det er ikke tilfældigt. For langt størstedelen af de dræbte var hollændere.

193 hollændere mistede livet den 17. juli for to år siden. Blandt ofrene var også hele familier, der var på vej fra hovedstaden Amsterdam til den malaysiske ditto, Kuala Lumpur.

- MH17 blev skudt ned af et BUK missilsystem, som blev ført over grænsen fra Rusland, siger Wilbert Paulissen, chefanklager i efterforskningsgruppen, Joint Investigation Team (JIT).

De hollandske anklagere fremlægger beviserne for, at det et russisk missil på et pressemøde i Holland. Anklagerne afspiller blandt andet flere telefonsamtaler mellem russisktalende oprørsledere. På telefonoptagelserne kan det høres, hvordan oprørerne planlagde at få BUK missilsystemet over grænsen.

Efterforskerne har tidligere offentliggjort telefonopkald mellem oprørsledere i området. I et opkald diskuterer lederne hvor de skal gøre af BUK missil-systemet. Klokken otte om morgenen dagen efter nedskydningen starter en anden telefonsamtale med: ’Godmorgen. Det var kaos i går. Jeg har intet at sige’.

Fire måneder efter nedskydningen så denne video dagens lys.

Området, hvor missilsystemet blev affyret fra, var under pro-russiske oprørers kontrol. Pilen peger derfor på at det var pro-russiske oprørere i Ukraine, som var skyld i at det malaysiske Boeing 777-fly blev sprængt i stykker 10,1 kilometer over jorden.  

Efterforskerne har formået at udpege et område på 500 gange 600 meter, hvorfra missilet blev affyret. Det skete i et område nær byen Pervomaysk.

Det var et russisk jord-til-luft missilsystem, som affyrede det dræbende missil. Systemet hedder BUK, og er transportabelt. Det blev kørt over den ukrainske grænse fra Rusland samme dag, som missilet blev affyret. Det blev smuglet tilbage over grænsen efter at have affyret det ene missil.

Arkivfoto af et BUK missilsystem. Efterforskere slår endegyldigt fast at det var et russisk våben, som blev brugt til nedskydningen af MH17.
Arkivfoto af et BUK missilsystem. Efterforskere slår endegyldigt fast at det var et russisk våben, som blev brugt til nedskydningen af MH17. Foto: Scanpix

Hvorvidt og i hvor høj grad Rusland var involveret i leveringen af BUK missilsystemet, vil efterforskerne ikke kommentere på.

Rusland: Det var ikke os

Men russerne nægter enhver indblanding i nedskydningen. Mandag kom de efterforskerne i forkøbet og offentliggjorde hidtil ukendt radardata. Talsmand fra det russiske forsvarsministerium Igor Konashenkov sagde ved et pressemøde, at ’intet tyder på, at der er blevet affyreret missiler fra områder kontrolleret af pro-russiske oprørere’.

- MH17 var i ukrainsk luftrum og blev kontrolleret af ukrainske radarer og deres eget luftforsvarssystem. Ukraine har åbent nægtet at dele deres radardata, og har prøvet at manipulere efterforskningen med falske spor eller modsigende oplysninger, sagde Igor Konashenkov blandt andet mandag.

Personlige ejendele fotograferet efter nedstyrtningen.
Personlige ejendele fotograferet efter nedstyrtningen. Foto: Scanpix
Arkivfoto af en missilaffyring fra et BUK missilsystem.
Arkivfoto af en missilaffyring fra et BUK missilsystem. Foto: Scanpix

Han erklærede også, at hvis der var tale om et missil fra et BUK-system, så var det ’højst sandsynligt affyreret fra et område kontrolleret af det ukrainske forsvar’.

Rusland har konsekvent nægtet enhver indblanding. Nedskydningen af flyet var af stor betydning i forhold til at EU og USA indførte sanktioner mod Rusland på grund af situationen i Ukraine. Derudover eskalerede de spændinger der i forvejen var i området, efter at Rusland annekterede den ukrainske halvø Krim i starten af året.  

Tidligere efterforskning peger i samme retning

Den hollandsk-ledede efterforskning understøtter i store træk de oplysninger, som en almindelig havarikommission slog fast sidste år – og som tidligere offentliggjorte informationer også har peget på: at det var pro-russiske oprørere, der stod bag.

En af motorerne fra det nedstyrtede Boeing 777-fly.
En af motorerne fra det nedstyrtede Boeing 777-fly. Foto: Scanpix
Satellitfotos viser stedet hvor flyet nedstyrtede. Eftersom flyet blev ramt i luften spredte vragdele sig over et stort område.
Satellitfotos viser stedet hvor flyet nedstyrtede. Eftersom flyet blev ramt i luften spredte vragdele sig over et stort område. Foto: Scanpix

Oplysningerne som nu er kommet frem, har til formål at få retsforfulgt personerne bag nedskydningen. Ifølge JIT bliver navnene på de mistænkte oprørere først offentliggjort senere.

De døde ombord på MH17:

Der var 298 mennesker om bord på MH17, da det blev skudt ned over det østlige Ukraine af russisk-fremstillet jord-til-luft missil. Alle blev dræbt.

Passagerer:

Holland: 193
Malaysia: 28
Australien: 27
Indonesien: 12
Storbritannien: 10
Belgien 4
Tyskland: 4
Filippinerne: 3
New Zealand: 1
Canada 1

Besætning:

Malaysia: 15

Efterforskerne har identificeret 100 personer, som er potentielt mistænkte for nedskydningen.

I 2015 foreslog Holland at nedsætte en FN-støttet domstol til at retsforfølge sagen, men Rusland nedlagde veto mod forslaget i FN's Sikkerhedsråd. Blandt andet derfor er det tvivlsomt, om der overhovedet vil blive rejst tiltale i sagen. Det skyldes både juridiske og politiske hindringer, skriver nyhedsbureauet Reuters.

En computeranimation af, hvordan skyen af sprængstykker fra det russiske missil fordeler sig. Animationen stammer fra den tidligere undersøgelse foretaget af en havarikommision.
En computeranimation af, hvordan skyen af sprængstykker fra det russiske missil fordeler sig. Animationen stammer fra den tidligere undersøgelse foretaget af en havarikommision. Foto: TV 2
En tidligere havariundersøgelse har kortlagt hvordan sprængningen ramte flyet 10 kilometer over jorden.
En tidligere havariundersøgelse har kortlagt hvordan sprængningen ramte flyet 10 kilometer over jorden. Foto: TV 2