Vestager strammer grebet om Google: Vi er tættere på at afslutte sagen

EU’s danske konkurrencekommissær sender nye klager og beviser om unfair konkurrence i Googles retning.

Margrethe Vestager har siden hun tiltrådte som EU’s konkurrencekommissær gravet sig godt og grundigt ned i Googles dominerende position i Europa. Nu er hun ude med hammeren igen, da hun torsdag sender yderligere beviser samt en ny anklage af sted mod det store amerikanske søgefirma.

Hun underbygger tidligere anklager om, at Google systematisk favoriserer sin egen tjeneste med prissammenligninger i de generelle søgeresultater. Samtidig retter hun en ny anklage mod Google for at begrænse andre websteders muligheder for at vise søgeannoncer fra Google konkurrenter.

Margrethe Vestager siger til TV 2, at de nye beviser og anklager gør, at EU er rykket tættere på en afslutning af sagen.

- Enhver virksomhed har selvfølgelig ret til at forsvare sige. Google har forsvaret sig, og vi er gået igennem de svar, de har givet. Vi kan ikke finde grundlag for det, som Google spiller tilbage med, og det styrker vores sag, siger Margrethe Vestager.

- Det her gør, at vi nu er tættere på at afslutte sagen, siger Vestager. 

Hvornår der helt præcis kommer en afgørelse – og i så fald en kæmpebøde til Google – kan hun dog ikke svare på.

- Det er ikke kun vores indsats, der afgør det. Nu skal Google svare på de nye beviser, som vi har lagt på bordet, og de kan også bede om en høring, hvor de fremlægger deres sag. Der går i hvert fald måneder. Mange af dem, er jeg bange for, siger hun.

"Det kan virke helt indlysende"

Nogle af de beviser, som den danske konkurrencekommissær nu har samlet sammen, drejer sig blandt andet om, at når man laver en produktsøgning på internettet, er det automatisk Googles prisportal, der bliver fremhævet. Også uanset om det er det mest relevante svar på den givne søgning.

- Noget af det kan synes helt indlysende. De fleste vil have en intuitiv fornemmelse af, at hvis noget er meget synligt på en side, så får man meget trafik. Så klikker man på det for at se, hvad det er. Men hvis det skal holde i retten, så er det ikke nok, så skal det bakkes op med fakta, siger hun.

- Vi har lagt analyse på analyse på analyse i vores sagsmappe, som viser, at det at være synlig, det er også det, der giver trafikken, siger Vestager.

Google har i deres svar til kommissionen blandt andet indikeret, at deres prisportaller står over for store konkurrenter som Amazon og Ebay. Men det har Vestager og hendes team ikke kunnet finde beviser for i deres undersøgelser, fortæller hun.

- Amazon og Ebay er snarere kunder end konkurrenter, lyder det fra Vestager.

Vestager venter nu på svar fra Google

Google har nu 8 uger til at svare Vestager på de nye supplerende anklager om favorisering af firmaets egen tjeneste med prissammenligninger. Hvad angår det nye klagepunkt om, at Google har begrænset andre websteders muligheder for at vise søgeannoncer fra Google konkurrenter er der 10 ugers svarfrist.

-  Google er jo på mange måder en helt fantastisk virksomhed. Hvis nogen kan huske, hvordan det var at søge på internettet, før vi fik søgemaskiner og Google, så siger vi jo tak, for det de har lavet til os. Det er bare ikke fantastisk, hvis man siger, at andre ikke kan gøre det samme og komme med noget endnu bedre og nyere og true vores dominerende position, siger Vestager.

Google er ikke overraskende uenig i kritikken. Faktisk mener søgegiganten, at den har forbedret konkurrencemulighederne.

- Vi mener, at vores innovationer og produktforbedringer har øget valgmulighederne for europæiske forbrugere og fremmer konkurrencen. Vi kigger nærmere på Kommissionens reviderede sager og giver et detaljeret svar i de kommende uger, lyder en skriftlig kommentar fra en talsmand for Google til TV 2.