Hele verden raser: Er det her den mest racistiske reklame nogensinde?

En kontroversiel kinesisk reklame for et mærke af vaskepulver har skabt verdensomspændende ramaskrig. De sociale medier nærmest koger.

En kinesisk reklame for et mærke af vaskepulver er de seneste dage eksploderet på de sociale medier verden over.

Brugere er rasende, og nyhedsmedier kalder reklamen historisk racistisk.

I reklamen kommer en mørkhudet mand ind i vaskerummet med maling i ansigtet og på sin hvide t-shirt.

De udenlandske medier er måske for følsomme omkring reklamen.

Talsmand, Qiaobi

Han går op til en asiatisk kvinde, der skal til at vaske tøj og forsøger at kysse hende.

Men kvinden afviser ham og putter i stedet vaskemidlet i munden på ham. Derefter tager hun fat i nakken på ham og smider ham i vaskemaskinen.  

Da vasken er færdig, stiger en nu ”ren” og meget hvidere asiatisk mand op fra vaskemaskinen.

Kvinden bliver lykkelig over at se den ”rene” mand, der blinker til hende og holder vaskepulveret op foran sig.

Den mørke mand kommer ind i vaskerummet og forsøger at kysse kvinden.
Den mørke mand kommer ind i vaskerummet og forsøger at kysse kvinden. Foto: Qiaobi
Kvinden tager hårdt fat i manden og smider ham i vaskemaskinen.
Kvinden tager hårdt fat i manden og smider ham i vaskemaskinen. Foto: Qiaobi
Og voilá, frem op ad maskinen stiger en
Og voilá, frem op ad maskinen stiger en "ren" mand med en betydeligt lysere hudfarve. Foto: Qiaobi

Reklamen er blevet vist på nationalt tv i Kina og i landets biografer, og i hjemlandet deler reklamen vandene.

Den har skabt stor debat på de sociale medier, hvor mange mener, at reklamen er racistisk.

Omvendt er der på samme måde mange, der ikke forstår, at reklamen overhovedet har skabt debat i Vesten.

Reklamen er blevet delt med lynets hast på blandt andet Twitter, hvor brugere og medier mildest talt ikke er imponerede: 

Men firmaet bag den kontroversielle reklame giver ikke meget for de vestlige mediers forargelse.

Til det kinesiske statsmedie Global Times udtaler en talsmand fra firmaet bag reklamen, at de vestlige medier måske overreagerer.

- Vi havde ingen andre intentioner end at promovere produktet, og vi tænkte aldrig på racisme. De udenlandske medier er måske for følsomme omkring reklamen, siger talsmanden, der kun optræder med efternavnet Wang.

Også det store nyhedsmedie på sociale medier, NowThis, har kastet sig frådende over reklamen. Det kan du se mere om herunder: 

A Racist Detergent Ad from China Turns A Black Man Into An Asi...

This super racist video is shocking people around the world

Posted by NowThis on Friday, May 27, 2016

Kina har historisk set næsten ikke haft nogen indvandring fra Afrika.

Traditionelle strømninger I Kina hylder stadig lys hud hos specielt kvinder, og det har medvirket til en negativ stemning mod personer med mørkere hud.  

I videoen i toppen af siden kan du selv se videoen og vurdere, om den er racistisk.