6.500 for billet til gummibåd: Så meget tjener smuglerne

16x9
En migrant fra Iran venter på at det bliver hans tur til at rejse til Kos. Som alle andre køber han rejsen fra de mange menneskesmuglere, som har kronede dage i Bodrum Foto: TV 2

TV 2 sender torsdag kl. 22.23 en times tema om den historiske flygtningestrøm mod Europa.

TV 2 sender torsdag kl. 22.23 en times tema om den historiske flygtningestrøm mod Europa. Se direkte med på TV 2 og TV 2 Play og følg med hele torsdagen på TV 2 NEWS og tv2.dk.

Menneskesmuglerne i Bodrum er overalt og ingen steder. De dukker op hvor byens tusinder af flygtninge og migranter ligger på papkasser i parker, på busstationen og andre steder, hvor der er lidt skygge og måske lidt græs. Her venter smuglernes kunder på, at det skal blive deres tur til at komme afsted med gummibåde eller små fiskerbåde til den græske ø, Kos og derfra videre op gennem Europa.

Men så snart de ser en journalist med et kamera, forsvinder smuglerne ud i menneskevrimlen. Deres forretning er for lyssky og alt for lukrativ til, at blive optaget af en kameralinse. For i Bodrum er smugleri af migranter og flygtninge fra Tyrkiet til Europa blevet en af de hurtigst voksende brancher.

Men når kameraet er væk, dukker smuglerne op igen. De skal holde kontakten til deres kunder, sikre at de stadig er parate til at betale for overfarten, og at de ikke lader sig friste af andre menneskesmuglere. Omvendt er flygtninge og migranter nysgerrige efter, hvornår det bliver deres tur til at komme afsted. Køen kan være lang. Nogle gange venter de i dage og uger.

Hvis man vil vide mere om, hvordan menneskesmuglerne opererer, skal man væbne sig med tålmodighed og tale med folk, når kameraet er pakket væk. Det kan være svært nok. For mens smuglerne frygter at komme i karambolage med myndigheder og det hemmelige politi, så er flygtninge og migranter bange for at ødelægge deres muligheder for at komme ud af Tyrkiet og videre mod rejsens mål i Vest- og Nordeuropa.

Det lykkedes at komme i snak med en af dem, der har forbindelser til smugleriet. En velklædt Pakistaner på busstationen i Bodrum. Migranter og flygtninge flokkes omkring ham før at høre, om der er nyt, og hvornår de skal afsted. Han siger selv, at han ikke er menneskesmugler. Han hjælper bare de nyankomne, der har brug for at få kontakt til de rigtige mennesker. Han fortæller lidt om priser og letter en smule af sløret for, hvordan branchen fungerer. Han fortæller også, at han selv bare forsøger at tjene lidt ekstra penge til sin rejse, som er dyrere end de fleste andre. Han satser på en fremtid i Canada.

Den slags håndlangere for menneskesmuglere findes der mange af på gaden i Bodrum. Bagmændene er der derimod ikke mange der kommer i kontakt med. Lokale journalister fortæller, at de er en del af den tyrkiske mafia, og at de styrer deres smuglerforretning i Bodrum fra kontorer i Istanbul og Izmir. Det er tydeligt for enhver, at det er en velorganiseret kæde med rigtig mange led. Lige fra dem, der sidder i toppen og tjener de store penge og ned til dem, der sørger for det praktiske med minibusser og gummibåde og ned til dem, der ligesom pakistaneren på busstationen sørger for at få kontakt til de enkelte flygtninge og migranter.

Hjulene i den maskine bliver smurt med en støt stigende omsætning. Prisen for en overfart til Kos lyder på op til 6500 kroner per person i en stor gummibåd med 30-50 passagerer. Dem, der ikke har råd slipper billigere. Til gengæld skal de klare turen med 12-15 personer i en lille blød gummibåd, der er livsfarlig og mest af alt ligner et stykke  legetøj.
Men med 50.000 overfarter til de græske øer alene i juli måned, så løber den samlede omsætning formentlig op i flere hundrede millioner kroner.

Flygtninge og migranter har for længst fået nok og føler sig udnyttet på det groveste. Overalt på deres rejse skal de betale ekstra, fordi de er illegale og konstant skal holde sig under myndighedernes radar. For mens almindelige turister betaler godt 100 kroner for overfarten fra Bodrum til Kos, så er prisen for flygtninge og migranter altså op mod 65 gange større.

Men de har ikke andet valg. Almindelige færger tager ikke illegale passagerer ombord. Og hvis de selv forsøger at købe en båd og sejle over, så bliver de antastet af menneskesmuglere som ødelægger båden lang tid før den når vandkanten. Sådan lyder historierne fra de mange flygtninge, der forbander dem, der bliver rige på deres ulykke. Ifølge FN er menneskesmugling blevet den tredje største illegale industri i verden. Lige efter narko og ulovlig våbenhandel. Men i Bodrum er den er svær at få øje på – i hvert fald for en kameralinse.

Flygtninge i Europa

Omkring 340.000 flygtninge og migranter er kommet til Europa i år.

Det er næsten tre gange så mange som i samme periode sidste år.

Flest kommer fra Syrien efterfulgt af Afghanistan, Eritrea, Nigeria og Somalia.

De to vigtigste ruter er over Middelhavet til primært Italien eller Grækenland, eller landruten gennem Tyrkiet.

Kilde: EU's grænseagentur Frontex